Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Siimat

Takaisin keskustelualueille
1.   Siimat    garnjarga - 13/1/2022 18:36:35
Mitäs siimaa ja paksuutta käytätte järvillä? Nyt pitäs uusia narut ja kun streniä ei enää saa niin pakko vaihtaa merkkiä. Ja mieli tekisi kokeilla pykälää ohuempaa esim 038 kun ennen ollu 045 pääasiassa vejän taimenvaappua ja peltiä sekä jonkun verran raksia kohteena siis lohen sukuset.
2.   [Vt] Siimat    Janne1 - 14/1/2022 3:28:46
048 bg menty montavuotta niin kuha kun lohihommatkin
3.   [Vt] Siimat    tkorkka - 14/1/2022 10:51:27
Kun kausi alkaa merikalastuksella, niin samoilla siimoilla mennään järvelläkin l. 0,43-0,45. Jos ohuempia siimoja haikailet, niin kannattaa ottaa huomioon että laukaisimet syö siimoja vähän. Paksummassa on pelivaraa järvikalastukseenkin, mutt ohuemmilla kannattaa siimojen kuntoa seurailla aktiivisemmin. Tapsit rakseissa on ollut 0,50 - 0,60 järvelläkin, ihan jo haukivaaran johdosta.
4.   [Vt] Siimat    Penalti - 14/1/2022 18:53:47
Olen itse vetänyt viimeiset 10 vuotta lohta mereltä jenkkiläisellä siimalla (tilattu myös Amerikasta). Nuo paksuudet ilmoitetaan hieman eri tavalla tuolla ja olen ollut ostavinani 0,46mm siimaa. No vimme vuonna törmäsin netissä muunnostalukoon ja selvisi, että olen tosiaan käyttänyt nyt viimeiset 10 vuotta 0,38mm paksuista monofiili siimaa. Rakseissa tapsina olen käyttänyt kyllä 0,60mm monofiiliä. Voin vilpittömästi sanoa kymmeniä lohia on tuolla set upilla tullut ja koskaan ei ole siima poikennut kalan kanssa. Olen vetänyt 2-3 kautta samoilla siimoilla ja uusinut vain leikareiden solmut keväisin ja samalla ottanut ehkä 10-15m pois päällimmäistä siimaa. Minun mielestä Suomessa ylimitoitetaan moni hankinta 'lohikoon täyttäväksi' (nostokoukut, uistinkoukut, haavit, leikarit, siimat jne,jne). Naksun kevyemmällä ja hyvälaatuisella tuotteella pärjää hyvin ja yleensä niitä on mukavampi käsitellä.
5.   [Vt] Siimat    tulkkumuuri - 14/1/2022 20:02:54
Kun katsoo YouTubesta videoita ja kuuntelee tarinoita tunnin ja kahden väsytyksistä niin mieleen tulee just jotku 0,20 siimat.. Monta vuotta meni .46 Maximan(?) Ultragreenillä. Liikaa muistia mun makuun. Vetokykyä vaikka ja perhanasti. Koukut petti maapallotärpeissä ennen siimaa. Nyt kai 4 kautta .45 Platililla. En keksi huonoa. Kimppalohisetissä olla joku Okuman perusmono. Todella pehmeä ja kaiki puolin mielyttävää. Ja halpaa!
6.   [Vt] Siimat    TimoT - 15/1/2022 11:04:33
Sufix XL Strong 0,45 keltainen ollut käytössä aika kauan. Tyytyväinen olen ollut laatuun ja hintaan. Saatavuudessa ajoittain ongelmaa mutta eihän jättipuolaa usein tarvitsekaan ostaa. 0,4 mm saattaisi myös toimia meikäläisellä järviuistelussa kun kokemuksen mukaan isot kalat menevät vääriin veneisiin. Viimeksi löysin tuota Jokikoneesta.
7.   [Vt] Siimat    garnjarga - 14/1/2022 14:01:59
Hyviä huomioita. Tuota pähkäilinkin että miten laukurit ja tappipainot syöpi jälkiä ohuempaan siimaan ja tähän asti ei ongelmia paksummilla kyllä ole ollut kestävyyden kanssa. Tarkasti kyllä pitänyt aina silmälä ja huonot kohat rapsinut heti pois. Haaveilin ohuemmalla pääseväni erroon edes osasta tapsi härdellistä vaappujen ja osan peltien kanssa Tuota biggamea tutkailin mutta ei näytä saavan kun 038 ja 046 plus siitä ylöspäin. Kait se häätyy vaan laittaa paksua ja pelata taas tapseilla varsinki vaappujen kanssa.
8.   [Vt] Siimat    Roseta - 14/1/2022 14:02:01
Aattelin laittaa tänä vuonna kokeeksi ruskeat Trabuccon 0,40:set. Myös lohihommiin samat siimat... Tapsa
9.   [Vt] Siimat    Roseta - 14/1/2022 14:29:31
Yks tuttu kaveri on noilla Trabuccon 0,40:llä siimoilla saanut kymmeniä lohia, joista suurin tais olla 17 kilonen. Hän kertoi vetäneensä samoilla siimoilla myös järvellä satoja kuhia, haukia ym paattiin. Kuulemma ei ole kertaakaan vielä kalat saaneet siimaa poikki. Sanoi vaihtavansa tänä vuonna uudet samanlaiset noiden 4-5 vuotta vanhojen tilalle. Tapsa
10.   [Vt] Siimat    tkorkka - 14/1/2022 15:14:31
Trabucco on hyvän siiman maineessa, valitettavasti vaan aika kallista. Tai kaikki on suhteellista... Varmasti merellä kestää tuore ja täysin moitteettomassa kunnossa oleva 0,30 siima isommatkin lohet kunhan ei väkisin vedetä kyytiin. Mutta tunnettu tosiasia on, että laukurit ja pikkuplaanarit nakertavat siimaa. Itsellä useamman kerran napsahtanut siima poikki ihan kesken vedon, kun vavan kärkirengas on ollut viallinen. Tosin nykyään olen käyttänyt renkaattomia vapoja, mutta sama juttu niissäkin. Hyvä käytäntö onkin ollut tarkkailla kärjen kohdasta siimoja (jotta vialliset renkaat paljastuvat) ja muutaman tunnin välein vetaistä muutamakymmentä senttiä siimaa kelalta.
11.   [Vt] Siimat    Karijuhani - 14/1/2022 16:16:52
Trabuccolla 0,40 menty useita vuosia,hiertämiä tuohonkin tulee mutta hyvin kestää isommatkin lohikalat ja hauet(noita tulee vaikkei pyytäiskään). Saatavuus välillä huono mutta motonetistä just löytänyt.