Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Respo 1000 vai 1200

Takaisin keskustelualueille
1.   Respo 1000 vai 1200    wsaarja - 28/12/2020 13:08:57
Olisi hakusessa traileri venepaketille, jonka paino on noin 650kg. Pari tarjokasta olis Respon mallistossa. 1000kg lehtijousilla ja 1200kg kumijousilla. Kumpaanko raati suosittelisi - hintaeroa noilla ei käytännössä ole? Alla linkit vaihtoehtoihin: https://www.respo.fi/fi/peravaunut/vene-ja-vesijettitrailerit/5505 ja https://www.respo.fi/fi/peravaunut/vene-ja-vesijettitrailerit/5200
2.   [Vt] Respo 1000 vai 1200    tkorkka - 28/12/2020 16:57:23
Ota isompi. Painot on aina laskettu alakanttiin.
3.   [Vt] Respo 1000 vai 1200    fuster - 29/12/2020 9:00:17
Miten olisi kotimainen Juhta Plus 1200 LKR virolaisen Respon sijaan? Tuo Juhta irtoaa tehtaalta 2050€:n hintaan https://www.juhta.fi/tuote/juhta-plus-1200-lkr-venetraileri/
4.   [Vt] Respo 1000 vai 1200    K.Ruuskanen - 2/1/2021 10:03:46
Tätä 'raatilaista' kiinnostaisi tietää mille paketille olet kärriä hakemassa. Muutamat jo vihjailikin, että 'esitepainoista' ei saa luotettavaa lukemaa ja tästä olen kyllä hyvin paljon samaa mieltä. 1000+ luokassa oma valintani olisi kumivääntäjouset kunhan OIKEASTI PUNNITUT PAINOT eivät liiku aivan kärrin kokonaismassan tuntumassa. Toisaalta jos tyhjänä vetoa on paljon, niin sitten voisi lehtijouset tulla kyseeseen. Ei kaikki kumiväännötkään tyhjänä pompota, mutta todennäköisesti lehtijouset kulkee tyhjänä nätimmin. Yleensä lehtijousellisessa kärrissä vene tulee korkeammalle ja voi tuoda jotain ei toivottua ominaisuutta kuormattuna ajoon/säilytykseen. Renkaisiin kiinnittäisin myös huomiota ja itse tod. näk. vaihtaisin alle c-sarjan renkaat, joissa on kantavuutta enemmän.
5.   [Vt] Respo 1000 vai 1200    wsaarja - 29/12/2020 12:01:40
Mitenhän tuo on mahdollista / mistä se kertoo, että Juhta 1200 omamassa on lähes 100kg vähemmän kuin Respo 1200...? (220kg vs 315 kg)
6.   [Vt] Respo 1000 vai 1200    Sea star - 30/12/2020 7:25:32
Itsekin etsin kesällä vastaavan kokoluokan kärriä ja olisin ostanut Respon 1200 mallin ellen olisi löytänyt käytettynä 1500 jsi:tä. Harkitsin silloin myös tuota Juhtaa, mutta se ei oikein vakuuttanut. 1200 respoa kävin livenä katsomassa ja vaikutti kyllä laadukkaalle. Tosiaan nuo painot tuppaa olemaan alakanttiin. Omakin paketti laskennallisesti alle 700kiloa, mutta ei yhtään liian isolle tunnu tuo 1500kg kärry.
7.   [Vt] Respo 1000 vai 1200    golfer - 30/12/2020 8:28:30
JSi 750 oli joskus kolmisen vuotta, sitten mentiinkin 16 vuotta Juhta 1000:sella vm. -99. Juhdalla oli ikää 21 vuotta myydessä ja hyvin oli kasassa edelleen, mitä nyt perusremonttia eli laakerit/jarrut ja lokasuojien hitsaussaumojen korjausta tehtiin pari vuotta sitten. Oli hyvä ja vankka traileri, jotenkin päällisin puolin eri tekoa kuin nykyiset. Nyt mennään JSi:n kakstonnisella. Hyvä kärry tuntuu olevan. Niin ja tiedoksi, että JSi:t tulevat Respon tehtaalta. Ja vastaus alkuperäiseen kysymykseen. No koska mullakin kaksi ekaa traileriani oli pienehköjä, niin ehdottomasti aina vaan isointa mahdollista. Juhdankin päältäkin taisi joskus paketin todelliseksi painoksi paljastua n. 1200 kg ilman uisteluvarustuksia..
8.   [Vt] Respo 1000 vai 1200    JPE - 31/12/2020 1:13:16
Jos trailerin kantavuus tulee kuormattua äärimmilleen tai jopa ylitse, niin akseliston sisäänjoustovarat ovat olemattomat tai pahimmillaan akseli makaa rajoitinkumeilla. Toki sillä voi ajella hyvillä sileillä teillä, mutta huonommilla teillä ajettavuus on heikko. Jos vaan mahdollista niin kokonaispainossa on hyvä olla 30-50% varaa, jolloin joustovaroja on vielä jäljellä. Usein lehtijousilla olevaan akselistoon voi helposti ja edullisesti vaihtaa jäykemmät jouset ja parantaa merkittävästi ajettavuutta. Itse tein 750kg trailerin lehtijousten vaihdon 1350kg jousiin, jolloin täyskuormalla ajettavuus parani ratkaisevasti.
9.   [Vt] Respo 1000 vai 1200    wsaarja - 30/12/2020 8:35:35
Miten tuo kumijousitus (esim respo 1200) toimii tuommoisessa kok.painoltaan ~900kg paketissa? Ei ole noista kokemusta kun kaikki aiemmat kärryt ovat olleet lehtijousilla ja nehän menee kyllä tasaisesti.
10.   [Vt] Respo 1000 vai 1200    golfer - 30/12/2020 10:30:02
Kaksi ekaa traileria mullakin oli lehtijousilla, mutta nyt tuo kakstonninen kumijousilla. Ehkä vähän hytkyy enemmän kotikadun hidastejumpsujen ylityksessä, muuta eroa en huomaa. Voi toki tulla jo pelkästä isosta massastakin ero. Tiellä tulee tasaisesti kuin juna. Nostaisin vielä esille tärkeän seikan traileria hankkiessa. Vene tulee väkisin jonkin verran perän yli, jos aisapaino asetetaan järkeväksi n. 50-80 kg. Omaa venettä sain ottaa aika paljon taaksepäin edellisen käyttäjän jäljiltä, että sain fiksun aisapainon n. 70-80 kg. Siinä täytyy sitten olla myös rullia tarpeeksi ja veneenkin olisi tietysti hyvä olla sellaista tekoa, että kestää moisen rasituksen. Helpoin tapa löytää oikea aisapaino tapahtuu tasamaalla ja traileri irti autosta. Kiepsauta vinssiliina ensimmäisen kölirullan ympäri ja kiinni veneen vinssilenkkiin. Siitä kun alkaa vinssaamaan, niin liikkuu nätisi vaikka millien tarkkuudella taaksepäin. Ja takaisin eteenpäinhän tulee, kun laittaa vinssiliinan takaisin normaaliin tapaan. Itse laitoin vielä varmistusliinat taakse löysälle operaation ajaksi. Siinä on sitten helppo nostella aisaa ja todeta milloin oikea aisapaino löytyy. Ja sitten siirtämään aisapukkia, kun löytyy sopiva kohta.
11.   [Vt] Respo 1000 vai 1200    antsu - 30/12/2020 12:39:51
Joku valmistaja tekee nykyään siirrettävällä akselilla olevaa kärryä. En vaan muista kuka :(
12.   [Vt] Respo 1000 vai 1200    K.Ruuskanen - 2/1/2021 10:22:12
'Vene tulee väkisin jonkin verran perän yli, jos aisapaino asetetaan järkeväksi n. 50-80 kg. Omaa venettä sain ottaa aika paljon taaksepäin edellisen käyttäjän jäljiltä, että sain fiksun aisapainon n. 70-80 kg. Siinä täytyy sitten olla myös rullia tarpeeksi ja veneenkin olisi tietysti hyvä olla sellaista tekoa, että kestää moisen rasituksen.' Minustakin erittäin tärkeä pointti ja noin ei käy hyvissä kärreissä. JSI VT 2000:sta on muutaman kuukauden kokemus ja se on ollut ylivoimaisesti 'vähiten paras' kärri mitä minulla on ollut. En kerta kaikkiaan tajua millaiselle veneelle se on suunniteltu. Tyhjänäkin aisapaino on melkoinen ja minusta akseleita voisi hyvin ottaa ainakin metrin eteenpäin. Toki oma veneeni oli lopulta hieman liian painava ko. kärrille, mutta sitä piti laittaa todella paljon takaa yli, että pääsi aisapainossa edes 150 kilon tuntumaan. (Silloin oli veturin max. 100kg) Kone kipattuna maantieasentoon lähestyttiin jo 2 metrin takaylitys maksimia. Keulapukista oli säätövarat loppuneet jo aikopäiviä sitten. Hyvässä kärrissä aisapainon ollessa kohdillaan peräylitys jää alle metriin. Näin ei tarvitse lippujen ja pimeällä valojen kanssa puljata. (Jos haluaa pykälien mukaan tiellä mennä.) Renkaat ovat 13 tuumaiset n. 500 kilon kantavuudella ja ovat pelottavan paljon mutkalla jos joutuu hyvän kitkan pinnalla peruttamaan jyrkkään kulmaan. Yksi tähtikapiinin (sekin ylipainoinen) vetäjä kyllä vakuutti, ettei kumit ole koskaan vanteilta tippuneet vaikka hurjalta ne näyttävät... Valot olivat hehkulangoilla ja varsinkin takavaloasetelma tuntui keräävän veden sisäänsä kelistä riippumatta. Varmaan ihan hyvä kärri kun löytyy sille oikea vene joka ei ole lähelläkään maksimi kokonaismassaa ja vähän fiksaa ensiasennuksia? Tukevaksi en voi rakennelmaa sanoa ja oli myös tyhjänä aivan hirveä ajettava 80-85 km/h vauhdissa. Nopeuden reilu pudotus tai nosto yli 90 auttoi, mutta niistä olisi voinut seurata sitten muita haasteita. Varmasti hankala tilanne valmistajalle kun kuluttajat tuijottavat vain hintaa ja kaikki pitää tehdä mahd. edukkaasti. Lokareista plussaa kun ne oikeasti kestivät tällaisen 'neuvolassa punnittavan'.
13.   [Vt] Respo 1000 vai 1200    k113635 - 30/12/2020 13:08:50
Näyttäis noita olevan Respojakin säädettävällä akselilla, ainakin multirullat tämän mukaan: https://www.respo.fi/fi/peravaunut/vene-ja-vesijettitrailerit?axle_location_is_adjustable=1&brakes=1
14.   [Vt] Respo 1000 vai 1200    K.Ruuskanen - 2/1/2021 10:49:12
Kaksi kesää takana tuollaisella multirullalla ja on siinä ihan hyvä aihio lähteä muokkaamaan itselle sopivaa. + LED valot. Ei ole tarvinnut töpseleitä irroitella ja saavat huoletta sukeltaa nostoissa/laskuissa. Pimeällä trailerointi myös helpottuu kun valoa on veden alla ja näkee paremmin kärrin kohdat. + Siirrettä akseli on kyllä huippu juttu ja hankalan painojakauman veneetkin löytävät hyvän paikan kärriltä ja aisapaino tulee mukavaksi & turvalliseksi käyttää. Vene päällä akselin siirto on aika hankalaa, mutta kun kerran on kohta löytynyt niin mitäpä sitä jatkuvasti puljaamaan. + 40 tukirullaa jakavat kuorman hyvin pitkälle matkalla ja näissä on ihan riittävät säätövarat. Alkuun oli hankala löytää hyvät paikat, mutta riittävästi kokeilemalla ja asettamalla eturullasto hyvin kapealle löytyi sellainen missä rullat eivät osuneet nousulistoihin ja vene rullasi nätisti kärriltä veteen. Hyvä ratkaisu myös veneille joissa on kölissä nousuporras joka voi tehdä veneen laskuista tuskaa. - Risuja tulee valmistajan 'oikomisille'. Minun yksilö saapui tukirullien akselit kuivina ja enhän minä sitä innoissani heti tajunnut vaan jo parin noston/laskun jälkeen lähes kaikkien rullien akseliholkkiputki oli irti ja silloin rullista tuli erittäin huonosti pyörivät. Onneksi reklamaatio myyjälle meni nappii (K.Kivinen) ja sieltä tuli uudet rullat ja ovat voideltuina toimineet hyvin. Kävelysilta oli kiinni onnettomilla pop-niiteillä, jotka irtosivat heti. Pultit ovat paljon hankalampi laittaa, mutta mielestäni ainoa vaihtoehto. - Keulapukin säätövara voisi olla pidempi ja omaani piti hieman muokata, jotta yletti veneeseen kiinni.
15.   [Vt] Respo 1000 vai 1200    wsaarja - 7/1/2021 10:32:31
Kärryyn olisi tulossa 5,2m pitkä Suvi + 50 moottorilla. Kokonaispaino kuivana tuolla paketilla luokkaa 520kg. Siihen sitten päälle varusteet ja nesteet yms. niin lastin paino liikkunee jossain 650-700kg hujakkeilla arviolta. Olisiko tuo 1200kg kärry 887kg kantavuudella se oikea valinta? Ilmeisesti nuo kumijouset toimii ihan hyvin tuollaisen painon alla?
16.   [Vt] Respo 1000 vai 1200    Räiskis - 2/1/2021 22:16:22
Noi 13 tuuman renkaat 500kg kantavuudella varmaan harvinaiset? Noissa painoissa tuo rengaspaino/kantavuus lopettaa matkanteon. Joskus noissa 13 tuumaisissa kantavuus 450kg,jsi 1800 silloin kyseessä. Trailerissa kai sais olla joku ylipaino, renkaissa ei.
17.   [Vt] Respo 1000 vai 1200    tkorkka - 7/1/2021 17:21:11
Kyllä minä siihen päätyisin noista vaihtoehdoista ja ehkä muutenkin.
18.   [Vt] Respo 1000 vai 1200    K.Ruuskanen - 10/1/2021 11:25:36
Eiköhän tuolle paketille 1200 kokoluokka riitä. Olisi hyvä jos pakettia voisi kokeilla ennen ostopäätöksen tekoa, että istuuko vene ja riittääkö sivutukien tai keulapukin säätövarat. Kumivääntöjouset toimii tuon alla. Talveksi/pidemmäksi seisonta-ajaksi kannattaa nostaa sitten renkaat ilmaan. (Jos vene on kärrillä.) Käyttötarkoitus ja budjetti varmaan sitten lopullista päätöksentekoa auttaa eniten. Mikäli riittää, että kärrillä pidetään vene talvet ja ajetaan avovesikaudeksi laituriin. Tai sitten toinen ääripää, jossa 3 kaveruksen kanssa lähdetään usein pitkäksi viikonlopuksi eräjormailemaan ja puoletkaan tavaran paljoudesta eivät mahdu autoon. + Tulee keulakonetta omine akkuinen jne... Kiloja alkaa yllättävän helposti kertyä. Tuli mieleen vuosien takaa juttu, jossa punnitsin kauden päätteeksi kaiken kesän mittaan veneeseen kertyneen painon kun laitoin edellisen paatin talviteloille. En enää muista tarkkaa painoa, mutta sen muistan, että kun kilot oli ynnäilty niin haavi auki tuijotti loppusummaa tovin. Entä lähitulevaisuus? Onko Suvi lähiaikoina vaihtumassa isompaan tai halutaanko kattoa päänpäälle? Jätetäänkö traileriasia sitten sen ajan murheeksi vai onko hyvä uhrata ajatusta jo nyt?
19.   [Vt] Respo 1000 vai 1200    antsu - 10/1/2021 12:34:50
Käytin aikoinaan oman yhdistelmäni puntarilla. Kirjallisuudesta löytyy Flipper 535 HT 440 kg, Mercury F60 EFI 110 kg, akku 15 kg ja 40 litran bensatankki puolillaan 20 kg. Ankkuri, mela ym. pientä. Trailerina Muuli 1000. Ajattelin, että on reilusti varaa laittaa veneeseen retkivarusteita ja kalavehkeitä, mutta yllätys oli ikävä kun katsastuskonttorin vaaka näytti akselipainoksi 970 kg.
20.   [Vt] Respo 1000 vai 1200    tkorkka - 10/1/2021 19:50:24
Teoreettiset painot ja todellisuus kohtaavat varsin huonosti omankin veneen kohdalla: Veneen ilmoitettu paino 830 kg, Suzuki 182 kg ja trailerin omapaino 400 kg. Nämä yhteensä olisi 1412 kg ja traileri on JSI 1700 kg, niin pitäisi jäädä lähes 300 kg akuille ja uisteluromppeille, mutta niin vaan katsastusmiehen vaaka näytti sinänsä ihan sallitun luvun 1730 kg kun bensaa oli puoli tankillista...
21.   [Vt] Respo 1000 vai 1200    perämies-keijo - 11/1/2021 13:22:11
Käyttämällä tämän sivuston hakutoimintoa hakusanoilla 'yhdistelmän todellinen paino' saa aika hyvin osviittaa monenlaisten veneiden ja kärryjen kokonaismassoista. Yllättäviä lukuja. Jos omasi puuttuu tuolta, niin lisää ihmeessä.
22.   [Vt] Respo 1000 vai 1200    tkorkka - 11/1/2021 14:41:28
Sen verran tuohon lisään, että punnittu paino oli täydessä 'taisteluvarustuksessa'...takilat kiinni ja kelat ja vavat kyydissä + tarpeelliset varusteet mkl sammuttimet yms.
23.   [Vt] Respo 1000 vai 1200    perämies-keijo - 11/1/2021 13:23:04
Ja en siis ollut tarkoittanut edellistä erityisesti Korkalle, vaan yleisesti kaikille joita aihe kiinnostaa.
24.   [Vt] Respo 1000 vai 1200    tkorkka - 11/1/2021 14:38:20
Joo, olen kertonut tämän tarinan jo muutamaan otteeseen, niin eiköhän se sieltä löydy :)