Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Yamaha F40 ajoitusmerkit

Takaisin keskustelualueille
1.   Yamaha F40 ajoitusmerkit    Jock51 - 14/5/2021 17:32:32
Aloin vaihtamaan jakopään hihnaa 2000 vuoden F40:iin, mutta ajoitusmerkkien kanssa tuli ongelma. Kun nokka-akselin merkit on kohdallaan, niin vauhtipyörän merkit on kaukana toisistaan, noin 20 astetta. Otin ykkössylinterin tulpan pois ja kokeilin ruuvimeisselillä, niinmäntä on yläkuolukohdassa, kun nokka-akselin merkit täsmää eli jako ei ole sekaisin. Mitään muuta merkkiä en vauhtipyörästä löytänyt kuin kohdan, jossa on sytytyksen ajoitusmerkit. Kampiakselin asennonosoittimen puuttuva hammas tulee kyllä ajoitusmerkin kohdalle, mutta se ei kovin tarkka kohta ole
2.   [Vt] Yamaha F40 ajoitusmerkit    TimoT - 15/5/2021 9:36:08
Muistaakseni nokka-akselin ja vauhtipyörän kohdistusmerkit osuvat kohdalleen kun pyörität moottoria sopivaan kohtaan.
3.   [Vt] Yamaha F40 ajoitusmerkit    Jock51 - 15/5/2021 14:27:40
Ei auta pyörittäminen ja nelitahtikoneessa merkkien pitäisi olla kohdillaan viimeistään parin pyöräytyksen jälkeen. Merkkasin starttikehän hampaan, kun nokka-akselin merkit olivat paikallaan ja vaihdoin hihnan kylmän rauhallisesti. Periaatteessa hihnan voi tietysti vaihtaa missä asennossa vaan, kun akselit eivät vaan pääse pyörimään prosessin aikana.
4.   [Vt] Yamaha F40 ajoitusmerkit    Vee-Pee - 16/5/2021 0:17:15
...Multa jäisi nokkaremmi pelkkien kuulopuheiden perusteella vaihtamatta kokonaan. Se pitää kuitenkin olla hampaalleen oikeassa kohdassa... V-P M
5.   [Vt] Yamaha F40 ajoitusmerkit    Jock51 - 16/5/2021 12:47:55
Joo, sen pitää tietysti olla just eikä melkein. Monessa asiassa auttaa paljon, jos tietää mitä tekee. Ei ollut minultakaan ensimmäinen hihnanvaihto, vaikka Yamahaan en ole aikaisemmin tutustunut. Oikean asennuksen voi helposti tarkistaa, kun tekee tarvittavat merkit ennen vanhan hihnan irroitusta. Merkki muuten löytyy kampiakselin hihnapyörästä, mutta vauhtipyörä pitää irroittaa ensin, mikä ei ole tavanomaista. Tämä selvivisi vasta, kun olin hihnan vaihtanut. Nyt voi ajella taas seuraavat viitisen vuotta turvallisin mielin.
6.   [Vt] Yamaha F40 ajoitusmerkit    Vee-Pee - 16/5/2021 17:37:15
...Minulla vm.11 Jammu... Jakoremmi vaihdetiin tänäke väänä ensimmäisen kerran ... Yli meni niin ajan kuin käyttötuntien mukaan helvetisti yli... En kerro käyttötunteja malliksi muille, että ei tuollainen vaihtoväli tartu muihin... Ehkä uistellessa ei kannata ihan orjallisesti olla vaihtamassa, mutta ehkä sitäkin voi venyttää... Korjaamaolta kävin uuden hihnan ja uskottumies oli kesäasuntokylällä asustava vuosikymmenten kokemuksella oleva auto ja moottoriharrastaja... En ollut noista koneasennuksista niin kiinnostunut, että olisin jäänyt seuraamaan operaatiota... V-P M
7.   [Vt] Yamaha F40 ajoitusmerkit    Jock51 - 17/5/2021 10:32:44
Kyllä se hihna tuntuu kestävän, ei minullakaan ollut minkäänlaisia pykimisen merkkejä, vaikka joskus 2010 viimeksi vaihdettiin. Hihnassa ei ole kiristintä, joten venymä alkoi huolestuttamaan. Uusi hihna pitäisi painua sentin verran keskeltä painaessa, minulla painui kolmisen senttiä. Siinä voi olla vaara hampaalla hyppäämiseen ja tietysti katkeaminenkin. Yamahan koneen pitäisi olla vapaasti pyörivä, mutta aika kallis kokeili, jos ei olekaan. Korjaamolla F40 hihnanvaihtotyö on luokkaa 150€ ja sen säästää, jos vaihtaa itse. Vauhtipyörän muovisuojus on neljällä pultilla kiinni ja se poistetaan ensimmäiseksi. Vauhtipyörän mutteri on 30 mm mutterilla kiinni ja siitä on hyvä vääntää nokka-akselin ajoitusmerkki kohdilleen. Ykkössylinteri on merkitty värillä. Ykkössylinterin tulpan voi poistaa, niin on helpompi vääntää. Vauhtipyörän mutteri auki ja vauhtipyörä avataan ulosvetäjällä. Siinä on 6 kpl M8 pultin reikää ulosvetäjälle. Vauhtipyörä kartiolla, joten heti, kun se liikahtaa, niin sen voi nostaa pois käsin. Dynamon magneetit hiukan haraavat vastaan. Staattori on kolmella kuusiokolopultilla kiinni. Staattorin voi nostaa sivuun ja johtoja ei tarvitse irrottaa. Nyt voi tarkistaa kampiakselin pään ajoitusmerkit kts. oheinen kuva. Hihnasta kiertämällä merkit paikoilleen. Hihna lähtee irti nokka-akselin hihnapyörästä käsin hivuttamalla molemmin puolin. Kun hihna on irti, niin kannattaa tarkistaa taas ajoitusmerkit. Uusi hihna ensin kampiakselin hihnapyörälle ja sitten isommalle nokka-akselin pyörälle. Hihnan teksti tulee 'oikein päin'. Hihna asetetaan hampaille ensin toisesta reunasta ja hivutetaan paikoilleen käsin ilman työkaluja. Tarkistetaan ajoitusmerkit ja pyöritetään konetta käsin ja varmistetaan, että hihna asettuu paikoilleen. Puhdistetaan osat ja kootaan takaisin paikoilleen. Dynamon magneetit imaisevat vauhtipyörän, kannattaa varoa, ettei sormet jää väliin. Kiilaan voi asennusta varten laittaa vaseliinia, jos se on löysästi paikoillaa. Kampiakselin mutterin kiristysmomentti on 16 kpm. Hommaan menee rauhallisesti tehden puolisen tuntia. Hihna kannattaa tarkistaa aina öljynvaihdon yhteydessä.