Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Sankarivainajat(ko)

Takaisin keskustelualueille
1.   Sankarivainajat(ko)    perämies-keijo - 9/8/2021 13:56:08
Liitekuvassa otsikon sankarit. 4,5 hv Johnson mykistyi viime syksynä ilman mitään ennakkovaroitusta. En ehtinyt perehtyä vikaan ennen talvea, mutta keväällä purin kaasuttimen osittain ja putsailin paikat. Sehän lähti käyntiin ja toimi normaalisti. Jotain pientä likaa siis jossain päin kaasaria. Tästä on täällä pitkä ketju otsikolla ”Vanha Johnson”. Talvella murehdin mahtaako Johnson lähteä tulille enää lainkaan ja koska tarvitsin välttämättä pikkuveneeseen toimivan koneen heti keväällä, ostin 6 hv Evikan. Evikka toimi koko kevään ja kesän kuin unelma. Tosin kylmänä tyhjäkäynnillä hieman ”aivasteli”, liekö seoksessa jotain korjattavaa. En tuosta ollut kuitenkaan huolissani, koska kone lämpenee nopeasti ja tyhjäkäynnin ongelma poistui näin. Johnsonia käytin viimeksi kesä-heinäkuun taitteessa. Nyt oli tarkoitus nostaa se Evikan paikalle käyttöön ettei vallan sammaloidu, mutta eipä lähtenytkään käyntiin. Ei edes lupaa, tuoreellakaan bensalla. Tulpat uudet ja kipinä vahva. Lienee taas edessä kaasarin putsailua… Eikä tässä vielä kaikki. Kuin sydämistyneenä aikomuksistani Evikka alkoi oikutella. Ei meinannut käynnistyä ollenkaan. Normaalisti käynnistysproseduuri on ollut se, että ryyppy auki ja kaasu asentoon start. Ekalla vedolla ei lähde, mutta toisella lähtee ja heti käynnistyksen jälkeen pitää työntää ryyppy pois ja pitää kaasuttelemalla käynnissä. Sitten kun lämpenee, käy luotettavasti ja nätisti. Vaan nytpä ei sitten tahtonut lähteä ollenkaan. Pari viimeistä ajoa käynnistyi hyvin vaikeasti eikä meinannut pysyä käynnissä osakaasulla lainkaan. Kun lähti ajamaan kaasu täysin auki, meni hetken aikaa hyvin, mutta sitten alkoi vähitellen puutua. Ei kiertänyt normaalisti. Kahden ongelmareissun jälkeen lähti käyntiin ryypyn kanssa mutta sammui välittömästi kun ryypyn sulki. Sammui myös noin 15 sekunnissa, vaikka piti ryyppyä päällä. Sitten ei lopulta lähtenyt enää ollenkaan. Evikan huoltohistoriaa en tiedä ja tulppiakin katsoin nyt ensimmäistä kertaa. Kamalassa kunnossa ja väärät Championit. Siellä oli aivan loppuun ajetut J4J:t väärällä kärkivälillä. Oli yrittänyt tehdä vähän piikkiäkin. Ajattelin liian hätäisesti, että ongelma löytyi. Ostin oikeat Championit, eli L78V:t, pintapurkaustulpat. Vaan yhä on mykkänä. Kipinä on vahva. Irtotankki ja letku ovat uudet. Mahtava lopetus kesälomalle, molemmat pikkukoneet mököttävät hiljaa! Onko herroilla tarjota vinkkejä? Itse ajattelin ottaa kaasuttimet auki niin paljon kuin omilla taidoilla riittää. Ultraäänipesuria minulla ei ole. Pitänee hommata tiivisteet / korjaussarja valmiiksi :-/
2.   [Vt] Sankarivainajat(ko)    Laahariukko - 9/8/2021 14:42:43
Mulla teki pikku johnson alkukesästä stopin kun oli pahoittanut mielen kuljetuksessa auton perässä.Vetelin 3 päivää sen verran mitä olin 20 vuoden aikana nykinyt ja ei puhunut mitään,yks päivä päätin tutkia tarkemmin että onko kipinä tallessa ja saako bensaa.Kipinä oli ja avasin kaasarin pohjasta tyhjäyspropun josta lorotin kaasarin tyhjäksi.Avasin hanan ja bensaa tuli eli pitäisi toimia.Vetäsin narusta ja heti lähti käymään,liekö jokin ilmalukko tms,Moottorilla ajettu uudesta asti pelkällä pienkonebensalla.
3.   [Vt] Sankarivainajat(ko)    Isoahvena - 9/8/2021 17:12:37
On kyllä uutta minullekin. Meillä mökillä laiturissa kiinni rannan puhdistukseen 4hv Jammu, satunnainen käyttö ja ollut useamman vuoden tässä käytössä eikä kyllä ole yhtään takellellu. Jammu on kyllä aina ollut ns. perusvarma vekotin, toivottavasti jatkossakin!!!
4.   [Vt] Sankarivainajat(ko)    Fuso - 10/8/2021 20:05:01
Ei tainnut Joutsan Johnsson/Evinrude osaajalle, Hotin Askollelle, asiakas aikoinaan tuoda tälläistä tuplaprobleemaa ratkaistavaksi?
5.   [Vt] Sankarivainajat(ko)    kiide - 9/8/2021 14:56:58
2T-pienkonebensiini ei sovellu perämoottoreille. Se on tarkoitettu kuumempana käyville moottorisahoille, raivaussahoille tms. Kannattaa tehdä 4T-pienkonebensiinistä hyvälaatuisella 2T-öljyllä sopiva seos omalle moottorille.
6.   [Vt] Sankarivainajat(ko)    perämies-keijo - 9/8/2021 16:40:00
Tämä oli uutta minulle. Ehkä tässä onkin selitys viime syksyiselle Johnsonin oikuttelulle. Kiitos tästä vinkistä.
7.   [Vt] Sankarivainajat(ko)    karvito - 9/8/2021 19:54:46
Minkäikäinen kone mahtaa olla kyseessä? Viimevuonna tuli kunnosteltua tutulle 3hv evikka oli ollut muutaman vuosikymmenen mökkivarastossa mikä tehny tehtävänsä. Sylkät ruosteessa, puolan kuoret halki, kaasarin tiivisteet ym oli läpikäytävä. Toi oli vuosimallia -66, pitää käyttää 5% bensaa koneessa liukulaakerit! Valmiit pienkonebensat taitaa olla 2% seoksella ja kuten edellämainittu ilmajäähdytteisiin moottorisahoihin ym tarkotettu. Perämoottoriin sekotettava oma marine 2-t öljy.
8.   [Vt] Sankarivainajat(ko)    perämies-keijo - 9/8/2021 21:26:44
Johnson Seahorse 4,5 hv on vm. 1980 ja se on ollut minulla useamman vuoden ajan. Evinrude 6 hv on vm. 1979 ja ollut minulla vasta tämän kesän. Molempiin kuuluu 2 % seos jota olen käyttänytkin. Johnsonilla kuitenkin olen syksyllä ajanut viimeisen tankillisen 2T pienkonebensalla, mutta nyt taidan tehdä toisin. Molemmat koneet ovat kaksipyttyisiä ja käyvät tosi tasaisesti ja nätisti. Siis kunhan saan ne taas käymään :-) Jos jollakin on OMC:n alkuperäinen peltinen hyväkuntoinen tankki, niin saa tarjota. Tuollainen uusi muovitankki ei näytä yhtä hyvältä. Vene on vanha Lohi Vesipääsky ja kun konekin on vanha, niin aikakausikorrekti tankki sopisi ilmeeseen. (Pitäkää vaan mua hulluna :-))
9.   [Vt] Sankarivainajat(ko)    karvito - 9/8/2021 21:46:27
Ok, noi 'uudemmat' OMC:t tais olla jo neulalaakereilla 2% seos lienee oikea :) Jos startatessa vetovoima 'normaalin' tuntuinen ja kipinää tulee kaasarissa lienee ongelma. Toimiiko neulaventtiili oikein, pienen ja ison kaasun seospiirin puhtaus? Eihän tulpanjohdot oo ristissä? Tollanen 3hv kiintotankki löytyy kyl jos tarpeen :)
10.   [Vt] Sankarivainajat(ko)    perämies-keijo - 9/8/2021 23:05:46
Tilasin ultraäänipesurin. Katsotaan jos sillä saisi kaasuttimia hieman puhtaammaksi. Kaasuttimien osien tilailuun ei taida äkkiseltään muita väyliä olla kuin Voimakone? Ebay toki, mutta näinä aikoina taitaa kestäääää...
11.   [Vt] Sankarivainajat(ko)    karvito - 9/8/2021 23:23:43
Ok, siihen pesuriin kaasari stripattuna ota kaikki lommeja myöten irti että putsaatuu. Ite rassasin paineilmalla ja neulalla kaikki puhtaaks, ei tarvinnu uä pesuria mut sillä peset ja tarkasta lopputulos. Voimakoneesta otin kans kaasarikitin, kaikki käypäsiä neulaventtiilin avautumisen säätö löyty ainakii vanhukseen youtubesta
12.   [Vt] Sankarivainajat(ko)    karvito - 9/8/2021 23:30:46
Ja ne seosruuvi(t) kans rempan jälkeen perussäätö kohallee siitä säätää sopivaks sitte ku saanu käyntiin. Kaikis malleissa ei kaiketi ku yx ruuvi, vanhemmis parikin.
13.   [Vt] Sankarivainajat(ko)    perämies-keijo - 12/8/2021 17:47:53
'Lommeilla' tarkoittanet niitä pieniä metallilätkiä? Miten ne pitäisi oikeaoppisesti irrottaa ja uudet asentaa? Onko niihin joku oma työkalu, vai kuinka niiden kanssa toimitaan?
14.   [Vt] Sankarivainajat(ko)    perämies-keijo - 10/8/2021 20:33:36
En tunne tapausta, mutta omat motit odottavat saaressa inspiraatiota. Voihan se olla, että vielä joutuu taipumaan ammattilaisen palveluihin.
15.   [Vt] Sankarivainajat(ko)    karvito - 12/8/2021 19:22:59
Juu, niiden takaa saa poraukset näkyvii. Varovasti naputtelet pistepuikolla siihen lommin keskelle, kun kärki juuri ja juuri mennyt läpi pitäs lähtee samalla puikolla hieman kääntelemällä. Tää tehtävä varovasti ettei puikon kärki yllä kaasarin runkoon kiinni.
16.   [Vt] Sankarivainajat(ko)    perämies-keijo - 12/8/2021 19:43:40
Kiitos. Päädyin samaan ajatukseen, kun katselin Youtubesta videoita, joissa äijät porasivat reiän läpi. Samalla tuli suuri määrä hienoa metallipurua ja joissakin videoissa jopa jopa pieniä koloja kaasuttimen runkoon, kun porattiin hieman liian vauhdikkaasti. Liitekuvissa on kummankin aparaatin kaasarit. Neulaventtiilin pohjalle tulee tiivisteet (toisessa kuvassa numero 8 ja toisessa numero 16). Johnsonin räjäytyskuvaan on merkitty vain yksi (numero 8) ja Evikan kaksi (numero 16) tiivistettä. Kuitenkin osaluettelossa sanotaan, että kokoonpanoon vaaditaan kummassakin kolme. Tuleeko siis nämä kolme samanlaista tiivistettä sinne pohjalle peräkanaa? Englanninkielinen nimi 'Needle valve packing washer' viittaisi tähän. Sorry, taitaa olla vähän tyhmä kysymys, mutta on pakko kysyä. Ja lisäksi, jos ne kaikki kolme tulevat sinne pohjalle, niin kuinka tiukkaan tuo neulaa ympäröivä mutteri oikein kierretään (osa 10 Johnson, osa 17 Evikka)? Sehän pitää jättää pakosti aika kevyeen, koska muuten nuo kuitumaisesta materiaalista tehdyt tiivisteet menevät ihan kurttuun, eikä itse neulaa saa kierrettyä läpi? Vai olenko ihan ulalla...
17.   [Vt] Sankarivainajat(ko)    karvito - 12/8/2021 20:13:30
Noi 'packing' tivarit on seoksensäätöruuvin (neulan) tiivisteitä. Jos tiivistesarjassa tulee kolme laita ne kaikki ei pitäis haitata mitään ja sitä mutteria millä ne kiristetään kannattaa kiristää pikkuhiljaa samalla kokeilla että seosruuvi (kuvissa 15 ja 9) kääntyilee kun on sopivan nahkea on kireys kohallaan. Ruuvi/neula siis oltava pujotettuna läpi kun kiristät mutteria.
18.   [Vt] Sankarivainajat(ko)    silakka - 12/8/2021 22:33:22
Tarkasta sitten niiden suutinneulojen kärjet, ettei ole poikki. Yksi malli on todella ohut kärjestä. On tullut muutama vastaan, joissa on kiristetty liikaa ja sitten aukaistessa kärki on katkennut ja jäänyt jumiin poraukseen. Muistaakseni plommin poistolla pääsee napauttamaan katkenneen kärjen pois. Haittaa nimittäin tyhjäkäynnin säätöä aika lailla tuo katkennut neula...
19.   [Vt] Sankarivainajat(ko)    karvito - 12/8/2021 23:35:33
Hyvä pointti. Eli summasummarum tiedettävä mitä tässä kaasarin korjauksessa tekee, muutoin ongelmia tiedossa.
20.   [Vt] Sankarivainajat(ko)    karvito - 12/8/2021 23:42:18
Tuon tivareiden puristusmutterin kirraamisella ei saa tässä tapauksessa neulaa poikki, ainoastaan jos käännät seosruuvin liian kireälle pohjaan silloin tulee ongelmaa..
21.   [Vt] Sankarivainajat(ko)    perämies-keijo - 13/8/2021 9:59:40
Kuulostaa lupaavalta :-)
22.   [Vt] Sankarivainajat(ko)    perämies-keijo - 14/8/2021 13:32:40
Puein Johnsonin kaasarin niiltä osin, kuin mihin korjaussarjassa tuli uusia tiivisteitä tai vaihdettavia osia. Pesin vanhat osat ultraäänipesurilla ja löin nippuun. Toisella vedolla käyntiin ja toimii erittäin hyvin. Kiitoksia neuvoista. Tänä viikonloppuna ei ole aikaa Evikalle, otan sen työn alle ensi viikonloppuna.
23.   [Vt] Sankarivainajat(ko)    perämies-keijo - 15/8/2021 18:17:23
Otin kuitenkin tänään aamulla tutkailuun, kun vesisateen vuoksi en viitsinyt rästissä olleita ulkohommia tehdä. Evikan kaasari ei ole ollut auki kyllä kymmeniin vuosiin, jos koskaan. Kaikki ruuvit olivat varsin tiukkaan jämähtäneitä, aukesivat kuitenkin ilman vahinkoja. Koho oli alkuperäinen korkkikoho, mutta onneksi olin ostanut uuden kaiken varalta. Sehän ei sisälly korjaussarjaan. Kunnollinen putsaus ja uudet osat auttoivat. Lähti käyntiin ja käy hyvin, sen aikaa kun käy. Kone nimittäin kävi noin puolisen minuuttia, tai hieman vähemmän. Aloin jäljilttää vian sijaintia. Käytössä on Scepter-irtotankki joka tuli koneen mukana (aika uuden näköinen). Ostin uuden bensaletkun jossa uusi tissi. Kun tissillä nosti bensaa niin paljon että letkun ja koneen liittimen välistä tiputti pari tippaa (saisiko muuten tehdä niin, vai pitäisikö sen olla täysin tiivis?), kone käynnistyi hyvin ja kävi nätisti hetken. Sitten sammuu siten, että kuulostaa kuin jäisi ilman bensaa. Testasin myös niin, että pidin tankkia puoli metriä konetta korkeammalla. Tällöin kone pysyi käynnissä. Voiko tuota pikkuruista bensapumppua testata jotenkin kotikonstein? Hieman epäilen, että vika olisi siinä. Eikö olisi aika epätodennäköistä, että letkuun/tissiin tai tankkiin tulisi yhtäkkiä vika, joka estäisi bensan saannin?
24.   [Vt] Sankarivainajat(ko)    haavi - 15/8/2021 19:26:41
Jos vuotaa bensaa ulos niin imee ilmaa kanssa. Kovettuneet kumitiivisteet letkuliitännässä. Tankki ylhäällä jaksaa syöttää polttoainetta.
25.   [Vt] Sankarivainajat(ko)    perämies-keijo - 15/8/2021 20:26:01
Tätäkin hieman epäilin. Tuon uuden letkun tiivisteet lienee vielä kunnossa, tai mistä sitä tietää. Jotain kuraa idän ihmemaista ehkä kuitenkin, vaikka Maritimista ostin. Hintaa ei ollut kuin kympin luokkaa. Pitää selvitellä niitä tiivisteitä siitä moottorin puoleisesta liittimestä.
26.   [Vt] Sankarivainajat(ko)    Räiskis - 15/8/2021 21:09:09
Ennen liittimen sisällä tiivisteenä O-rengas, sen sai vaihdettua.
27.   [Vt] Sankarivainajat(ko)    perämies-keijo - 16/8/2021 6:53:45
Juu, löysin jopa ohjeen sen vaihtamiseksi (kuva). Laitoin osakyselyn menemään.
28.   [Vt] Sankarivainajat(ko)    perämies-keijo - 16/8/2021 12:42:47
Katsoinpa nyt ensin sitä uuden letkun liitintä ja tunsin oloni tyhmäksi. Miten voikin olla tiiviste heti noin rikki?
29.   [Vt] Sankarivainajat(ko)    Räiskis - 16/8/2021 20:30:32
Eihän liitin vaan ole veneenpohjalla, ei tarvitse hiekanmurua suurempaa rikkomaan?
30.   [Vt] Sankarivainajat(ko)    perämies-keijo - 18/8/2021 7:08:04
No onhan se välillä varmasti ollut...
31.   [Vt] Sankarivainajat(ko)    perämies-keijo - 21/8/2021 18:00:34
Jatketaan kaksijakoisissa tunnelmissa. Johnson tokeni siis kaasuttimen putsauksella ja korjaussarjalla. Toimi hyvin, tyhjäkäyntikin parempaa kuin minun aikana ikinä. Ajoin tiistaina rantaan koneen toimiessa normaalisti. Tänään rakennusmiehet lähtivät veneellä saareen, käynnistyi helposti. Parin sadan metrin ajon jälkeen sammui eikä herännyt. Tankin ilmaruuvin olivat avanneet vasta ajon aikana, mutta en tiedä sammuiko kone korvausilman puutteeseen, vai johonkin muuhun. Koneessa on siis kiintotankki. Hieman tuossa ehdin sitä vilkaista, kuitenkaan mitään purkamatta. Ei edes lupaa. Todella outoa, mikähän siellä nyt vastustaa… Evinruden käyntiongelma sen sijaan ratkesi sillä, että vaihdoin bensaletkun. Liittimen O-rengasta ei myyty erikseen, eikä naarasliitintäkään löytynyt vaikka kahdestakin paikasta kävin etsimässä.
32.   [Vt] Sankarivainajat(ko)    Kolho - 21/8/2021 21:36:08
Mullakin oli kerran tuommoinen, 70-luvun laite, jotain 3 hv. Soutuveneen perässä. Toimi muutaman vuoden kuin ihme... Sitten tuli se kesä, jolloin poika toi kaverinsa kalastamaan. Yöpyivät saaressa ym. Tulivat mökille, söivät ja joivat, täydensivät varastojaan, ja lähtivät järvelle... 200 m ja puff! Johnson sammui eikä koskaan enää käynnistynyt. Tai en tiedä käynnistyikö, koska pari vuotta myöhemmin se varastettiin. Myöhemmin ymmärsin, että kone leikkasi kiinni, koska vene matkustajineen oli lastattu niin, että jäähdytysveden otto aukko ottikin veden sijasta ilmaa. Käviköhän tuossa nyt niin sinullekin? Toivottavasti ei...
33.   [Vt] Sankarivainajat(ko)    perämies-keijo - 22/8/2021 8:49:56
En kiinnileikkamiseen usko. Ei se parin sadan metrin matkalla ylikuumenisi niin paljoa. Lisäksi asennussyvyys Vesipääskyn peräpeilissä on niin alhaalla, että vedenottoaukot pysyvät vedessä aina, ellei kone kone ole ylimmissä rei’issä ja lisäksi tiltattuna erikseen käännetyn tukiraudan varaan. En nyt muuta keksi kuin sen, että tankista tai letkuista on jotain roskia mennyt heti kaasuttimeen ja siellä on jälleen putsattavaa.
34.   [Vt] Sankarivainajat(ko)    perämies-keijo - 5/9/2021 21:50:32
Vihdoin oli aikaa jo motivaatiota purkaa Johnsonin kaasutin. Pesu ja kasaus ja kolmannella vedolla käyntiin. Käy hyvin. Mistä sitä mujua voi tulla, tankistako? Silmämääräisesti katsottuna se on ihan puhdas. Tässä koneessahan on kiintotankki.