Hei,
Kaverin intouttamana sopivan kaluston etsintä/hankinta käynnissä. Etsintä painottunut HT-veneeseen, hintaluokka mielellään -7000EUR. Pääpaino uistelussa, muuta ajoa satunnaisesti.
Olisin kiitollinen jos vinkkejä löytyisi seuraaviin kysymyksiin:
- Pitääkö paikkaansa että vanhemmissa 4t koneissa on ollut ongelmia uisteluvauhdilla pidempään ajellessa ? Tuttava mainitsi Hondan koneet tässä yhteydessä.
- Jossain tuli vastaan ~14v vanha Bayliner, olikohan "Trophy" keskipulpetti(toinen vaihtoehto jos hyvän löytää), 2.3L ja toinen 3.0L bensakoneella. Kulutuksesta liikkuu hurjia legendoja, olisiko heittää faktatietoa kulutuksesta matkavauhdissa ja miten soveltuu uisteluun ?
- Onko jotain tiettyjä ~10v vanhoja 2t perämoottoreita jotka eivät kerta kaikkiaan sovellu uisteluun, vai onko ongelmatapauksissa syy "aina" ollut liian korkea 2t-öljy% ?
- Minulle tarjottiin -85 mallin HT-venettä jossa 90hv Evinrude, suunnilleen -90 mallia. Onko tietoa moottorista, hyvin/huonosti soveltuva uisteluun ?
Suuret kiitokset jos edes johonkin kohtaan vastasit.
Saa myös tarjota soveltuvaa pakettia, jossa mielellään saisi olla varusteet mukana: kompassi&kaiku yms. Ei puuvenettä. Olen Keski-Suomessa.
Kyllähän melkein jokaisen 2-t koneenkin saa käymään uistellessa mutta isommissa koneissa kulutus uisteluvauhdillakin aivan järkyttävä....eli kannattaa hankkia rinnalle pieni nelari.Esimerkkikulutuksia isommilla koneilla uistelunopeudella...Evari vm-89 60 hv...n.2,5 litraa tunti,Mercury 90 hv -82 (torni..eli 6-kone)n.4 litraa tunti.Ja pienellä nelarilla esim. nykyinen 5 hv nelari mercury....0,3 - 0,4 litraa tunti ja työntää 5,1 m hurrican cabinia.
Täydenkaasun kulutus n. 10 v vanhalla kaksitahtikoneella on karkeasti puolet hevosvoimamäärästä....eli siis 90 hv-->45 l/h.Matkanopeudella jollain 5-6 m hooteellä/kabiinilla ehkä jotain 0,8-1,0 litraa/nm riippuen veneestä ja konetehosta joka tuossa kokoluokassa asettunee tuonne 50 - 100 hv haarukkaan.
Pari huomioitavaa seikkaa:
-ohjauspiste pitää olla käden ulottuvilla, jos ei halua alkaa tekemään lisävirityksiä tai jos haluaa uistella yksin
-kabiini venettä ei kovin helposti enää käsitellä yksin, HT menee vielä. Kabiini vaatii nosturiauton tai ison jeepin + trailerin vetoon, paljon laitteita-> paljon hajoavia kohtia...
-Trophyt on mun mielestä tosi hyvin uisteluun sopivia, 2.4/3.0 L sisäperäkone on suunnilleen yhtä taloudellinen matka-ajossa tai jopa hieman taloudellisempi kuin nykyiset uudet perämoottorit. 4-tahtia meinaan... uisteluun ei sovi kovin hyvin, tosin siihenkin jotkut käyttävät
-jos vene huonossa kunnossa (siis runko fyysisesti kunnossa, mutta sisustus uusittava + muuten ehostettava) ja haluat kunnostaa sen niin kerro lopullinen hinta kahdella (jos vaihdat koneen niin vieläkin enemmän). Kunnostus MAKSAA!
Muutamia ehdotuksia:
-Lohi 585
-HT Flipper 570/575
-Finnsport 540HT
...jos haluat päästä tohon hintaluokkaan kannattaa mun mielestä unohtaa 6,0m tai yli veneet. Tästä taas seuraa, että asuttavuus on korkeintaan yö-pari. Jos saat tohon rahaan isomman niin kunto on tosi huono ja kone pommi -> kunnostus ihan älytön homma ja lopullinen hinta on kertaa kolme! Samalla rahalla saisit nyt suoraan paremman ja heti!
Äyskäri
Vaikka Esa on tuossa järkyttynyt, täytyy kulutus kuitenkin suhteuttaa uistelutunteihin. 100 tuntia uistelua kesässä á 2,5 litraa/0,4 litraa. Säästöä kesässä 210 litraa, á 1:20€ eli 210€.
No, on siinä muitakin asioita kuten se, että 2 moottoriasennuksessa ainakin toinen käy joka tilanteessa.
Kiitoksia vastauksista molemmille, tuo 45L/h tuntuu huimalta, jotain tuollaista arvelinkin/pelkäsin, toki matkavauhdilla tippunee jonkun verran ? Kaverilla Suzukin 115 4t ja matkavauhdilla BigFishissä kulutus 21L/h kulutus-/virtausmittarin mukaan. Täyskaasulla ~30L/h.
Sen verran tarkennuksia että vene on Raisport 530 -86 ja kone olikin Yamaha 90hv -91, hp.6000, onko kohdallaan mielestänne ? vene kyllä siisti ja kiinteällä tankilla, kohtuu pressu, vanha kaiku.
Nettiautosta löytyi myös pari tuohon hintaluokkaan osuvaa kabiinivenettä, mm. Finnfamily Cabin, käyttääkö kukaan uistelussa, onko takaosa riittävän iso siihen ? Niissä jääkaappikin yms varusteita joten perheelliselle hyvä ratkaisu sikäli, alkuperäistä tarkoitusta unohtamatta.
Vinkkejä ja tarjouksiakin otetaan vastaan.
Toki riippuu myös uistelutunneista mutta ainakin omassa tapauksessa kun tunteja vuodessa kertyy 200 - 300 on säästö jo niin huomattava että muutamassa kesässä säästää uistelukoneen hinnan.Jos taas uistelee muutamia kymmeniä tunteja kesässä ei säästö olekaan enää kovin suuri.
Vaikka tuo 115 Suiza onkin erinomaisen taloudellinen kone, niin ei se sentään 30l/h kulutukselle mene täyskaasulla tai jos meneekin, niin silloin se ei anna täysiä tehoja ulos. Täyskaasulla se vie n. 37-40l/h, jos kaikki pollet koneessa kotona ja kahvat kaakossa. Ikävä tosiasia on, että liukuvat veneet ei ilmaiseksi kulje.
Esitän taas kerran tuon KARKEAN laskentasäännön, jonka mukaan perinteinen 2-t-kone vie huipputeholla numerot/2 litraa tunnissa, 4-t-kone numerot/3 ja dieseli numerot/4 litraa tunnissa. Todellisuudessa 2-t-kulutusta voi hieman kaunistaa vähentämällä tuloksesta 10%. Ja veneellä ei ole mitään merkitystä silloin kun saavutetaan täyden tehon kierrokset.
Suunnilleen käytetty teho/3 on nelarin kulutus muillakin kierroksilla mutta tehon arviominen on jokseenkin hankalaa eli ennustaminen ei ole niin helppoa kuin urku auki ajossa.
...vielä täydennys. Tälläinen osui silmään meriporssi.comissa:
HT/UISTELUVENE SÄRKI 570
Ilmoitusnumero: 300 Jätetty: 27/07/2004
Nimi: Jani Lundqvist
Ilmoitusteksti
Särki HT 570-85 evinrude 70hv -95 yamaha 8hv -01
Kaiku,GPS,2takilaa,plaanarit+mastot,10 vavanräkki,
10xpenn320+uglystick,ym rojua
Hinta 8500-12000€
Puhelin: 050-5977194
E-mail: jani.lundqvist@tas-power.fi
Web Site:
Luulis pääsevän pienellä laitolla uisteluveneeseen kiinni. Itse veneestä en ole kuullut hyvää enkä huonoa. Avomallinen taitaa olla ainakin ihan pätevä vehje.
Äyskäri