Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

yamaha f60cet vm.2006

Takaisin keskustelualueille
1.   yamaha f60cet vm.2006    fox80 - 31/7/2021 10:35:15
Kyseisestä koneesta hävisi 400rpm kesken ajon, ennen kiertänyt 5600rpm nyt siis 5200rpm. Kone ollut huollossa ja seuraavat asiat tehty -suodattimet,tulpat,bensaletkut vaihdettu -korkeapainepumpun suodatin sekä koho ja neulaventtiili vaihdettu -vaihteisto tarkastatettu -puristuspaineet mitattu, OK. -venttiilit säädetty, OK. -antureiden mittaus,OK. -siirtopumpun jälkeinen suodatin vaihdettu -potkuri ehjä -ei vikakoodeja Kone käy nätisti ja uisteluhommat sujuu hienosti. Eilen kävin uistelemassa niin mennessä kierrokset nousi tuohon 5200 mut takas kun lähdin niin kierrokset näytti 4800 täydellä kaasulla,hetken ajon jälkeen kierrokset nousi 5100, ihan kuin olis napista painanut. Olisko kellään ratkaisua tähän?
2.   [Vt] yamaha f60cet vm.2006    golfer - 31/7/2021 11:55:23
Tässä yksi mahdollisuus juuri tuollaiseen tehojen häviämisen vikaan: Tämän ikäisissä koneissa nykybensa tehnyt välillä temput bensan korkeapainepumpun kannen ja bensaletkun väliselle tiivisteelle. Tiiviste pullahtaa ulos ja mitään oireita päälle päin ei näy kuin tehojen häviäminen. Bensavuotoa ei näy, koska vuoto tapahtuu korkeapainepumpun sisällä eli vuoto on periaatteessa pumpussa itsessään. Mutta paineitahan se pumppu ei enää saa nostettua bensalle tarpeeksi, kun falskaa sisäisesti. Mulla huoltomies oli tästä asiasta tietoinen ja varotoimena huollon yhteydessä vaihtoi omaan 2006 115 hv Yamahaan tuon kyseisen tiivisteen. Oli kuulemma jo puoliksi pullahtanut pois paikoiltaan. Tätä ongelmaa ei esiintynyt kuulemma vanhojen bensalaatujen kanssa. Mutta nyt siinä tiivisteessä tulee sellainen muoviholkki mukana Yamahalta eli ei pitäisi enää pullahdella minnekään. Ja samaa vaivaa myös Mercury-merkkisissä ollut, koska yläkerta samaa Yamahaa.
3.   [Vt] yamaha f60cet vm.2006    fox80 - 31/7/2021 16:22:16
Vapaalla kyllä kiertää rajottajalle asti hienosti.
4.   [Vt] yamaha f60cet vm.2006    golfer - 31/7/2021 13:10:48
Korjaus/tarkennus: kyseinen tiiviste on siis polttoaineen korkeapainepumpun ja korkeapainepumpun kotelon kannen välinen tiiviste Eli se falskaus tapahtuu siellä korkeapainepumpun kotelon sisällä.
5.   [Vt] yamaha f60cet vm.2006    silakka - 31/7/2021 14:59:58
Eli kyseessä linkin kuvan osa nro 21. Pitäis vaihtaa varuilta omaan F115:eenkin kun vain sais aikaiseksi... Mutta jos huollossa jo vaihtoivat korkeapainepumpun suodattimen, kohon ja neulaventtiilin niin kait ne olisivat huomanneet tuon? Tai sitten ei. Liekö älynneet edes tarkastaa?
6.   [Vt] yamaha f60cet vm.2006    Fox80 - 31/7/2021 15:53:36
Kyllä sinne tuo tiiviste on vaihdettu, huolto antoi vanhat osat mukaan.
7.   [Vt] yamaha f60cet vm.2006    golfer - 31/7/2021 17:00:20
Sittenhän on aina se vaihtoehto, että ECU on jossain määrin vaihtokunnossa. En sano, että mitenkään todennäköistä, mutta onhan noitakin kuulemma mennyt joskus. Viimeksi oli puhetta huoltomiehen kanssa, että Virosta olivat löytäneet purkuosana alle 400 euron siinä missä uusi maksaisi 1500 euroa ja olikohan juuri 60 hv Mercury kyseessä eli Yammu yläkerraltaan. Siitä ikävä, että se on kuin hullu eli viimeinen joka myöntää, että hänessä itsessään on vikaa, eikä myönnä silloinkaan. Taitaa myös olla vähän sellainen tapaus, että uusi tilalle ja katsotaan toimiiko, koska mitään diagnostiikkaahan temppuileva ECU ei itsestään anna.. ainakaan perus Yamaha-huollon työkaluilla ja tietokoneilla tuon ECUn kuntoa ei pysty kuulemma mitenkään arvioimaan tai tarkistamaan, vaan se täytyy päätellä voisiko siinä olla häikkää. Sitä en osaa sanoa pystyisikö nuo optimointia tekevät pajat testaamaan ECUn toimintaa vai näkevätkö vain parametrit ja todellinen softa-testaus tapahtuu vasta kun ECU taas kiinni koneessa?
8.   [Vt] yamaha f60cet vm.2006    fox80 - 6/8/2021 18:53:30
nyt kokeiltu toisella boxilla ja ei vaikutusta.
9.   [Vt] yamaha f60cet vm.2006    golfer - 6/8/2021 20:12:20
No sehän on hiton hyvä homma, ettei ECU mene vaihtoon! Onko TPS eli Throttle Position Sensorin toiminta tarkastettu? Se antaa viestin kaasun asennosta koneelle eli voisiko se nyt temppuilla. Kun lyö tietokoneeseen kiinni, niin ilmoittaa että TPS normal muistaakseni. Mutta potentiometri kyseessä eli voisiko olla siinä häikkää..?
10.   [Vt] yamaha f60cet vm.2006    AnSi - 6/8/2021 20:29:42
Mulla oli tuo Throttle sensor rikki Yamaha F115 -10 koneessa pari vuotta sitten. Vika ilmeni kun koneella oli ajettu pidempään (ilmeisesti sit kun osa lämpeni tarpeeksi), esim. uisteltua pari tuntia alkoi nykimään ja sammui jos ei antanut kaasua. Vikakoodeja siitä ei tullut huollossa. Kylmänä toimi uistellessa normaalisti ja matka-ajossa ei huomannut (~4500rpm). Hankala vika löytää. Tuli vaihdettua/huollettua aika monta osaa ennenkuin vika paikantui tuohon.
11.   [Vt] yamaha f60cet vm.2006    golfer - 6/8/2021 23:02:33
Mulla tekee kanssa oikkuja nyt F115 Yammu -06 kuumilla keleillä pienillä kierroksilla. Soitto huoltomiehellä ja oli sitä mieltä, että TPS säädetään vähän eri arvoihin tietokoneella, niin toimii kuumillakin keleillä. Tällä hetkellä siis ominaisuus sellainen, että ajoittain käy raskaasti pienillä kierroksilla vaihde päällä ja jopa sammuu ajoittain, mutta vaatii kuuman kelin. Oli mulla koodi 28 ongelmaa myös. Löytyi sitten viallinen vaihteentunnistimen mikrokytkin. Syksyllä vaihdettiin toimiva tilalle. Taas ilmeni sama koodi 28 kesällä. No nyt oli tässä toimivassa mikrokytkimessä väsynyt se metallilärpykkä, joka ottaa kiinni siihen liukukytkimeen, kun lyö vaihteen sisään. Mikrokytkin kyllä toimii. No saatiin pienellä taivuttelulla mikrokytkin taas toimimaan, mutta nyt tuli kuumilla keleillä tämä TPS potentiometrin säädöt vastaan. Nämä Yamahat on ihan kivoja silloin ku toimivat! p.s mulla edelleen myynnissä jännitteensäädin F115, jollai menee sekin jossain vaiheessa
12.   [Vt] yamaha f60cet vm.2006    AnSi - 6/8/2021 23:26:15
Hieman kuullostaa samalle vialle mikä oli omassa koneessa ja hävisi kun vaihdoin tuon TPS:sän. Säädin sen itse huolto-ohjeen mukaan eli kahden siihen menevän johdon (Pink–Black) välinen jännite kun on arvossa 0.732 ± 0.014 V, niin silloin TPS on kohdillaan.
13.   [Vt] yamaha f60cet vm.2006    silakka - 7/8/2021 8:23:16
Minä vaihdoin omaan Jammuun (F115AETL -04) TPS:n muutama vuosi sitten. Alkoi rykiä uistellessa, ja jopa sammahteli. Säätö ei auttanut, piti vaihtaa koko osa. Silloin kyllä YDIS ohjelma kertoi tuon osan olevan viallinen, tai siis väärissä arvoissa, ei tarvinnut arpoa... Koodia 28 on mullakin pukannut tänä kesänä. Kovin on samat sävelet koneissa...
14.   [Vt] yamaha f60cet vm.2006    golfer - 7/8/2021 9:14:46
Koneessa paapuurin puolella on se liukumekanismi sille vaihteelle, kun lyö vaihteen sisään. Siellä näkyy johto ja sininen liitin. Ota sininen liitin irti ja pyydä kaveria vetämään vaihdetta sisään, vapaalle ja pakille. Samalla katsot siitä sinisestä liittimestä yleismittarilla, että saako mikrokytkin piirin kiinni, kun vaihde menee vapaalle. Meillä ei toiminut joka kerta, mutta ajoittain toimi tällä testillä. Vaihde kun sisässä, niin voit sormella myös painella sitä metallilärpykkää, joka on siinä mikrokytkimessä. Kyllä sen korvallakin kuulee milloin se ottaa kiinni ja milloin ei, mutta yleismittarilla saat varmistettua että se itse mikrokytkin toimii. Sitten vaan vääntämään uuteen kulmaan sitä metallilärpäkettä eli hieman ulospäin, että painaa paremmin sen mikrokytkimen kiinni. Tuo mikrokytkin antaa koneelle tiedon, että ollaan tyhjäkäynnillä. Jos se reistailee, niin oireet ovat pitkä startti ja/tai tukehtuminen tyhjäkäynnillä koska ECU pukkaa koneelle sytytykset reilummalle kierrosluvuille. Koodi 28 tarkoittaa siis, että vaihde laitettu liian nopeasti sisään startista ja mikrokytkin kun reistailee, niin antaa sitä vaikkei koske koko kaasukahvaan. Ja niille jotka ihmettelee mistä koodinumeron tietää, niin moottorin kuva vilkkuu mittaristossa sykleissä ensin 2 kertaa, sitten 8 ja pienen tauon jälkeen uudestaan ja uudestaan, kunnes kone sammutetaan.