Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

EFI Mercury ei käynnisty

Takaisin keskustelualueille
1.   EFI Mercury ei käynnisty    perämies-keijo - 9/5/2021 16:02:25
Pienkonebensiinin koostumuksen pitäisi pysyä samana talvisäilytyksen aikana, eikö vaan? Mietityttää kuitenkin onko kyseessä vain sattuma, koska moottorini keväiset käynnistysongelmat alkoivat juuri samaan aikaan, kun otin tavakseni ajaa syksyllä koneeseen pienkonebensat sisään. Moottori on siis 115 hv EFI Mercury vuosimallia 2001. Ajotunteja vajaat 1500. Keväällä -19 kone lähti aika heikosti käyntiin talvisäilytyksen jälkeen. Sai startata moneen kertaan ja pitkään. Syksyllä -18 olin ensimmäistä kertaa käyttänyt viimeisellä ajolla pienkonebensaa. Keväällä -20 starttailin konetta kahtena peräkkäisenä viikonloppuna tuloksetta. Loppumatonta akun lataamista uudelleen ja uudelleen... Välillä kone hörähteli ja syttyi tulille vajaan sekunnin ajaksi. Lopulta luovutin ja sovin naapurin kanssa hinauksen saaresta rantaan, kun koneeseen oli muutenkin aika tehdä jakohihnan vaihto ja venttiilinvälysten tarkistus. Yllättäen hinauspäivän aamuna kun vielä kokeilin käynnistämistä, se lähtikin ihan tuosta vaan. Kävi aivan normaalisti, ei mitään kummallista. Moottori toimi tuon jälkeen koko kauden aivan normaalisti. Viime syksynä laitoin taas talviteloille ja ajoin pienkonebensat sisään. Nyt olen taas kahtena peräkkäisenä viikonloppuna yrittänyt saada sitä käyntiin. Viikko sitten ajattelin, että vanha akku pyörittää aika laiskasti starttia ja tuntuu että se ei kestä enää kunnolla kuormitusta. Ostin uuden akun, Optima Blue Top 75 Ah, CCA ja MCA täyttävät Mercuryn vaatimukset. Eilen toiveikkaana Optima paikoilleen ja sama homma jatkuu. Pyörittää iloisesti, muttei yleensä edes lupaa. Satunnaisesti hörähtelee ja sekunnin ajan kävi. Olen avannut kaikki mahdolliset liitokset mitä mieleen tulee ja ruiskutellut ne contact cleanerilla. Vuosi sitten kokenut asentaja joka sen jakohihnankin vaihtoi pohti sellaista, että ruiskun korkeapainepumpussa on pieni siipipyörä ja se voisi olla jotenkin jumiutuneena. Kun konetta on yrittänyt riittävän kauan käynnistää, olisi se jonkin verran vironnut ja jumit liuenneet pois. En osaa sanoa tähän mitään, mikä sitä jumittaisi, jos pienkonebensalle ei tapahdu muutoksia säilytyksessä? Tällaista ei tapahtunut ikinä silloin, kun käytin pumppubensaa jossa oli stabilaattori lisättynä. Lähti keväällä käyntiin aina kuin palmun alta. Olisiko ehdotuksia mitä tehdä seuraavaksi?
2.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    Räiskis - 9/5/2021 16:10:52
Vähän asiaa sivuten, kaverin mökillä moottorisahaan pienkonebensaa, ostanut 2016, kannussa päiväys. Avaamattomasta kannusta keväällä kaatoi sahaan, oli muuttunu ihan harmaaksi, kannun pohjalla vaalea lieju. Mökillä varastossa ulkolämpötila. Kun venees kone on käyntiin vihdoin lähtenyt niin sittenkö kesän pelaa, kuinka usein ajetaan, viikoittain?
3.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    tkorkka - 9/5/2021 22:36:21
Jos ne litkut on nyt kiintotankissa, niin voisko sitä kokeilla irtotankilla? Ihan 98 bensalla.
4.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    vimi - 10/5/2021 8:14:53
Voisi olla myös puolavika. Itsellä oli 10 - 15 vuotta sitten mysteerivika 15 hv mercuryssä(sähköstartillinen, vm -03). Olin lähdössä kalaan, nollakelissä, kone starttaa, muttei käynnisty. En muista enää, mitä korjaustoimia silloin yritin. Seuraavana päivänä, ennen korjaamoajan varausta, päätin vielä kokeilla startata. Ja konehan käynnistyi heti ongelmitta. Oli huomattavan lämmin päivä, ehkä +10. Siinä meni sitten viikko pari, kone toimi ongelmitta. Tuli uudelleen kylmä jakso, nollakelejä, eikä kone käynnistynyt. Nyt osasin jo epäillä, että lämpötilalla on jotain tekemistä vian kanssa. Puhalsin kuumailmapuhaltimella ilmaa vauhtipyörän seutuville jonkin aikaa ja kone taas käynnistyi. Sitten kone korjaamolle tällä vikadiagnoosilla. Korjaamohetkellä oli taas lämpimät kelit ja kone toimikin normaalisti. Mutta jääspraytä suihkuttamalla puolaan olivat saaneet selville, että kyseessä oli puolavika.
5.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    Nec Pluribus Impar - 10/5/2021 8:40:04
Tietämykseni koneista on lähellä nollaa, mutta oireet kuulostavat tutuilta. Soutuveneen perässä on vanha 2t Mercury vuosimallia -90 ja tehoa ruhtinaalliset 5hv. Vanha 2t kone nakuttanut aina nätisti ilman mitään ongelmia, vaikka on vain nostettu veneen perästä talliin talveksi ja keväällä taas käyttöön. Tunteja tulee epäsäännöllisen tasaisesti. Palstoja lukiessa sain sitten ajatuksen laittaa tankkiin syksyllä 4t pienkonebensaa, johon sekoitin öljyt sekaan. Kaksi seuraavaa kevättä oli sellaisia taisteluita laitteen saamiseksi käyntiin ettei pahemmasta väliä. Lisäksi kun laitteen sai käyntiin oli käynti todella epätasaista. Molemmilla kerroilla tilanne korjautui kun laitoin tankkiin tavallista 98:sia. Tässä on varmaan käynyt niin, että pienkonebensa on irroittanut koneesta paskat liikkeelle mikä on aiheuttanut nämä häiriöt. Tästä viisastuneena lopetin kokeilut kahteen talveen. Sanoisin, että tuo Timpan ohje koittaa uittaa koneeseen 98:sia ja katsoa mitä tapahtuu voisi olla hyvä konsti.
6.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    tabuf - 10/5/2021 9:41:45
Tääläkin maallikko arvelee syitä. Voisiko olla, että tankki on ollut lähes tyhjillään talven, ja lämpötilan vaihteluiden ansiosta sinne on kertynyt runsaasti kondenssivettä talven aikana. Vesihän tunnetusti palaa melko huonosti. Tämä tuli mieleen, kun itsellä aina tapana ajaa syksyllä.tankki lähes tyhjäksi, ja keväällä ennen ensi käynnistystä tankata taas täyteen tuoreella bensalla. Aina käynnistynyt pienen paineennousu-odottelun jälkeen. Ja vedet sitten lopulta poistuneet kesän aikana polttoaineen mukana. Toisinkin voi käydä: kaveri tankkasi ison veneen ensi kerran Turunmaan saaristossa eräässä isossa saaressa, jossa jakeluasema. Aseman säiliöitä ei oltu täytetty syksyn jälkeen. Pääsivät n 1/2 mailia, ja kone sammui keskelle selkää. Hinaamalla tuotiin rantaan. Polttoainejärjestelmä auki, lopputulos tankissa 90% vettä, 10% dieseliä. Lämpötilan vaihtelut aiheuttaneet säiliössä voimakkaan kondenssin.
7.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    Jannu - 10/5/2021 21:40:38
Polttoaineletkun välissä oleva vedenerotin/polttoainesuodan voi myös tehdä tollasen tempun että ei käynnisty vaikka kuinka starttaa jos sinne on jääny tavallaan tyhjiö eli ilmaa esim. Kun ajaa tankin aivan tyhjiin niin että polttoaine loppuu. Vähä kun kiertää suadatinta auki pumppailee letkun palloa ja vääntelee naamaansa niin kyllä se siitä
8.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    Jannu - 10/5/2021 21:46:22
Vois kuvitella että samalailla vois tapahtua kun polttoaineet valuu talven aikane letkuista pois tankkiin mutta suodattimeen jää ainetta
9.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    Jannu - 11/5/2021 11:37:28
Kerran kävi mulla silleen että polttoaine loppu kesken ajon. Kaveri toi kannulla lisää polttoainetta mutta eipäs kokone lähteny millään käyntiin. Aikani raavin päätäni ja sitte hölläsin vedenerotin/suodatin patruunaa. Joku pihaus sieltä kuulu. Väänsin takasin kiinni ja starttasin. Kone lähti kun palmun alta käyntiin. Eikä ollu mitään ilmakorkkeja tai muuta tankissa kiinni mikä olis voinu ton tehdä
10.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    perämies-keijo - 13/5/2021 16:40:28
Tilannerapsaa: - mekaaninen bensapumppu tsekattu. Tissiä pumppaamalla ruikkaa hienosti bensaa kohti korkeapainepumppua. Nostaa myös kiintotankista vedenerottimen läpi, eli mitään ilmalukkoja ei ole. - korkeapainepumppu toimii, hyvin surisee kun laittaa virrat päälle. Höyrystimen säiliö on tässä mallissa todella huoltoystävällisesti imusarjan alla. En siis voinut avata sitä, eikä myöskään pohjassa olevaa tyhjennysruuviin pääse käsiksi, kun säiliö on omalla paikallaan. Mietin että onko siellä vanhaa bensaa, vaikka onkin pienkonebensaa. Tein niin, että irrotin säiliöltä tulevan letkun ruiskusuuttimien tukin päästä. Sitten pumppasin itse tissiä ja poika käänsi virrat päälle (ei startattu). Kertasurauksella tuli ehkä vajaa 0,5 dl. Toistettiin tätä niin kauan, että bensaa tuli astiaan noin litra. Nyt ei taatusti ole linjassa vanhaa tavaraa, vaan tänään tankattua. Ei silti lähde. Pientä hörähtelyä, mutta ei lähde. Nyt ei oikeastaan luvannut edes niin paljon kuin viimeksi. Tarkistin tulpat, ok olivat ja kärkiväli kunnossa. Kokeilin myös lämmittää puolia ilman tulosta. Eli summa summarum, multa alkaa ideat loppua ja Mercury on hiljaa. Nokka-akselin asentoanturi? Kampiakselin asentoanturi? Onko näissä semmoisia, autoissa ainakin on. En keksi mitään muuta enää.
11.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    lainti - 14/5/2021 10:11:17
En koskaan ole käyttänyt pienkone bensoja , syksyn viimeisillä reissuilla 98 käytössä ja tankki jää noin puolilleen 45l , 90ltankki , keväällä cleanerit tankkiin esim. CRC ja tankki täyteen , eikä toistaiseksi ole ongelmia ollut , tätä olen harrastanut ruiskukoneiden aikana , Kipparissa oli juttu cleanereista ,testi , missä kuvattu miltä suihkut näyttää , ennen ja jäkeen testin , viimeiset 5-vuotta vene lämpimässä tallissa.Turvallista veneily kesää kaikille vesilläliikkujille! eka moottori Johnsson 70 13vuotta ja nykyinen Yamaha 100 5vuotta
12.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    perämies-keijo - 9/5/2021 20:02:47
Viime kesänä toimi tosiaan normaalisti kunhan kevään alkuvaikeuksista päästiin yli. Ajoin koko kesän säännöllisesti, useita kertoja viikossa. Syksyllä kerran viikossa tai harvemmin. Nyt talviseisotus kesti lokakuun puolivälistä vappuun, eli aika kauan. Pitää alkaa selvittämään saako tuo bensaa. Koneen takana on helposti esillä Mikunin valmistetta oleva alkuperäinen bensapumppu. Sillä voisi aloittaa, kun en edes tiedä missä tuommoinen korkeapainepumppu on, enkä tiedä haluanko sellaista alkaa itse saaressa ropaamaan. Linkissä tuo Mikuni. Eikö tuo ole alipaineella toimiva, joku kalvo sisällä? Jos pääsisi halvalla ja olisi vain kalvo rikki (petän itseäni)... Onko tuollaisessa pumpussa oikeasti rikkoutuvia osia?
13.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    antsu - 10/5/2021 8:53:31
Tuo pumppu on siirtopumppu eikä korkeapainepumppu. Tuohon pumppuun tulevat putket ovat niin paksuja, ettei niitä mikään saa tukkoon. Sisällä on kalvo, jota nokka-akseli painelee. Korkeapainepumppu taitaa olla siellä valualumiinipurkissa jossa on bensan jäähdytys ym. Toimii sähköllä. (Mikäli on samaa sukua kuin omani, F60) Oletko kokeillut puristella letkussa olevan käsipumpun kovaksi ennen käynnistysyritystä? Jos letku vaikka valuu talven aikana tyhjäksi, niin starttaus kestää. Minullakin menee kevään ensimmäisessä käynnistyksessä yleensä 3 sekuntia ja myöhemmin kaudella 0,5.
14.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    perämies-keijo - 10/5/2021 16:37:30
Kokeilin jo kertaalleen irtotankista, mutta pienkonebensalla jota sattui olemaan käsillä. Pitää kokeilla vielä pumppupensalla.
15.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    perämies-keijo - 10/5/2021 16:38:22
Kiitos vinkistä, pitää ottaa tsekkaukseen. Lämpötilaoireet osuvat aika yksiin kahden viime kevään kanssa, mutta eivät syyskylmien.
16.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    golfer - 10/5/2021 8:56:06
Täältä toinen koneista tietämätön liittyy keskusteluun.. En jaksa uskoa, että pienkonebensa on laittanut kökköjä liikenteeseen, koska siinä ei ole alkoholia. Alkoholi tuppaa olemaan se, joka laittaa tavaraa liikenteeseen. Nyt tietysti kiinnostaa, että mitähän bensaa porukka on käyttänyt? Onko voinut olla huonolaatuista tavaraa, jos tuollaisia temppuja tekee? Pienkonebensoja on paljon eri merkkejä, mutta Nesteen tavara taitaa olla parhaasta päästä ja sitä saa pumpultakin.
17.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    golfer - 10/5/2021 9:00:57
Tässä antsulta hyvä huomio! Mulla ei lähtenyt motti käyntiin nyt keväällä, summerikin huusi ja antoi vikakoodin startista. Bensaletkuhan se oli tyhjänä talven jäljiltä ja vedettiin jopa irti liitoksesta ensin, että saatiin käsipumpulle asti bensat. Letkut takaisin kiinni ja pitkään pumppailua tosiaan niin että käsipumppu lopulta kovana. Ja nykybensahan sen on tietysti kovettanut jo valmiiksi, niin ei ole herkkua hommaa. Vaikka sai bensaa, niin alkuun kävi hieman epätaisaisesti, kun ilmaa bensaletkuissa. Kyllä se siitä sitten alkoi lopulta tasoittumaan, mutta ei kuulostanut terveeltä alkuun.
18.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    perämies-keijo - 10/5/2021 16:34:47
Juu, tuo Mikuni on mekaaninen pumppu, joka vaan imee tankista sinne korkeapainepumpulle, sen verran olen saanut selville. Bensaletkussa olevaa tissiä on puristeltu ja sen saa kovaksi muutamalla litistyksellä. Otan kuitenkin tuon Mikunin irti viikonloppuna, kun löysin Youtubesta hyvän videon, jossa amerikan-joe ropaa 115 hv Yamahaa. Tissiä pumppaamalla näkee vuotaako Mikuni bensaa kampikammion puolelle vai toimittaako se sen eteenpäin oikeaan osoitteeseen sinne korkeapainepumpulle. Voihan se olla sisältä jotenkin rikki, koska mulla on joskus aikaisempina vuosina mennyt bensaa öljyn sekaan. Tuolloin tulkitsin sen aiheutuvan uistelusta ja kylmänä käyvästä koneesta. Korjaamolla tuo Mikuni kyllä on pari vuotta sitten koepaineistettu ja tuolloin se ei vuotanut.
19.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    jaro - 10/5/2021 9:21:59
Terve, oma kokemus on ainoastaan Nesteen 2t pienkonebensasta ja vanhemmasta Stihlin 026 moottorisahasta, joka ei suostunut ottamaan kierroksia ko aineella. Kun laittoi 98 e5 ja oman 2% öljysekoituksen, niin pelasi taas. Tuttu pienkonekorjaaja sanoi, että pitää säätää, jos aikoo ajaa pienkonebensalla. Perämoottorina on DF 90 A Suzuki ja aina käyttäny vain 98:a. Vene on kylläkin vain tammi- ja helmikuun ajamatta, niin eipä pääse bensa vanhenemaan, ja taitaa tuo 98 olla vähän parempaakin, jaro?
20.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    perämies-keijo - 10/5/2021 16:40:28
Minullakin oli vaikeuksia saada vanha 2-tahti Johnson tulille, kun se hyytyi viime syksynä (pienkonebensa). Toisessa ketjussa minulle kerrottiin, että tyhjäkäynti pitää säätää kokonaan uusiksi, jos käyttää pienkonebensaa. Putsasin tuon kaasarin ja laitoin tuoreet pumppubensat, toimii taas normaalisti.
21.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    Nec Pluribus Impar - 10/5/2021 9:57:57
Omat kokeilut pienkonebensalla tapahtui juuri Nesteen tuotteilla, jotka oli oastettu kaupasta 5l kannussa. Kyseessä vielä 4t bensa, johon sotkin öljyn joukkoon, kun kuulemme tuo 2t pienkonebensa ei sovellu veneisiin. Hauska myös huomata, että kokemukset moottorisahasta on täysin poikkeavat. Aikanaan tullut itse sekoitetua aineet sahaan ja aina oli ongelmia sahojen kanssa. Nyt käytän noita Nesteen tuotteita ja saha lähtee käyntiin kuin palmun alta. Siitä pitääkö tankki olla täynnä vai tyhjä löytyy loputtomasta keskustelua. Ilmeisesti vieläkään ei ole oikeaa ratkaisua löytynyt? Omassa pulkassa pyrin täyttämään kiintotankin aina talveksi mahdollisimman täyteen ja hyvissä ajoin ennen kauden päättymistä alan lisäämään tankkauksen yhteydessä stabilisaattoria bensan sekaan.
22.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    golfer - 10/5/2021 12:41:11
Nyt karkaa aihe, mutta karatkoon.. tuo 'stabilisaattori' on Nesteen bensiinioppaan mukaan täysin turhaa. Niistä ei itseasiassa löydy mitään tiedeperustaista hyötyä, mitä olen yrittänyt etsiä. Mutta hyvin se pelko taitaa näitäkin myydä. Bensiini sisältää säilöntäaineet ja sen säilyvyys ei parane enää millään lisäaineella. Nesteen kanta veneen kiintotankin talvisäilytykseen on puoli tankkia 98:sia ennen talvitelakointia ja keväällä ennen ensimmäistä reissua tankki täyteen eli toinen puolikas tuoretta 98:sia. Puoli tankkia talveksi kondenssiveden takia. Tämä Nesteen kanta tullut valtuutetun Yamaha-huoltajan kautta, joka Nesteen edustajalta saanut tiedon.
23.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    solej - 10/5/2021 13:21:53
Jos tankki laitetaan syksyllä täyteen, ei sinne voi vettä talven aikana kondensoitua. Ei myöskään löydy mitään tiedeperusteita tietoa siitä, etteikö niistä olisi hyötyä ja Neste tottakai vastaa että heidän bensa ei mitään lisäaineita tarvitse, eli kauppiaan puhetta. Vai moniko bensakauppias kertoo, että meidän bensaan pitää lisätä sitä ja tätä???
24.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    perämies-keijo - 10/5/2021 16:43:08
Juuri tätä puoli tankkia talven ajaksi ja keväällä loput puolet tuoretta sekaan reseptiä olen käyttänyt. Bensana tosin ollut useimmiten ABC:n tavara. Stabilaattoreista minulle sanoi kokenut korjaamoyrittäjä samaa, humpuukia. Silti olen tuota käyttänyt...
25.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    antsu - 10/5/2021 13:28:09
Ei kondensoidu täyteen tankkiin vettä, mutta nykyiselle polttoaineelle eivät lupaa pitkää säilytysaikaa. Lokakuusta toukokuulle on melko pitkä aika. Siksi tuo 50/50 % kuulostaa ihan järkevältä kompromissilta.
26.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    golfer - 10/5/2021 15:04:24
Juuri näin. Kondensoitumisen takia tottakai se täysi tankki olisi paras vaihtoehto talveksi, mutta bensasta haihtuu ainesosia tuon bensiinioppaan mukaan. Tuota bensiiniopasta kun lukee, niin siellä kerrotaan, että vanhan bensan voi käyttää sekoittamalla sitä tuoreeseen tavaraan, jolloin se on käypästä tavaraa kunhan polttomoottori saa sen syttymään. Stabilisaattorit taitaa historiansa puolesta tulla ajoilta, kun jouduttiin polttoaineisiin sekoittelemaan tavaraa ihan moottorivalmistajien suosituksesta. Ja siitä on muuten aikaa.. Kuinka moni moottorivalmistaja tänä päivänä mihinkään koneeseen suosittelee polttoaineen lisäaineita? Antakaa edes yksi valmistaja ja konemalli ;)
27.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    perämies-keijo - 10/5/2021 16:49:53
Tähän vielä jatko. Mercuryyn tuo alkuperäinen Mikunin valmistama pumppu on osanumerolla 880890T 1 ja Yamahaan osanumerolla 6D8-24410-10. Koska nuo powerit ovat täysin samat, eikö voisi olettaa näiden pumppujenkin olevan täysin samat? Kun etsin kuvia netistä, pumput näyttävät täysin identtisiltä. Ainoa ero on siinä, että Yamahan osassa lukee Mikuni Made in Japan ja siinä on sellaisessa koho-osassa 6D8. Mercuryn osassa lukee vain Mikuni Made in Japan ja se kohollaan oleva osa on tyhjä. Kysyn siksi, että mikäli tuo on viallinen ja menee vaihtoon, niin Mercuryn osan saatavuus on huono, kun taas Yamahaan löytyy vaikka mistä. Ja jopa halvemmalla, vaikka yleensä taitaa olla toisin päin.
28.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    perämies-keijo - 11/5/2021 7:17:30
Kiitos Jannu, katsellaan tämäkin läpi. Erillinen vedenerotin on ja suodatin tuli vaihdettua myös siihen varsinaisen koneessa olevan suodattimen lisäksi.
29.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    tkorkka - 11/5/2021 8:44:42
Mulla Suzukissa on kone aina imaissut bensat tankista vedeneroittajan patruunan vaihdon jälkeen. Kun uusin bensaletkuja jätin koko pässinkiveksen pois.
30.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    Räiskis - 11/5/2021 12:17:37
Yamahassa jossain ilmaroppu joka avattava jos pääsee tankki tyhjäksi. Joku tietäjä varmaan osaa kertoa missä. Joskus jigittelyreisulla loppui 100m ennen rantaa ja veneenomistajalla tuo vaiva, jostain osas kysyä apua, ilman kun sai pois lähti heti.
31.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    Räiskis - 11/5/2021 12:27:44
Yamahassa pinkki letku menee ilmaropulle. Ilmeisesti suodattimen vaihdon jälkeenkin avataan? Mahtaako olla Mercury sukua?
32.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    Sami.A - 11/5/2021 12:34:17
En ole kyseistä moottoria koskaan roplannut, mutta jos kyse korkeapainepumpun tyhjennys propusta, niin se kannattaa kyllä tyhjentää vanhoista bensoista. Kai olet kuunnellut että pumppu nostaa paineen, kun laitat virrat päälle? Kalvosiirtopumppu vikaan en kyllä usko.
33.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    perämies-keijo - 11/5/2021 15:03:24
Hyvä kysymys! Siellä kun järven rannassa on koko ajan tuulen kohina ja aallokon liplatus, en ole tuohon kiinnittänyt huomiota. Linkissä korkeapainepumppu. Onko ruuvi 16 tällainen tyhjennysproppu?
34.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    Sami.A - 11/5/2021 18:02:20
On joo. Koppa pois päältä ja kaveri kuuntelemaan, kun toinen vääntää virrat päälle. Välttämättä itse ei kerkeä kuulemaan. Monessa moottorissa kyllä selkeä hurina, muutaman sekunnin. Jos ei pumppu käynnisty niin testaa autoista tuttua kikkaa ja kopauta pumppun kotelon kylkeen, vaikka puutuurnalla. Autoista moni herää henkiin, kun pummpu alkaa olemaan tiensä päässä.
35.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    perämies-keijo - 11/5/2021 20:15:29
Kuulostaa ihanan kalliilta :-), mikäli tämä osoittautuu syyksi.
36.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    Räiskis - 11/5/2021 22:22:26
Vanhetessaan noi ei tykkää seisomisesta, kun joka päivä tai viikottain käyttää niin pelaa mutta kuukauden toppi jo jumittaa. Webaston vesipumppu tuota kans tekee, kesällähän sitä ei tarvita ja kun tarvii niin ei pyöri. Veneen kanssa kun ei oikein kukaan viitsi kikkailla, hankalaa ja vaarallista jäädä kelluun jos lakkaa pumppu pyörimästä.
37.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    Räiskis - 11/5/2021 22:22:33
Vanhetessaan noi ei tykkää seisomisesta, kun joka päivä tai viikottain käyttää niin pelaa mutta kuukauden toppi jo jumittaa. Webaston vesipumppu tuota kans tekee, kesällähän sitä ei tarvita ja kun tarvii niin ei pyöri. Veneen kanssa kun ei oikein kukaan viitsi kikkailla, hankalaa ja vaarallista jäädä kelluun jos lakkaa pumppu pyörimästä.
38.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    perämies-keijo - 12/5/2021 8:58:02
Näinhän se on. Toisaalta jos on mahdollisuus, niin kaiken tämän voisi välttää. Sen kuin höräyttäisi aika ajoin käyntilämpöiseksi, mutta jäätyneessä saaressa se on tekemätön paikka. Mulla muuten auton käyttöohjekirjassa kehotetaan käyttämään Webastoa kerran kuussa kesälläkin (lähteen automaattisesti päälle käynnistäessä, jos on alle +5 astetta). Tämä kai lähinnä siksi, ettei kesän jäljiltä Webaston linjassa ole kesälaatuista naftaa. Bensavehkeissä tärkeintä lienee tuo paikkojen 'liikuttelu'. Nyt meni jo ohi aiheen. Torstaina pääsen jatkamaan Mercuryn ihmettelyä. Laitan infoa miten ukon kävi.
39.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    tabuf - 12/5/2021 9:45:21
Polttoainetoimisten lisälämmittimien kesäkäyttö ja ilmastointilaitteiden talvikäyttö (esim lämpimässä kauppakeskuksen parkkihallissa) liittyy siihen, että järjestelmässä oleva täyttöaine hoitaa samalla linjaston tiivisteiden voitelutehtävää. Jos tivarit pääsee kuivahtamaan niin seurauksena on todennäköisesti vuoto ja järjestelmän toimimattomuus paineiden karattua.
40.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    Kolho - 12/5/2021 16:04:46
Mikäs sitä korkeapainepumppua pyörittää? Mulla dieselautossa oli ko. pumpun sähköjohdon liittimet hapettuneet niin, että sähkö ei kiertänyt enää pumpulle. Yrittivät myydä mulle 1300 e hintaista uutta pumppua, mutta Otavan Kalle sanoi mulle että ei ne pumput hajoa, käske niitä tsekkaamaan sähköt. Näin tein ja pumppu toimi. 1300 e muuttui 85 euroksi. Pitääkin viedä Kallelle jotain hyvää, kun taas ajelen siellä päin.
41.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    Savumuikku - 13/5/2021 21:14:42
Laita uudet tulpat. Jos ei lähde käyntiin, niin vie moottori korjaamolle ja älä enää koskaan laita pienkonebensaa tankkiin.
42.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    perämies-keijo - 13/5/2021 21:25:16
Vielä viimeiset uutiset. Lompsin vielä leuka rinnassa saunan jälkeen kokeilemaan. Sehän lähti laakista, ei mitään pitempää sahausta tarvinut. Mitä ihmettä? Tyhjäkäyntiä käy nätisti. En kuitenkaan uskaltanut suoraan koeajolle, vaan kokeilin laiturissa miten ottaa / kestää kierroksia. No huonosti. Kun kahvaa työntää hitaasti ja tasaisesti, kierrokset nousevat epätasaisesti. Ihan kuin välillä vähän tukehtuisi ja sitten ryntää. Jos nostaa kierrokset esim. 2500 eikä koske kahvaan, niin ei käy tasaisesti vaan soutaa aika laajalti itsekseen. Jos antaa enemmän hanaa, niin hetken miettii ja sitten ryntää vaikka rajoittimelle, jos niin haluaa. Bensa haisi aika voimakkaasti, ihan kuin olisi käynyt koko ajan tosi rikkaalla. En tiedä oliko se jotain mitä aiemmin letkuista oli vuotanut, vai onko ongelma bensanpaineissa? Mitään vuotoja en havainnut. Kaikki ne liitokset jotka olin ottanut auki olivat kuivia, kuten muutkin. Askel eteenpäin, mutta eihän tällä vielä loheen lähdetä. Ajatuksia?
43.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    Sami.A - 13/5/2021 21:33:45
Omituista, pienkonebesalla ja tulpilla tuskin osuutta asiaan. Johdonpäähän se tarvii saada, näkee mikä ahdistaa. Nostaako pumppu tarpeeksi painetta. tms Omassa oli kaukosäätimen mikrokytkin rikki (luuli että vaihde päällä) Laitoin johdon kinni niin vika löytyi ja säästyi isoimmilta ihmettelyiltä (osa 2€)
44.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    antsu - 14/5/2021 8:52:37
Pistin tuossa eilen oman F60EFIn tulille. Lämmintä kun oli, niin kesti 2,5 sekuntia. Samalla tuli mieleen, että miten pitkään porukat juottavat hevosiaan syksyllä pienkonebensalla. Minulla on ollut tapana pistää bensaletku pienkonebensakannuun ja käynnistää kone sekä lähteä puoleksi tunniksi muihin askareisiin. 1000 cm3 moottori kuluttaa tyhjäkäynnillä noin litran tunnissa, joten puolessa tunnissa ehtinee kaikki vanha polttoaine poistumaan ja keväällä ei sakkoja tarvitse liuotella. Ostaessani veneen oli kiintotankin luukun tiiviste vuotanut ja tankki lepäsi kuivuneen bensakerroksen päällä. Selvisi melko selvästi mitä 95:sta jää jäljelle pitkään seisoessa.
45.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    perämies-keijo - 13/5/2021 22:47:55
Linkissä käyntiä...
46.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    pihlaja1 - 13/5/2021 21:49:38
Itellä työn alla käyntivikainen efi mersu. Siitä mittailin sähköhelyt ja pa laitteet, vika luultavast löyty muualta, mut siitä tuli mieleen...Ruiskutukissa on nippa, mistä saa pa-paineet mitattuu, pitäis tuossa 3 bar luokkaa olla, tasaisesti. Jos ei oo, oisko regussa vikaa tai joissakin samankokoisis jammuis ol kp-pumpun painepuolen tiivistekumi hapristunu , ja paineet karkas sitä kautta. Jammun kp-pumpuis on myös imupuolel puolikiinteä imusihti, aikoinaan yhden vaihdoin varmuuden vuoks. Jos paineis mätää, ni sattuis ehkä oireisiin, mut vaporin purkamisex menee et varmistuu ??
47.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    pihlaja1 - 13/5/2021 21:58:23
Liitteessä mersun vapor, myös jonkinlainen säätökoho näyttäis olevan, näihin en oo jammun enkä suitsan koneissa törmänny. Paineenmittaus varmaan antaisi vinkkiä onko vaporissa vikaa..
48.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    perämies-keijo - 13/5/2021 22:00:15
No sehän tässä hirvittää... Kyllä tässä taitaa olla ihan samat hilppeet kuin saman ikäisessä Yamahassa. Käytännössä sama laite. Tuota ruiskutukin päässä olevaa Schrader-venttiiliä kokeilin kynnellä heti aluksi pojan laittaessa virrat päälle, että tuleeko bensaa. Myöhemmin tosiaan otin letkunkin irti, että sain tuoretta tavaraa pumpulle. 3 bar siis pitäisi löytyä? 01-vuosimallin koneesta ei taida saada juuri mitään vikakoodeja ulos koneella. 02 olisi tässä suhteessa helpompi, näkisi osapuilleen kaiken.
49.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    perämies-keijo - 13/5/2021 22:03:24
Minä katselin tämmöistä kuvaa. Tämä vaikuttaisi vastaavan omaa mottia ainakin ulkoisesti.
50.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    Sami.A - 13/5/2021 22:53:14
Tarkista vielä nyt aluksi se että kone saa kipinää. Tässä varmaan puolat joka pytylle, joten tuskin kaikki kipeenä. Jos kipinä puuttuu niin tarkista että tappokatkaisija kontaktoi. Bensaa se taitaa saada koska noin tuoksuu.
51.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    golfer - 14/5/2021 10:23:15
Yamahoissa/Mercureissa ollut tosiaan tuo korkeapainepumpun tiiviste arka paikka. Teettää ikävän ongelman, koska pumppu kyllä käy ja kaikki näyttää päälle päin toimivan. Diagnostiikkakaan ei tietysti osaa kertoa mitään, jos korkeapainepumpun tiiviste vuotaa siellä korkeapainepumpun kotelon sisällä eikä nosta bensapaineita oikeiksi. Mulla vaihdettiin viime syksynä tuo tiiviste varotoimenpiteenä, koska huoltomies piti tätä vaaran paikkana. Oli mullakin se tiiviste kuulemma puoliksi jo pullahtanut pois paikoiltaan. Alkuperäiset oirekuvailusi ei vaan mene yhteen tuon korkeapainetiivisteen oireiden kanssa. Tuo tiivisteen falskaus teettää käyntihäiriöitä tai tehojen häviämistä. Mutta mene ja tiedä näistä voiko sitten huono tiiviste pelata läpi kauden hyvin, jos alkukaudesta ongelmia? Itselläni oli 115 Yamahassa viime syksynä mikrokytkin-ongelma, joka selvisi huoltomiehen loogisen päättelykyvyn perusteella. Mikään vikakoodidiagnostiikkahan ei suoraan kerro vian lähdettä aina, koska järjestelmä ei ole itseään diagnosoiva. Mikrokytkin-ongelma oli myös siinä ärsyttävä, että välillähän se toimi ja välillä ei. Lopulta oltiin vikaetsinnässä tilanteessa, jossa jäljellä kolme mahdollista vikalähdettä. Ensimmäinen ja halvin vaihtoehto olisi mikrokytkin, jonka rikkoontuminen on tosin harvinaista, mutta oireet viittasivat sen suuntaan. Kokeiltiin asentaa purkuosa mikrokytkin, sitten pitkä uistelupäivä ja niin ongelmat hävisi. Eli kone ei saanut aina oikeaa tietoa onko vaihde päällä vai ei, kun mikrokytkin reistaili.
52.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    perämies-keijo - 14/5/2021 7:54:05
Tämä lähti siis käyntiin. Tyhjäkäynti on ihan normaalia, mutta kierroksilla ei pelaa normaalisti. Kun työntää kahvasta, empii hieman ja saattaa sammua. Jos työntää reippaammin, kierrokset ryntäävät. Jos jättää käymään esim. 2500 rpm, kierrokset seilaavat itsekseen (linkki videoon tuossa ylempänä, laitettu eilen klo 22.47). Puolia on kaksi.
53.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    laine-jorma - 14/5/2021 8:17:11
Käy kokeilemassa kunnolla, minullakin kone käyttäytyy omituisesti jos pyörittää paikallaan ilman vaihdetta.
54.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    Tabuf - 27/5/2022 11:42:51
Vielä yksi koneista mitään tietämätön arvailee. Edellisessä veneessä oli vm2007 Mersun 100hv Efi. Ilmeni käyntiongelmia, tyhjäkäynti ontui, ei ottanut kierroksia kunnolla ja bensa haisi. Monitoimimitaristossa kiekkamittari pimeäksi. Kun nilkutusvaudissa työnsi kahvan kunnolla eteen, heräsi kone rykimisen jälkeen eloon ja normaaliin laukkaan. Huollossa totesivat, että ykkösen iridium-tulppa pimeänä. Monennäköisiä oireita mokomasta, onneksi ei jättänyt vesille.
55.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    tkorkka - 14/5/2021 8:42:27
Mulla kanssa Suzukia kun käyttää letkussa trailerilla vaihde vapaalla, niin kovemmilla kierroksilla humppaa samaan tapaan, mutta vaihde päällä toimii normaalisti. Olen ajatellut että siellä olisi jokin rajoitin kun vaihde on vapaalla.
56.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    perämies-keijo - 14/5/2021 11:44:25
Uskaltauduin koeajolle. Kone toimii ihan normaalisti 4000 rpm asti. Siitä kun laittaa lisää lämää, niin 4500 rpm kohdalla alkaa hieman takellella ja muutaman sekunnin päästä kierrokset ryntäävät 5000 - 5500, mihin sitten kaasua olikaan avattu. En saa kiertämään rajoittimelle asti, ainakaan vielä. Kun työntää kaasun pohjaan, niin kiertää yllä mainitulla tavalla hieman takellellen ja rynnäten 5500 asti, josta ehkä vähän lisää lähentyen 6000 rpm. Kone on ollut nyt tyhjäkäynnillä laiturissa kolmisen tuntia. Jotenkin tuntuu, että toimii koko ajan paremmin. Tämä veisi ajatukset siihen, että syyllinen on ollut seissyt bensa, vaikka syksyllä ajoin pienkonebensalla irtokannusta niin kauan, että vajaat kaksi litraa oli tavaraa mennyt. Oliko se sitten riittävästi vai ei, en tiedä. Jos tuo isojen kierrosten puutuminen / ryntääminen ei lopu kun bensa käy koko ajan uudemmaksi, niin sittenhän vika on bensanpaineissa? Eli se suutintukin päässä oleva paineensäädin, tai se korkeapainepumpun tiiviste, tai sen pumpun pohjalla oleva siivilämäinen suodatin? Jos mittaa bensanpaineet siitä Schrader-venttiilistä, niin pitäisikö paineiden olla aina noin 3 bar, kierroksista riippumatta?
57.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    golfer - 14/5/2021 10:06:02
Tässä on hyvä pointti! Pienkonebensa täytyy ajaa kunnolla läpi sinne koneeseen, monessa isommassa koneessa jo itse bensajärjestelmästä löytyy litra bensaa. Irtotankki-aikana ajoin useamman litran läpi järjestelmästä viimeisellä reissulla, joskus 5 litraa ja joskus 15 litraa, riippuen olinko pumpulta ostanut vai kaupasta. Kuitenkin niin että varmasti on 100 % pienkonebensaa moottorissa talveksi. Viime syksynä, kun kiintotankista piti ajaa pienkonevellit sisään, niin olin varannut pienkonebensaa 40 litraa mukaan pariin kannuun. Ensin tankki niin tyjäksi kuin uskalsi, sitten 20 litraa pienkonebensaa, taas niin tyhjäksi kuin uskalsi ja loput 20 litraa. Tällä tyylillä siellä täytyy olla talveksi jo lähemmäs 100 % pienkonebensaa koneessa.
58.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    Kössi - 14/5/2021 14:43:25
Joskus halusin pa letkun tyhjäksi ja yammu kävi polttoaine letkulla pikkusen vajaa puolituntia. Tullu viimesellä reissulla ajettua semmonen vajaa viis litraa pienkonebensaa suoraan kannusta koneen läpi ja on kyllä hyvin lähteny käyntiin keväällä. 4hp soutu veneen moottori saa saman käsittelyn ja moottorikelkka.jotenka tuntus olevan jotain muuta tuossa mutta mistäpä sitä tietää ennen ku tietää.
59.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    pihlaja1 - 14/5/2021 18:28:03
Ainakin f40 efissä paineet pysyi tasaisena vaikka käsikaasulla nosti 2000rpm. Tässä koneessa käyntivikaa kierroksilla, 1 vika ainakin löytyi. Termostaattikotelon tiiviste rikki, suihkutti vettä puolien päälle. Kunhan saan tiivisteen vaihdettua, tietääpi olix tuo ainut vika. Mersuissa myös voi vettä päästä vapor säiliöön suodattimien ohi, jos lauhdutin vuotaa. Bensa toisella puolella ja vesi toisella. Sen pystyy testaamaan kun laskee vapor säiliöstä aineet puhtaaseen astiaan, ja kattoo onko vettä seassa.
60.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    perämies-keijo - 15/5/2021 19:32:16
Ajoin hieman pidemmän koeajon, noin 15 km. Kävi tyhjäkäyntiä normaalisti, lähdin hissukseen ja nostin rauhallisesti plaaniin jättäen kierrokset 4200. Toimi normaalisti ja ajelin näin hissukseen viitisen minuuttia. Sitten nostin kierrokset 4600 joka on normaali matkavauhtini (hieman alle 50 km/h). Toimi aivan normaalisti edelleen. Noin viiden minuutin jälkeen lähdin avaamaan kaasua vielä rauhallisesti viiteen tonniin, toimi edelleen ihan normaalisti. Laskin välillä vähän pois ja nostin takaisin 5000 rpm. Toimi normaalisti. Tuosta lähdin vielä avaamaan lisää ja noin 5500 rpm kohdalla tuli pieni kierrosten lasku ja nyppäisy, mutta hetken takeltelun jölkeen tasaantui. Laskin kierrokset takaisin viiteen tonniin ja sitten työnsin kahvan täysin eteen. Kierrokset nousivat kuuteen tonniin ilman ongelmia. Ei röpeltänyt, ei nykinyt. Hetken vetelin urku auki ja sitten kokeilin kiihdytellä 5000 - 6000 rpm. Ei ollut ongelmia. Kotilaiturissa tyhjäkäynti normaalia. Olisiko loppujen lopuksi ollut bensaongelma? Jos olisi ongelmaa tiivisteissä tms, niin ei kai se tästä tällä tavalla paranisi. Nyt on koko ajan parempi. Laitoin taas kiintotankin täyteen, sain mahtumaan noin 15 l tuoretta tavaraa sekaan. Varmaan konsultoin vielä otavalaista ammatilaista, mutta tässä vaiheessa iso kiitos kaikille asiallisista neuvoista!
61.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    tkorkka - 15/5/2021 20:58:56
Hienoa kun alkoi toimimaan. Voin vain kuvitella ketutuksen määrän kun saa saaressa tapella teknisten ongelmien kanssa. Toivottavasti pelaa jatkossakin, niin luottamus koneeseen palautunee pikkuhiljaa.
62.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    perämies-keijo - 16/5/2021 8:02:25
Eihän se ropaaminen tuolla rannan pusikoissa herkkua ole. Luottamus palailee vähitellen. Pitää kuitenkin muistaa, että moottori on 20 vuotta vanha ja ollut viimeiset kymmenen vuotta talvet pressukatoksessa. Eihän se mikään ihme olisi, jos esim. jokin tiiviste alkaisi olla vaihtokunnossa.
63.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    perämies-keijo - 29/5/2021 22:10:38
Nyt on taas mahtunut lisää tuoretta tavaraa tankkiin ja ajelin noin 20 km lenkin. Tarkoituksella kokeilin kaikenlaista: plaanista äkkistoppi, hitaita ja nopeita kiihdytyksiä ja lämä tiskissä ajoa. Ei mitään ongelmia. Sen huomasin, että kahden hengen kuormalla huiput oli puuskaiseen vastatuuleen vain 63 km/h ja myötätuuleen 66 km/h. Yhden hengen kuormalla olen saanut gepsiin joskus aikaisemmin 72 km/h. Ehkä tämä on ihan linjassa eikä viite mistään viasta?
64.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    perämies-keijo - 6/9/2021 19:24:17
Voe tokkiinsa tätä hommaa! Juuri kun sain eilen sen toisenkin pikkukoneen toimimaan nätisti (sankarivainat-ketju), niin mitäpä teki Mercury tänä aamuna? Starttasi pontevasti, vaan ei edes luvannut! Ihan sama kuin keväällä. 10 min ihmettelin tilannetta ja lähdin pikkuveneellä mantereelle. Asioilta palattuani tuumasin, että olisiko tämä sittenkin cdi-boksivika, kun aamu oli viileä. Laitoin jo kuumat vedet pussiin jotta lämmittäisin boksi kerrallaan josko se siitä heräisi, mutta lähtikin ihan helposti, kun vielä kerran kokeilin. Koko kesän on toiminut hienosti. Kulkeekin vissiin normaalisti (karvan alle 70 km/h kahden hengen kuormalla vavat putkissa). Joten niinköhän vaan olisi jokin lämpötilariippuvainen sähkövika? Mikä muu se voisi olla kuin jompi kumpi cdi-boksi? Tai molemmat?
65.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    perämies-keijo - 26/5/2022 22:27:54
Puulan jäät lähtivät myöhään ja me päästiin saareen vielä myöhemmin… Tänään kuitenkin pääsin laskemaan paattia vesille. Syksyllä tein normihuollon, mutta en ajanut pienkonebensaa sisään koneeseen. Ranturi kasaan ja vene alas. Starttaus ja kone käy nättiä tyhjäkäyntiä sekunnissa! En jaksa uskoa sattumaan. Kone lähti aina talven jälkeen kuin palmun alta, kun olin käyttänyt stabilaattoria ja ajanut normaalilla pumppubensalla loppuun asti. Veemäiset ongelmat alkoivat, kun aloin ajaa viimeiset neljä litraa pienkonebensalla. Viime syksynä tuumasin kokeilla vanhaa tapaa ja unohtaa pienkonebensat. Kannatti! En enää ikinä tarjoa pienkonebensaa efi- Mercuryyn. En missään olosuhteissa.
66.   [Vt] EFI Mercury ei käynnisty    antsu - 27/5/2022 8:46:23
Mielenkiintoista. Minulla F60 otti tänä keväänä taas sen 2 sekuntia startissa kuten aina ennenkin aloitettuani pienkonebensan käytön noin 10 vuotta sitten. Mahtaakohan meidän mustilla koneilla olla nimestä huolimatta eri isät vai onko niin, että 115 ei olekaan enää pienkone :)