Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Laturi vai akku rikki

Takaisin keskustelualueille
1.   Laturi vai akku rikki    zoodi - 16/4/2021 17:39:55
Minulla Jammu nelitahti 80 hv vm. 2004. Ajettaessa akun napajännite yleismittarilla mitattuna näyttää 12,5-12,6 V. Kun sammutan koneen ja pääkytkin asentoon OFF, niin akun napajännite 12,5 V. Muuten kone toiminut kuin kello kaikki 16 v. Onko mitään konstia, millä laturin toimivuutta voisi testata kotikonstein, vai tietääkö joku heti kokemuksesta kertoa, missä vika piilee? Vastauksista kiitollinen.
2.   [Vt] Laturi vai akku rikki    Räiskis - 16/4/2021 17:50:35
Akku kännattaa käyttää akkuliikkeessä, tekee akkutestin. Sitten jos toimii niin säädin saattais olla seuraava mihin epäilys siirtyy. Joku täällä talvella säädintä kauppas tuollaiseen koneeseen.
3.   [Vt] Laturi vai akku rikki    Kössi - 16/4/2021 18:58:22
Jännitteen säätimelle tulevista johdoista voi mitata toimiiko lataus käämi ja jännitteen säätimen jälkeisistä toimiiko itse säädin. Jos tuossa koneessa on samanlainen lataus kuin f40 2003.mullahan se latasi mutta kierrosluku hävisi kun säädin oli menossa rikki ja kuuma oli kuin mikä kun kokeili rannassa ajon jälkeen se säädin.äkkiseltään tuntuisi että akulla pitäis olla korkeampi jännite ajossa jos lataa normaalisti vaikka akku oisikin sökönä.omalla vastuulla mittailut.
4.   [Vt] Laturi vai akku rikki    zoodi - 16/4/2021 19:36:03
Kiitos vastauksista. Akkukin voi olla rikki, mutta latasin sen täyteen CTEKillä, ja siitä huolimatta antamalla moottorille kierroksia akun napajännite ei nouse. Kun akku on täynnä, niin luulisi napajännitteen nousevan, jos laturi ok. Jotenkin viittaisi siihen, että jännitteensäädin oikkuilee. Voi toki olla, että vaikka akun saa täyteen ladattua, niin akku on tiensä päässä. Akku pari vuotta vanha hmm.
5.   [Vt] Laturi vai akku rikki    golfer - 16/4/2021 21:28:04
Mulla kun meni tuosta 80hv 2004 Yammusta jännitteensäädin, niin latausjännitteet nousi holtittomiksi. Jännitteensäädin meni hissukseen eikä onneksi polttanut mitään, niitä on kuulemma ihan kunnollakin kärynyt. Mulla on edelleen tuossa tuollainen uudemman mallinen orkkis Yamahan jännitteensäädin 115 hv koneesta joutilaana, kun laitettiin uusi käytettynä ostettuun koneeseen mulle. Nämä jännitteemsäätimet ei ole Yamahoiden paras puoli. Mutta sittenhän selvisi, että se olikin jo vaihdettu tähän uudemman malliseen tässä 115 koneessa. Pro tip: 115 ja 80 koneen jännitteensäätimet on identtisiä, mutta johtoliitos hieman erilainen. Koomisesti 80 koneen säädin on hinnoiteltu n. 100 € kalliimmaksi. Eli parin johdon leikkaa-kuori-liitä-työllä tekee hyvän tilin ;) Tuossa 2004 80 koneessa joutuu sitten vähän leikkelemään suojamuoveja sisältä, kun uusi säädin on järeämpi kuin vanha eli on ne jotain parannusta siihen Yamahalla tehneet.
6.   [Vt] Laturi vai akku rikki    Räiskis - 16/4/2021 20:04:47
Säädin toimiessaankin kuuma, piitahnalla tuossa sylinterin kyljessä kiinni joka säätimen jäähdyttää. Kun tarpeeks kuumiaa niin sitten savu karkaa, haistaa kyllä jos palalanut. Latauskäämistä jännite useampi kymmenen volttia, säädin sen tasasuuntaa ja lämpönä hukkaa ylimääräisen tehon. Säätimen saa halvemmalla, käämi+säädin jo kirpasee. Jos pääkatkaisin akun ja koneen välissä niin kannattaa tarkastaa, huonoa ei kannata laittaa.
7.   [Vt] Laturi vai akku rikki    zoodi - 16/4/2021 20:24:26
Hyviä vinkkejä kiitos. Annan palautetta kun asia selviää.
8.   [Vt] Laturi vai akku rikki    Räiskis - 16/4/2021 21:39:17
Sulla juuri tuo säädin olikin. Toissa kesänä kaverin veneestä hajos, ei tarvinnut koppaa avata arvatakseen mikä haisee. Sauhuakin oli pukannut kunnolla. Varmaan jäähdytyksen pinta-alaa lisätty uudemmassa säätimessä? Kuinka moni on ehjää säädintä koittanut, kuinka kuuma on?
9.   [Vt] Laturi vai akku rikki    zoodi - 16/4/2021 21:40:18
Kiitos golfer. Palaan asiaan kun selviää mistä kiikastaa. Olisi kiva saada kone kuntoon ennen Ahvenaa.
10.   [Vt] Laturi vai akku rikki    Zoodi - 4/5/2021 9:23:10
Vika löytyi. Akku testattiin ja kunnossa oli. Vein Jammun isompaan huoltoon, ja samalla pyysin tarkistamaan jännitteensäätimen toimivuuden. Ja rikkihän se oli. Säätimen epoksitäyte (?) oli räjähtänyt, ja säädin oli kipinöinyt viallisesta kohdasta lohkon kylkeen. Huollon mukaan oli ollut onnea matkassa, että motti ei ollut syttynyt palamaan. Nyt Jammun mittaristo näyttää oikeanlaista latausjännitettä 14,6 V. Samaa jännitettä näyttää myös akun napoihin kytketty yleismittari. Koska kyseessä hyvinkin kriittinen komponentti moottorin toiminnan kannalta, en uskaltanut tarvikesäädintä laittaa, vaan alkuperäinen hankittiin. En tiedä, onko yhtään parempi kuin tarvikekaan, mutta mieltäni rauhoittelin valinnalla. Havaittiin, että uusi säädin on kooltaan suurempi kuin edellinen. Ilmeisesti näitä on mennyt turhan paljon rikki, koska muutoksia on tehty. Kireitä.
11.   [Vt] Laturi vai akku rikki    golfer - 4/5/2021 10:30:15
Paljonko oli tänäpäivänä säätimellä hinta? Alkoiko kolmosella tai peräti nelosella..?
12.   [Vt] Laturi vai akku rikki    golfer - 4/5/2021 10:33:53
Mä kokeilin tuohon 80:seen pari kesää sitten tarvikesäädintä 150 €, kesti 8 h. Oli se hyvä sen yhden päivän ;) Sitten leuka rintaan ja ostamaan se yli tuplahintainen Yamaha...
13.   [Vt] Laturi vai akku rikki    zoodi - 4/5/2021 15:03:49
Köyhän ei kannata ostaa halpaa. Siksi päädyin alkuperäiseen. Kallishan se oli - juuri ja juuri 400 meni puhki :-(
14.   [Vt] Laturi vai akku rikki    Vee-Pee - 4/5/2021 18:35:39
Minä olin aikoinaan vieraalla veneellä kalassa kun oma oli karilleajon jälkeen rempassa... Oli tiedossa. että jotain häikää on koneen tasasuuntauslaturissa ja niinhän siinä sitten kävi, että se kärvähti kesken päivän.... Muutaman kerran kone yskäisi ja tupsautti kopan alta melkoisen käryn savun kanssa... Olin juuri saanut sen tusinanverran vehkeitä vetoon kun kone sammui ja suuntana oli vastainen tuuli... - - vitutti niin perkeleesti - - Ihan täysi Prisman muovipussi tuli täyteen siimaa, plaanareita, painoja sekä hokkareita ja rakseja... Niin... Ja kellutiin keskellä kokonselkää Pihlajavedellä . . . - no, toki hinausapua saatiin välikäsien kautta . . . ;)
15.   [Vt] Laturi vai akku rikki    golfer - 4/5/2021 16:00:32
Löytyi kuitti 430 € tuo jännitteensäädin 80 heppaseen Yammuun. Viime syyskuulta kuitti 332 € 115 heppaseen Yammuun sama jännitteensäädin. Ulkoisesti aivan samannäköinen, mutta johtoliitin erilainen. En sitten tiedä voiko elektroniikka sen sisällä olla erilainen, mutta en jaksa uskoa että ainakaan 100 € erilainen ole!
16.   [Vt] Laturi vai akku rikki    Räiskis - 4/5/2021 22:22:25
Mahtaisko komponentit maksaa 100€, tuskin? Loppu menee monen välikäden taskuun. Tuollaisen vois joku osaaja aikansa kuluks purkaa ja katsoa mitä sisällä?
17.   [Vt] Laturi vai akku rikki    tkorkka - 5/5/2021 7:54:06
Minä sanoisin että komponentit maksaa sellaisen 7 eur. Hinta muodostuu suunnittelusta, valmistuskapasiteetin rakentamisesta ja voiton maksimoinista höystettynä venelisällä. Hinnoittelu perustuu myös ajatukseen paljonko asiakas on valmis maksamaan osasta saadakseen taas moottorinsa toimimaan, ilman että siitä syntyy merkittävää mainehaittaa merkille...
18.   [Vt] Laturi vai akku rikki    golfer - 5/5/2021 9:52:17
Yamahan 115hv impelleri 57 €, jakohihna 112 € ja hihnakiristin 186 €. Tai vastaavasti pieni onneton yksi korkeapainepumpun tiiviste 71 €. Ei siinä tehdä muuta kuin bisnestä ja bisnes ei ole pajalla näiden myynnissä, heidän katteensa on pieni. Aivan röyhkeän sikahintaisia, kun muita vaihtoehtoja ei ole. Tosiasia on myös, että marine-puolen kamaa menee murto-osa autopuoleen verrattuna. Tosin en usko, että Yamahalla mitenkään pientä marine-puolen varaosamyynti, mutta sieltähän se bisnes tehdään --> varaosista Euroopan delegaatio vetää myös omansa, sillä Jenkeissä nuo Yamahan varaosien hinnat on selvästi alhaisempia. Ero ei enää selity pelkillä veroilla ja tulleilla. Sieltä olen niitä joskus tilanutkin, kun asialla ei kiire. Tässä fiktiivinen esimerkki, mutta antaa käsityksen kate-laskennasta ja sen vaikutuksesta. Valmistaja ostaa varaosan hintaan 5 €, myy eteenpäin 70 % katteella hintaan 16,66 €. Seuraava esim. Euroopan varasto lyö siihen taas 70 % katetta ja hinta nousee 55,33 euroon. Lopulta paja myy sen kuluttajalle 25 % katteella 74 euroon ja väliin vielä veroja ja toimitusmaksuja. Niin se 5 euron kikale nousi sataan euroon. Ihanaa.
19.   [Vt] Laturi vai akku rikki    Räiskis - 5/5/2021 10:06:24
Caterpillarin generaattoriin menee diodisilta jossa 2kpl isoja diodeja, luokkaa 300A, pitänyt kalliin kun se maksaa saman verran, Catin osat kalliimmasta päästä. Mutta nää pesee kyllä niittenkin hinnat.
20.   [Vt] Laturi vai akku rikki    tkorkka - 5/5/2021 11:44:50
Kalliilta ylläpidettävältä kuulostaa Yamaha, onneksi omiin kuluihin voi vaikuttaa merkin valinnalla :)Suzukissa kun ei tuollaisin jakohihnoja ole lainkaan... Siihen maintenance kit, joka pitää sisällään paljon ylläpitoon liittyviä kulutusosia mm. koko vesipumpun pesän impellereineen, maksaa reilun satasen. Tuon kun laittaa 700 - 1000 h välein, niin öljyhuoltojen lisäksi huollot on siinä. Sähkövioista en ole kuullut ko. merkin kohdalla, mutta kai niitäkin voi sattua.