Nykyiseen koneeseen oon vaihtanut kahdesti. Ensimmäisen kerran n. 1000 h kohdalla ja toisen kerran 1500 h kohdilla. Ostan yleensä Suzukin maintenance kitin, jonka mukana tulee myös impelleri ja vesipumpun pesä, niin on tullut vaihdettua ennen kuin mitään oireita on ollut. Vanha impelleri on aina ollut aivan moitteettoman näköinen.
Kai tuo voi kestää hyvin pitkäänkin, etenkin jos ei ajele vesistöissä joissa siihen kulkeutuu mutaista vettä tai hiekkaa. Itselle olen vaihdattanut 200-300h ajon tai 3-5v jälkeen niin että vain se siipipyörä on vaihdettu ( ei koko pesää). Tosin 5hv soutuvenekoneeseen vaihtui eka n. 25v käytön jälkeen, mutta noihin isompiin (50-150hv) mitä on ollut, niin useammin.
Ongelma heikentyneessä pumppaustehossa ei ymmärtääkseni välttämättä näy heti niinkään tyhjäkäyntikierroksilla, vaan sitten kun mennään lujaa. Harva silloin katselee miten vettä tulee. Edellisessä koneessa oli painetieto smartcraftissa, mikä oli mielestäni hyvä.
Edellisellä Suzukilla ajoin + 2000 h ja tein vain öljynvaihdot. Nykyiseen Suzukiin pitänyt tehdä sen verran remonttia että pari vuotta sitten siitä meni termostaatti. Sen huomasi koneen lämmöistä.
No joko kurkkaa sisään tai osta osat ja vaihda samalla vaivalla. Yleensä ennakointi on halvempaa, kuin jälkikäteen teko. Itse kurkkaan joka syksy, pieni pykimä ja vaihtoon. Kuminpalasten putsaus kanavista ei ole nopeinta hommaa. Esimerkkinä: siipipyörästä ei tarvitse olla mitään jäljellä, kun läpillä pyörittää konetta. Ajaessa vesi taas ei sitten kierrä ollenkaan.