Minulla on Lowrancen HDS5 gen 1 plotteri. Näytölle saa virranjakelun 'vjakelu'.
Mitä tuo itse asiassa on kertovinaan? Kertooko se latausjännitteen ja antaa informaatiota laturin toiminnasta? Ja koneen ollessa sammutettuna akun jännitteen? Vai kuinka?
Kuinkahan luotettavana tuota voi pitää?
Sehän kertoo Lowrancen syöttökarvoissa olevan jännitteen.
Ajotilanteessa siitä näkee latausjännitteen ja koneen ollessa seis akun jännitteen. Pitää ainakin minun vanhassa Lowrancessa sekä TI 7:ssa (kumpikaan ei siis HD) paikkansa.
Kuten Harry yllä kertoo.
Laturin toiminnasta se ei kerro suoraan, mutta suuntaa antavasti kylläkin. Jos on paljon virtaa kuluttuvia laitteita niin silloin jännite voi laskea alle 13 V vaikka laturi olisikin ihan kunnossa.
Jos halutaan laturin antama jännite näytölle, tarvitaan NMEA2000 väylään moottorin dataliittymään kytkeytyvä 'palikka'. Suzukilla se on EP-20.
Kiitoksia vastauksista.
Itselläni tuo arvo on tyhjäkäyntikierroksia suuremmilla kierroksilla yleensä 14,0 - 14,1 volttia, mutta voi vaihdella 13,6 - 14,5 voltin välillä. Lienee ok 19 vuotta vanhan moottorin ollessa kyseessä (jossa kaikki yhä alkuperäistä). Virtaa kuluttavia lsitteita on vain vähän, kaksi HDS5-laitetta ja yksi lämpömittari. Jännite putoaa 0,4 - 0,5 volttia, jos kytkee pilssipumpun päälle.
Se mikä herätti uteliaisuuteni, oli jännitearvo koneen ollessa sammutettuna. Tuolloin Lowrance näytti vain 11,4 volttia, vaikka akku on hyvä ja täyteen ladattu. Tämä siis välittömästi neljän tunnin ajon jälkeen.
Yleismittarilla katsottuna napajännite 'lepo' oli 12,63 volttia, kun viimeksi tarkistin noin kuukausi sitten. Ehkä akku on tulossa vaihtokuntoon?
Tuo Lowrancen mittari näyttää varmaan sinänsä luotettavasti, mutta riippuen kytkennöistä, se voi olla alhaisempi kuin suoraan akun navoista mitattuna. Matkalla voi olla jännitehäviöitä. Siksi lähtisin akkukauppaan vasta kun suoraan akun navoista mitattu jännite on 11,4 V levossa.
Toisaalta myös silloin tarkistaisin mihin liitokseen häviää yli 1 voltti. Se on melko paljon tuossa tilanteessa
Yleismittari kertoo akun olevan aika hyvässä latauksessa. Jos katsot jännitettä HDS:llä, niin sinulla on samaan aikaan jo kuormaa akulla.
12,7 V taisi olla täyteen ladatun akun lepojännite.
Tuota siirtymää saa olla aika pitkästi että akkua saa täyteen, noilla dynamoilla mitä pikkukoneissa, alle 100hp. Kovin hitaasti jännite nousee ajossa, uistellessa pikkukierroksilla ei juuri mitään.
Näyttääkö Lowrance oikein,häviääkö jännitettä kytkentöihin,onko akku vaihtokunnossa selviää kun ajon jälkeen moottori seis tilassa mittaat akun napajännitteen, katsot mitä Lowrance näyttää ja mittaat Lowrancen syöttö napoihin tulevan jännitteen.
Akun napajännitteiden ollessa n. 12.6 V en menisi akku kauppaan.
Olin joku aika sitten jigittelemässä yhden kaverin veneellä, Lowrancen luotaimia kaks, molemmissa jännite näky ja ihan eri lukema. Pulpetissa jännitemittari, siinä kuulemma oikea.
Mulla on 115 hv ja uistellessa kierroksia aina yli tuhat, yleensä 1200 rpm. Tyhjäkäynnillä tuo ei mitään lataakaan. Mittaan aamulla akulta jännitteen, kun on reilu vuorokausi seissyt ajosta.
Tänään oli ikävä tuulipäivä Puulalla. Käytin sen vaihtamalla siimat koko settiin.