Löysin jostain vanhasta ketjusta keskustelua erillisen takaiskuventtiilin asentamisesta hydraulijärjestelmään. Siellä neuvotaan tuo alla oleva linkki sen hankkimiseksi. Osaisko joku neuvoa, että mikä kapula tuo takaiskuventtiili on noista ja mihin letkuun se asennetaan.
https://dunlophiflex.fi/wp-content/uploads/2018/06/komponenttiluettelo_2015_low.pdf
Minä olen ollut siinä luulossa, että ruoripumppu sisältää itsessään takaiskuventtiilin, eikä sitä tarvitse erikseen asentaa. Takaiskuventtiilin tehtävä on estää ulkoisten voimien (peräsin, perämoottori) välittyminen ruoriin.
Jossain ohjausjärjestelmässä voi toki olla toisinkin...
noissa halvemmissa hydrauliohjauslaitteissa se näyttää puuttuvan. Autopilotti ei ilmeisesti toimi ilman tuota takaiskuventtiiliä. Löysin tuon venttiilin tuolta Dunlopin sivulta 25 (13-CV-04) , mutta tuo paikka mihin se asennetaan ja kumpaan letkuun on vielä hakusessa?
Äkkiseltään tuntuisi että molemmissa letkuissa mitkä ruoripumpulta lähtee pitäis olla. Ei toimi pilotti kunnolla ilman kun öljyä pääsee liikkumaan molempiin suuntiin.
Tällainen on tuo takaiskuventtiili (liite), tuleekohan nuo suoraan hydraulisylinterin liittimiin kiinni? Jos tulee molempiin, niin toinen varmaankin pitäs aueta poispäin ja toinen sisään? Jos tästä tietoa/kokemusta jollain, niin kiitän jo etukäteen.
Ei ole vielä ihan tuttuja nuo pilotin kytkennät, mutta kalliiksi tulee pilotin laitto, jos ohjauskin menee sen vuoksi kokonaan uusiksi. Luulin, että asian voisi korjata noilla erillisillä takaiskuventtiileillä. Taidan tyytyä öljynlisäykseen ja laitan urakkanupin ;)