Otsikon kone purkaa akkua hiljalleen. Suositus 70Ah akku, vuoden vanha Varta. Kesällä huomio, että lataa suht laiskasti myös täydellä kaasulla. Jännite alle 14 volttia. Kone oli noin kuukauden käyttämättä, jännite 11,6V. Napsahtaa, ei starttaa. Onko jännitesäädin rikki, jokin diodi oikosulussa vai koneen ominaisuus? :-/ Päävirtakytkin pitänee laittaa, vaikka en niihin luota paljoakaan. Kytkimissä pätenee myös että hyvä ja halpa on eri paketeissa.
Noita UNIja on useampia eri versioita eri hintoihin, joten tilatessa/ostaessa kannattaa lukea pikkupräntit, jotta on itselle oikeat ominaisuudet. Yleensä 30e.n versioista puuttuu jotain ominaisuuksia vrt 50 - 50 maksavat. Ainakin näin ebayn myyjillä.
Kaikki muut laitteet on päävirtakytkimen takana paitsi kone.
Oiskohan missään kellään service manuaalia Efi koneelle? Siitä vois saada apuja. En ole vielä googlannu, jos vaikka jotain tietoa löytys.
Saahan tuosta virran kulutuksen mitattua, vie johonkin sähköliikkeeseen jos ei itellä mittaria. Kulutushan on todella pientä, herkkä pitää mittarin olla että näkyy, hehkulamppukin tyhjentäis akkua nopeammin, olisko milliamppeeriluokkaa virta?
Viikossa meni vuoden vanhan Silver Haukan/Honda 100hv akku polvilleen, kun jäi vahingossa päävirtakytkin sulkematta. Onneksi veneessä on käyttöaikana aina mukana starttiapu/varavirtalähde, jolla sai koneen töräytettyä käyntiin. Päällä oli Reiskan plotteri, ja moottorissa jotain piilovirtoja.
Vanhempi BF90 on ollut vuosikaupalla akussa kiinni ilman päävirtakatkaisijaa, jonka kautta menee muu virta, eikä ole ollut merkkiäkään virran purkaantumisesta.
Halvalla ( n 30 - 50 € ) pihtimittarilla selviää jo pienikin virta.
Esimerkiksi 0.1A virta on paljon vuorokaudessa ja vielä
enemmän viikossa. Akku tyhjenee ellei käyttöä (latausta ) ole säännöllisesti.
Mikäli konetta ei ole erotettu virtapiiristä (esim. päävirtakytkimellä), voiko esim. mittaristossa jäädä jokin valo palamaan tms? Itse olen aina laittanut päävirtakytkimen akun ja koneen väliin, samoin muutkin laitteet päävirtakytkimen kautta.
Taitaa esim ebayssa olla eri vaihtoehtoja pilvin pimein.
Esimerkiksi 'UNI-T UT210E Strom Klammer Digital Messinstrument True Auto-Reichweite AC / Dc' ebay.de
Hinta noin 50€.
Ainakin 0.1A:n tasavirran pystyy tuollaisella mittaamaan 5% tarkkuudella.
Minulla ollut UNI-T 203 kolme kautta ja 50€ hintaisekseen pätevä vehje venesähköjen selvittelyssä esim kuinka paljon luotaimet kuluttaa ja paljonko akkukapasiteettia pitää olla.
I=U/R. Sähkötekniikka on aika hyvin hallussa. Harrastus käytössä on yleismittarina Fluke 179. Speksien mukaan DC-virran erottelukyky 0,01 mA. Niin nythän on selvää, että kone purkaa akkua. Ja siihen pitäs saada kytkis avuksi jotta vois tutkia tarkemmin. Onhan siellä koneen monitoimimittari ja erillistä elektroniikkaa koneeseen liitettynä. Vois kokeilla irrottaa ne ja mitata samalla loppuuko vuotovirta.