Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

4 tahti vai 2 tahti?

Takaisin keskustelualueille
1.   4 tahti vai 2 tahti?    Kanzi81 - 17/5/2004 2:19:44
Kertokaapa millasia todellisia eroja on esim. Yamaha 40 hp:n 4t:n ja 2t:n välillä. Bensankulutus? teho? Ainakin eräs ystäväni jolla oli scantic 470 vene, sanoi että ennen kun hänellä oli yamahan 2t kone, scantic meni n. 33kn. Nyt yamahan f40 alle 30 kn. Eli tuntuisi tosiaan olevan eroa 4 tahdin ja 2 tahdin välillä, vaikka kaupassa myyjät väittivätkin että nelitahti on yhtä tehokas... JA tärkeintä, pystyykö sillä 2 tahdilla uistelemaan?? Eikös nyt iät ja ajat ole 2t koneilla uisteltu... miten ne nyt nelitahtien tulon myötä on muuttuneet muka "mahdottomiksi" uistelukäytössä.. nimim. 4t kone niin pirun kallis, ja jos vielä tehottomampikin niin 2t houkuttaa
2.   [Vt] 4 tahti vai 2 tahti?    antsu - 17/5/2004 7:56:31
Ainakin niissä testeissä mitä olen lukenut, ovat 4-tahtiset olleet järjestään tehokkaampia kuin perusmalliset 2-tahtiset. Mitä sitten tulee huippunopeuteen, vaikuttaa siihen moni muukin tekijä kuin pelkkä teho. Sitäpaitsi epäilen Scanticin koskaan kulkeneen 33 solmua 40 hv koneella. Kyllä 2-tahtisella pystyy uistelemaan. Se ei vaan ole niin mukavaa kuin nelarilla. Ääni, käynnin tasaisuus ym.
3.   [Vt] 4 tahti vai 2 tahti?    pusteri - 17/5/2004 8:04:47
Vaikka esim.yamahan koneet ovat tuoreöljyvoitelulla,savutus tyhjäkäynnillä on joskus aika voimakasta,päivän sitä kun haistelee ni on pää kipeä illalla. Tyhjäkäynillä 2-tahti syö bensaa ainakin kolminkertaisesti 4-tahtiin verrattuna. 2-tahdin huoltokulut taas ovat aivan mitättömät nelariin verrattuna. Mutta jos aiot istua veneessä pitkiä päiviä,ota nelari. Yhteyspaatissa 2-tahti on vielä asiallinen vaihtoehto.
4.   [Vt] 4 tahti vai 2 tahti?    Esa Vainikka - 20/5/2004 23:12:32
Kyllä 2-tahtisellakin pystyy uistelemaan...mutta...4-tahtinen kuluttaa vähemmin,käy tasaisemmin eikä savuta läheskään niin paljon.4-tahtisen huonona puolena taas on usein suurempi paino ja hinta.Itse olen päätynyt ratkaisuun jossa etappikoneena on vanhempi 2-tahtinen ja uistelukoneena uusi pieni nelari.omasta mielestäni kokonaistaloudellisuus varsin hyvä ja painokin pysyy samoissa rajoissa kuin yhdellä isolla nelarilla.
5.   [Vt] 4 tahti vai 2 tahti?    kiiski vastaranta - 21/5/2004 16:56:15
Ei muuta kuin kakstahtarin ostoon... Vaihda sitten parin kauden jälkeen nelariin, jos (yleisesti tiedossa olevat) nelarin hyvät puolet rupeavat painamaan vaakakupissasi niin paljon, että voit perustella itsellesi nelariin vaihtamisen välttämättömyyden :-) Omassa veneessäni surraa nelitahtinen, mutta tuttavien veneisiin, joissa etenemisestä vastaa 2-tahtinen, nousee ihan yhtä hyvin (ellei jopa paremmin) KALAA.
6.   [Vt] 4 tahti vai 2 tahti?    tkorkka - 17/5/2004 8:05:00
Mainittujen ominaisuuksien lisäksi mainittakoon, ettei 4-tahti uistelija pääse nautiskelemaan 2-tahtisen öljynkatkusta. Timppa
7.   [Vt] 4 tahti vai 2 tahti?    Kanzi81 - 17/5/2004 11:24:46
Eikös tuon scantic 470r:n pitäisi kulkea jo 30 hp:n koneella 30kn... ainakin myyjät Kymäläisen veneliikkeessa orivedellä niin väittivät.
8.   [Vt] 4 tahti vai 2 tahti?    yp - 17/5/2004 13:51:38
En jaksa muistaa koska ja oliko Kipparissa vai Veneessä, mutta nimenomaa jammun 2T-ja 4T koneet on testattu samassa veneessä ja ero suorituskyvyssä oli 2T:n eduksi, kuten nytkin Kipparissa 30hv testissä jammun 2T-30 on porukan nopein huomioiden myös Jammun nelarin. Ei ei nämä teho/nopeus jutut mene selvästi 2T/4T rintamien mukaan. Näyttäisi kuitenkin siltä, että uudet nelarit olisivat pääosin enemmän ylitehoisa kuin vanhat 2T-koneet. Uistelussa on selvää että 2T kone käryttää enemmän, palaahan siellä 2-3 kertainen määrä bensaa ja lisäksi vielä öljyäkin, osan tullessa raakana läpi. Pahalta se haisee nelarinkin pakokaasu mutta pienempi määrä ja öljyttömyys on selvästi vähemmän häiritsevää. Nelarin hiljaisuus ja käynnin tasaisuus ovat uistelunopeudella merkittäviä etuja. Osan edusta voi tuhlata jarrupusseihin jotta kone kävisi riittävän lämpöisenä ja samalla tulee etua veneen suuntastabiliteetin parantumana. Suorasuihkukakstahtarit ovat testien mukaan ehkä E-tekkiä lukuunottamatta myös äänekäitä. E-tec on taas kallein kone kokoluokassaan. Omana kokemuksena vielä. Nelarin hiljaisuus ei ole pelkkä etu. Tuulessa ei aina ole varma siitä käykö kone vai ei ja syntyy tilanne jossa käyvää konetta tulee kiireessä käynnistettyä.. Sen sitten jo kuulee. No, mittareista näkee että käy, muttei tule aina katsottua kun on joskus muutakin seurattavaa.
9.   [Vt] 4 tahti vai 2 tahti?    forestfox - 23/5/2004 15:15:18
Se miksi joissakin tapauksissa päästään 2-T koneella samoissa tehoissa suurempaan huippunopeuteen on se, kun 2-T on hieman kevyempi, ja näin sallii veneen perän nousta hivenen paremmin pinnalle, ja veden ja pohjan "kohtauskulmalla" on suuri merkitys veden aiheuttamaan vastukseen. Näin 2-T kone saa helpommin nostettua kierroksia, ja vaikka ropelli ja välitys ym. olisivat vertailukelpoisia, niin 4-T kone jää huipuissa hieman, koska siinä useimmin tulevat huippukierrokset vastaan, jossa 2-T saattaa venyä vielä hieman korkeammalle. Tilanne muuttuu, kun kuormitus kasvaa.
10.   [Vt] 4 tahti vai 2 tahti?    olento - 17/5/2004 9:35:59
Eli siis nämä vanhat 2-tahdit omaavat em. puutteet/viat. Nykytekniikalla varustetut suorasuihkutus 2-tahdit ovat jopa polttoainetaloudellisempia kuin vastaavat nelarit. Lievä öljynkäry tuntuu niistäkin lähtevän. olento
11.   [Vt] 4 tahti vai 2 tahti?    sjc - 19/5/2004 21:20:32
Aivan uskomatonta. Kaksitahti on tehokkaampi kuin nelari! Ymmärrän kyllä ettei kaikki ole mekaanikkoja, mutta kyllä se vaan minun päässä on fakta että kakstahtisesta saa enemmän tehoa kuin nelitahtisesta. Vääntö on nelarille etu sitten selvästi. Mutta nykyään suoraruiskuiset ovat jo varmaan hyviä.
12.   [Vt] 4 tahti vai 2 tahti?    lohi-luoto - 19/5/2004 22:37:45
Onpa ne Formula-1 tyypit tyhmiä kun ajelee 4-tahti koneilla formulykkösiä. Kaksi tahti Saabi peliin ja Kimi numero Uno. No kehitys kulkee vihreiden ehdoilla!! Kuten moto-Gb 4-tahti... mikroautot 4-tahti moottoriveneet 4-tahti jne....
13.   [Vt] 4 tahti vai 2 tahti?    ITL - 20/5/2004 11:37:11
Teho kuljettaa venettä, ei moottorin työtapa. On periaatteessa aivan sama, onko teho tuotettu 2 vai 4t periaatteella. Saman se vene kulkee samalla teholla, jos koneen tehokäyrät on samanlaiset ja potkurit, vaihteistot yms. samoja. Hämäävää näissä jutuissa on se, että moottorien ilmoitetut tehot on usein kaukana todellisesta, joka tekee eri moottorien keskinäisen vertaamisen hankalaksi. Periaatteessa 2t antaa paremman vääntömomentin verrattaessa saman iskutilavuuden omaavaan nelariin. Harvoin kuitenkaan saman teholuokan 2t/4t moottorit on samalla iskutilavuudella, yleensä nelareissa suurempi iskutilavuus, joka kompensoi eroa.
14.   [Vt] 4 tahti vai 2 tahti?    Tth - 19/5/2004 23:06:13
Otimaxit ja muut vastaavat savuttaa ja on äänekkäitä. Kiihtyvyys niissä on parempi kuin 4-t koneissa, mutta niin kauan kuin veneen pää tarkoitus on jokin muu kuin vesiurheilu valintani on 4-t.
15.   [Vt] 4 tahti vai 2 tahti?    ITL - 20/5/2004 11:39:57
Oiskohan kuitenkin niin, että F1:sen sääntökirja kieltää 2t-tekniikan käytön?
16.   [Vt] 4 tahti vai 2 tahti?    antsu - 20/5/2004 13:44:51
Katselin taas Vene-lehden taulukkosivuja. 2-t Mercury 50 Elpto 966cm3 ja saman merkin 4-t kone 995cm3. Yllättävän suuri nuo 2-t koneet. Pienin 2-t kone näkyy olevan Selva 684cm3. Pienin nelari on Honda 808cm3.
17.   [Vt] 4 tahti vai 2 tahti?    abo - 20/5/2004 15:34:50
Tuossa Mercury/Marinerin 966cc 2t:ssä on ihan eri tyylisesti vaan paukkuja kuin tuossa 995cc nelarissa. Huipputeho/nopeus ei paljoakaan noilla samassa veneessä eroa, mutta kiihtyvyydessä on _dramaattinen_ ero tuon 2t mallin hyväksi.
18.   [Vt] 4 tahti vai 2 tahti?    Harri Kaijomaa - 21/5/2004 21:07:57
Tänään kyydissä 90 Tohatsun 2-t orbitaalikoneella varustetulla veneellä.Kone on vasta pakasta vedetty joten ei päästy vielä lennättämään mutta ensikokemuksen perusteella näitä uusia 2-t koneita ei voi edes verrata vanhoihin käryttäjiin.Toki savu oli alussa melkoinen kun säilytysrasvat lähti mutta ei se oma nelarikaan alussa ihan savuton ollut.Hankinta-hintoja kun vertailee niin aktiivi-uistelija vetelee muutaman vuoden ilmaisilla aineilla.Ja olet Abo oikeassa,paatti lähtee rannasta kuin purkka tukasta. Harri
19.   [Vt] 4 tahti vai 2 tahti?    Nuunuu - 21/5/2004 21:32:03
Itellä muutaman reissun kokemus 2-t e-tecistä. Jos vertailee edelliseen koneeseen joka oli nelitahti Pirkka, niin kulutus tuntuisi olevan evikassa jopa pienemi. Kylmäkäynnistyksessä on ero kuin yöllä ja päivällä ja iso on ero kiihtyvyydessäkin. Ja aikapaljon ostohetkellä painoi vaakakupissa huoltokustannukset joita yammussa kertyi kesän aikana ihan riittävästi. Kone on uisteluvauhdilla hiljainen ja käy erittäin tasaisesti, ehkä aavistuksen äänekkäämpi kun yammu, mutta matka nopeudella taas hiljaisempi.
20.   [Vt] 4 tahti vai 2 tahti?    65 - 23/5/2004 14:06:30
Käsittääkseni ero samantehoisten 4-tahti ja 2-tahtimoottoreiden kulkunopeudessa johtuu moottorin painosta. 4-tahtikoneet ovat ainakin 20kg 2-tahtisia painavempia vähän merkistä ja mallista riippuen.
21.   [Vt] 4 tahti vai 2 tahti?    Esa Vainikka - 24/5/2004 9:33:27
Tuskimpa tuo muutama kymmentä kiloa niin paljoa vaikuttaa.Kolkytheppasten testissä oli erot seuraavat.Yamaha nelari/kaksari 24,2/25,8 Johnson 23,8/21,5 Mercury 25,0/25,3.Elikkä mercuryn osalta meni aika tasoihin,Yamahassa kaksari 1,6 solmua nopeampi ja Johnsonissa taas nelari 2,3 solmua nopeampi.Tehot vastaavasti Y 33,6/34,2 J 36,0/30,3 M 37,4/36,6...eli jammun ja johnsonin osalta seurasi aika tarkkaan tehoja mutta mercuryssa nelari oli hieman hitaampi vaikka olikin aavistuksen tehokkaampi.Painoerot Yamahassa n.20 kg Johnsonissa 39 kg ja Mercuryssa 18 kg. Tuossa testissä hieman hämää se että saman merkin eri koneissa on käytetty muiden kuin mercuryn osalla eri nousuista potkuria.Mercury/Marinerin molemmissa koneissa oli 12" rusetti.Johnsonin nelarissa oli 12" ja kaksarissa 13"...niinpä nelari kiersikin 400 kierrosta enemmän.Jammussa nelarissa oli 12" ja kaksarissa 11 1/4" ja kierrokset samat.