Kirjoitetaas tännekin, jos sais vaikka vähän eloa tähän kuolonkourissa kituvaan foorumiin...
Facessa eilen kerroin että eilen siirtymällä oli moottorin lämmöt ihan normaaleissa lukemissa, 57-60 astetta, mutta jo tunnin uistelun jälkeen enää 44 astetta. Eikä ne siitä mihinkään uistellessa oikein enää nousseet. Takaisin ajaessa lämmöt nousi 56 asteeseen, mutta kun vauhdin pudotti pois plaanista, niin kohta olikin 47 astetta.
Onneksi sattui olemaan uusi termostaatti varalla ja vaihto aamulla, 10 min homma, ja tänään matka-ajossa lämmöt uudella 60 asteen termostatilla 65 astetta ja uistellessa asteen pari vähemmän. Tuli vaan mieleen, että jos moottoridataa ei näe mistään, niinmelkeinpä suosittelisin vaihtamaan uuden termostaatin koneeseen muutaman vuoden välein.
No ei. Suzukin oma olisi ollut jotain 70 eur luokkaa, mutta nuukuuksissani ostin tarvikeosan joka maksoi 20 eur. Vaihto onnistuu laiturissa, termostaatti on siinä heti päällä kun ottaa kopan pois. Kolme 10 mm pulttia ja vaihtoaika n. 10 min.
Kaikki on suhteellista. Kun termarikoteloa avatessa toinen pultti katkeaa sisään niin vaikeusaste nousi hetkessä 10x ja aikaa kympin osan vaihtoon kuluukin nyt tunteja tai kuin minun tapauksessa, en saanut omin voimin katkennutta pulttia ulos, venehuollon vaihtotyö kustanti liki 400 €....
Kone on -14. Nyt tällä uudella 60 asteisella tarvikeosa termostaatilla kone käy 7-8 astetta lämpimämpänä kuin alkuperäisellä termostaatillla sen toimiessaan uutena.
Mietin että, kuinkahan moni bensan ja öljynsekoittumis tapaus liittyy liian kylmänä käyvään koneeseen?
Termostaatti on myös hyvin helppo testata itse. Tarvitaan vain kattilassa vettä ja liesi sekä lämpömittari.
Mieluummin vanha ja testattu alkuperäinen, kuin uusi tarvikeosa, kun niistä valitettavan suuri osa on lähinnä rihkamaa.
Tuota termostaattia varalle hommatessa, kävi mielessä säästänkö väärässä paikassa, mutta silloin ei tarve ollut akuutti. Tarvikeosa on merkiltään Recmar. Miten ja millaisen ajan päästä se osoittautunee rihkamaksi? Alkuperäisen elinikä oli 7 v, joka on aika lyhyt termostaatille.
Tuota katkeamista jännitin, kun piti 20 vuotiaasta Hondasta selvittää ylikuumenemishälytyksen syy. Onneksi mitään ei korkannut, vaikka tehtaan jäljiltä oli. Termari testin jälkeen kiinni ja anturi vaihtoon.
Olen kerta toisensa jälkeen sortunut tarvikeosiin, koska ne ovat yleensä niin helposti saatavissa, mutta lähes joka kerta pettynyt laatuun jo uutena.
Hondassa pelittää vielä +20v ikäinen termari, mutta liian monta kertaa on omalle kohdalle sattunut tarvikeosa, joka on kestänyt murto-osia alkuperäisestä. Huonoa tuuria vai onko yksinkertaisesti niin, että eurolla ei saa kympin osaa?
Tarvike- että alkuperäisosan kesto on arvoitus. Enemmän kuin 7 vuotta olisi kyllä luullut kestävän alkuperäisosan. Jos parikin vuotta tällä termostaatilla pääsee niin hyvä... Ostan kuitenkin uuden varalle odottamaan. Toiminnanhan näkee plotterilta ja vaihto onnistuu vaikka laiturissa. Pultitkin on nyt testattu aukeaviksi.
Tuo termostaatin hinta ja vaihdon helppous ei kovasti puolla mitään kattilassa keittelyitä? Jos irti ruuvaa ja epäilee niin ei samaa kyllä kannata takas laittaa. Varmasti paljon tuota bensan sekoittumista tapahtuu huonoista termareista johtuen.
Yamahan 225hp sotkee bensaa vaikka termarit ehjät, ei ole vaihtoehtoja lämpötilalle, saisivat olla kuumempia.
Niin, kumpi on helpompaa ja nopeampaa, käyttää vartti termarin keittämiseen, vai lähteä suoraan kauppareissulle ja hankkia sieltä loppujen lopuksi se halpatuontitarvike, kun oli niin edullinen ja ehkä hyvä?
Toinen kysymys: kumpi on syynä kylmällä ilmalla/vedellä mahdolliseen 'öljyn' lisääntymiseen, eli bensan lotraantumiseen voiteluöljyyn, männän ja sylinterin ylimääräinen välys käyntilämpötilasta johtuen, vai seoksen rikastuminen ( vrt kylmäkäynnistys ja sen jälkeinen aika )?
Saiskohan Yamahaan Webaston, sais lämpöisemmäksi uistellessa? Sisälämppäristä haara koneeseen?
Pitää vaan vetää kunnon kierroksilla ja laskuvarjon kokoisilla jarrupusseilla, bensahan on ihanan halpaa.
Tuli mieleen että mullehan tuli siis tämä: https://www.puutarhaosa.fi/Termostaatti-RECMAR-60-astetta-Yamaha-F80-250-Suzuki-DF90-DF115-DF140-DF150
Mutta katopas mitä tuossa sanotaan yhteensopivuudesta Yamahan kanssa... Jos tuo sopii siihen kipparin Yamahaan, niin eikös tämänkin pitäisi silloin käydä: https://akkuteho.fi/fi/product/suzuki-termostaatti-df70a-df300-72-ast-optio-/17670-90J11-000
Se olisi 72 astetta...
Tyhjäkäyntiventtiilit oli ainakin identtiset Yamaha F115 ja Suzukin välillä. Suzukin tehoa en nyt muista, kun tyhjäkäyntiventtiileitä pajalla ihmeteltiin.
Mulla lisääntyi öljyt eli bensaa meni öljyjen sekaan Ahvenanmaan kylmässä vedessä ja kone siis Yamaha F115. Kierrokset oli lähinnä 800-900 rpm uistelessa. Kesällä öljytaso pysyi normaalina kuhaa uistellessa samoilla ja jopa alhaisemmilla kierroksilla. Nyt syksyn kylmillä vesillä alkoi taas bensaa pukkaamaan öljyn sekaan ja öljytaso nousee.
Nyt sain parilla konstilla öljytason nousun kuriin. Koneelle matka-ajoa ainakin 10 min ennen uistelua ja mielellään kaasu pohjassa, vastaavasti uistelun päätteeksi sama homma. Jarrupussit isommiksi ja nyt kierrokset 1000-1100 rpm uistellessa ja koneen trimmi yläasennossa. Eaglen perähän ui tunnetusti hieman syvällä..
Ja mitä näihin vehkeisiin tulee, niin Yamahan kanssa aina puuhaa riittää. Vuosi etsittiin muutamaa ominaisuutta. Pääreleen ja tyhjäkäyntiventtiilin vaihdon jälkeen oltiin edelleen haavi auki. Sain onneksi lainaan ECUn toisesta samanlaisesta motista ja niinpä se vika löytyi tuosta minun ECUsta. Talvella lähtee Hollantiin Carmo Electronicsille, ovat niitä listojensa mukaan korjailleet ja hintalappu 330 € + postit vs 2500 € uusi ECU.
Ja tarvikkeina tuli omat releet ja venttiilit ostettua, koska olivat kokeilua eikä tiedetty vian alkuperää.
Täytyypä vinkata, itekin originaali osia joskus katselin netistä ja oli vaan tuo ainoo mitkä (2kpl) ovat paikoillaan. Ne vielä aika arvokkaita, yli satkun/kpl. Lämpö tais olla 60c.
Ei oo mun kone NMEA2000 aikakaudelta. Tuohon ECUunhan senkin tosin korjauksen yhteydessä kaiken järjen mukaan saisi, mutta teettäisi johtosarjan vaihtoa eli ei mitään järkeä taloudellisesti.
Eikä ne teidän lämpötilat mitä näette siellä ole öljyn lämpötiloja, jos oikein tarkkoja ollaan :) mutta siitä olen samaa mieltä, että toimivat järkevänä indikaattorina mahdolliseen termarivikaan.
Mun ECUn oireilut ei liittynyt näihin lämpötiloihin mitenkään. Long story short: Mun YammuF115 sammuu tai käy todella alhaisila kierroksilla startin jälkeen. Kun tyhjäkäyntikierrokset lähtee jonkin ajan päästä startista laskemaan, niin ECU laskee ne lopulta 500-600 tietämille ja tukehtuu. Mutta vaihteen jos käyttää sisässä ja tulee takaisin vapaalle, niin kaikki toimii hienosti ja tyhjäkäyntikierrokset on normaalit. Ja tämä joka ikisellä startilla poikkeuksetta. Ominaisuus hävisi kun kokeiltiin toista ECUa. Kone myös saattaa satunnaisesti hävittää virrat kesken startin, myös kierroslukemat saattaa startatessa näyttää koomisia n. 2000-3000 rpm tai konetta sammuttaessa. Oli myös aivan mahdoton säätää tyhjäkäyntiä tällä viallisella ECUlla, säädöt piti tehdä laina-ECUlla ja nyt käy nätisti mitä nyt vaihde pitää käyttää piakisesti sisässä jo laiturissa. Aparaatin kun saa käyntiin, niin sitten ei mitään ongelmia. Edellinen huoltaja oli ilmeisesti kiertänyt tämän ECU-ongelman säätelemällä vippas-konstein tyhjäkäyntiä, joka johti aikamoiseen pakoputken ja tulppien karstoittumiseen.
'Eikä ne teidän lämpötilat mitä näette siellä ole öljyn lämpötiloja, jos oikein tarkkoja ollaan :) '
No onko joku näin väittänyt? Kyllä tässä keskustelussa on puhuttu jäähdytysveden lämmöistä ja itse nyt sotket keskusteluun öljynlämmön. Joskin niillä lienee aika suuri korrelaatio...
Ajattelin vaan kun valittelit tuon bensan lotraantumista öljyn sekaan... niin siihen osasyynä voisi olla kylmänä käyvä kone. Eihän ne öljytkään silloin normaalilämpöiseksi pääse, jos kone käy liian kylmänä. Tämän ilmeisesti olet itsekin huomannut kun olet kone ylös viipattuna ajellut, jotta öljypohja olisi mahdollisimman vähän vedessä.
Eihän ole johtosarja vikaa, kaverin 80hp koneessa oli joku outo käyntivika ja johtosarja vaihtui 'takuuseen', sen jälkeen toiminut loistavasti. Aikaa vaan vuosia, ei muista mitä vikaan liityi. Toinen tapaus myös kerhokaverilla, sen kone 100hp Yamaha. Tuo koneen ikä oli siis reilusti ohittanut takuuajan, silti johtosarjan vaihdosta ei kuluja.
No eihän tässä tiedä mitä kaikkea vikaa vielä löydetäänkin. Tämä viallisen ECU:n aiheuttamat ominaisuudet on ollut nyt sellainen vuoden mittainen prosessi, jossa ollaan säädelty koneen tyhjäkäyntiä ja funtsattu voisiko joku palikka olla sökö. Alunperinhän koko homma lähti viallisesta vaihteen mikrokytkimestä, mutta ongelmat ei lopulta poistuneetkaan sen myötä, vain vikakoodi 28 ja sammumisongelmat poistuivat sen myötä.
Vähän kuulostaa koomiselta, mutta tällä hetkellä koneessahan ei ole käyntivikaa eikä oikeastaan mitään vikaa kun se saatiin laina-ECUlla säätöihin tyhjäkäynnin osalta. Siinä on vaan sellainen ominaisuus, että vaihde pitää käyttää sisässä jo laiturissa ja palata takaisin vapaalle, niin kone käy ja laulaa nätisti siihen asti kunnes kääntää koneesta virrat pois. Eli kyllä tämä on täysin ohjelmallinen ominaisuus, kun mikään mekaaninen ei muutu koneessa kun käydään vaihteella ja palataan takaisin vapaalle. Kaasuakaan koneelle ei tarvitse antaa, kunhan käy vaihteella pikaisesti ja takaisin vapaalle, niin ECU muuttaa tuota tyhjäkäyntiä vapaalla järkeväksi.
Timo laittoikin jo pari linkkiä, mutta laitanpa tässä myös yhden putiikin, josta saatte tarvikeosia ja mikä hauskinta, että Mikkeliin tulivat Kreikasta molemmat lähetykset seuraavalle päivälle Matkahuoltoon, tosin postikulutkin sitten n. 18 €.
www.bhmarine.com
Samaa Recmaria on nyt päävirtareleeni, mutta hintalappu oli n. 50 € siinä missä Yamahan orkkis olisi ollut 278 €. Eli sähköominaisuudet ei ainakaan tässä releessä olleet, kun samat oireet satunnaisesti vieläkin tulee. Onko sitten johtosarjoissa, eipäilenpä vaan, mutta en pois sulje, ECU lähtee paikkaukseen talvella Hollantiin ja katsotaan keväällä miten kävi..
Yamahan kanta oli, että A-sarjan koneissa ei ole ollut ECU-vikoja. No nytpä on viimeistään sellainenkin Suomessa.
Huoltomies oli sitä mieltä, että Yamahan johtosarjat ovat todella hyvin kestäneet ja niistä vian ilmaantuminen on pienin todennäköisyys. Edelleen sitäkään ei voi pois sulkea, mutta ensin saatava tuo ECU täydelliseen kuntoon.
Johtosarjan päälle on joskus voinut vaikka pudota jotakin, jolloin eriste on vammautunut ja siitä alkaa alamäki, vaikka sarjat sinänsä kestäviä ovatkin.
Joo, ei kannata laskea sitäkään vaihtoehtoa pois vielä.
Tuossa kaverin Yamahassa johon johtosarja vaihtui, vikana oli kierrosten jäänti korkeaiksi vaikka vaihde vapaalle niin kierrokset n1500rpm, siitä vaikeaa saada vaihde päälle? Kikkaillen jollain konstilla meni, ei omistajakaan enää muista. Jotain muutakin, ei enää muistikuvia, vuosia aikaa.
Onhan mahdollisuus vielä veden kondensoituminen öljyn joukkoon, vielä ikävämpi mahdollisuus. Termostaatti ilmeisesti jumittuu täysin auki, syys tai kevät kylmissä vesissä öljy harmaata tunnissa.
Järvikäytössä termostaatti on varmaan pitkäikäinen, merellä korroosio vaikuttaa elinikään.
Miten olennaisia määriä vettä pääsee kondensoitumaan suljettuun öljytilaan? Varmaankin pitää päästä männän ohi?
Oma Honda on ollut reilut 20 vuotta merikäytössä ja vielä orginaali termari puksuttaa ohjerajojen sisällä.
Veden määrää varmaan vaikea tietää, tuskin määränä suuri mutta kaverin Honda50hp joskus keväällä huollon jälkeen koeajoa n1h Näsijärvellä uisteluvauhdilla, rannassa öljy oli ihan harmaata. Paikallinen korjaamo teki remonttia parilla tonnilla eikä oikeaa vikaa edes havainnut mikä oli aukiruostunut termostaatti. Sen vaihdon jälkeen pelas hyvin.
En usko että silloin sillä koneella olisi ollut ikää edes 10v?
Olisko hyvä jo vaikka laittaa markka laulaan ja osta/vaihtaa termari, vaikka ihan originaali, kerran se kirpasee.
Kuka on hermeettisestä puhunut? Kyllä nykyaikaisen 4T-perämoottorin öljytilan huohotusjärjestelmä on sen verran suljettu, että ei sinne ulkoilmassa oleva kosteus pääse olennaisesti kondensoitumaan, vaan mahdollinen öljyn joukkoon johtuva kosteus on seurausta palotapahtumasta, ellei sitten pahimmillaan vuodosta ole kysymys.
'Miten olennaisia määriä vettä pääsee kondensoitumaan suljettuun öljytilaan? Varmaankin pitää päästä männän ohi? '
Jos puhut suljetusta tilasta, jossa ei ilma vaihdu, on se hermeettinen. Kaikissa muissa tiloissa ilmasta tiivistyy kosteutta. Mieti tilannetta, että sammutat lämpöisen moottorin - kampikoneisto ym. sisältää tuolloin ilmaa, jonka lämpötila on suurinpiirtein moottorin lämpötila. Tämän jälkeen tämä ilma jäähtyy. Jäähtyessään ilman suhteellinen kosteus muuttuu. Tässä jäähtymisprosessissa kosteuden pitää poistua ilmasta ja se nimenomaan tiivistyy sisäpinnoille.
Tämä siis vastauksena tuohon NH:N miehekkääseen kommenttiin
'Kuka on hermeettisestä puhunut? Kyllä nykyaikaisen 4T-perämoottorin öljytilan huohotusjärjestelmä on sen verran suljettu, että ei sinne ulkoilmassa oleva kosteus pääse olennaisesti kondensoitumaan, vaan mahdollinen öljyn joukkoon johtuva kosteus on seurausta palotapahtumasta, ellei sitten pahimmillaan vuodosta ole kysymys. '
Kylläpä on sitten hankala ilmiö tuo moottorin sisäinen kondensio kun lämpimän moottori sammuttamisen jälkeen vettä lorisee öljytilaan niin paljon, että öljy harmaantuu.(;
Onneksi 99.9999999% maapallon polttomoottoreista ei ole kuulut tuosta ilmiöstä mitään. Onneksi.
PS tuo ilmiö voi olla oikeasti iso ongelma esim vajaassa polttoainesäiliössä, jossa ilma pääsee vapaasti vaihtumaan lämpötilan samalla alati vaihtuessa.
Moottori sisällä ilmatila, jossa kondensiota voi tapahtua, on hyvin pieni, eikä kosteutta sisältävä ulkoilma vaihdu vapaasti, joten kondension määrä on todella vähäinen. Niin vähäinen että öljy ei siitä harmaannu.
Voisin nyt lainata taasen sinun aiempaa kommenttia ja muotoisen sen tähän sinun kommenttiisi:
Kuka on veden lorisemisesta puhunut?
Mutta seuraavaan haluan sinulta selvityksen: mihin perustuu lauseesi 'Onneksi 99.9999999% maapallon polttomoottoreista ei ole kuulut tuosta ilmiöstä mitään'. Odotan mielenkiinnolla...
Kuka juuri aiemmin käytti termiä 'aikuinen' kommenntti?
Ilmeisesti tässä käydään aikusen kommentoinni peruskurssia?
Moottoriöljyn määrän lisääntyminen ( tai paremminkin bensiinin/veden ) sekoittuminen on joissain tapauksissa hyvinkin ongelmallista ja sen syyn teoreettinen pohdinta voi hyvinkin olla joillekin ilmiöstä kärsiville avuksi.
Kuitenkin pohdinta, että lämpimään moottoriin kondensoituu niin paljon kosteutta, että öljyn määrä lisääntyy vie keskustelun vikalinjoille.
Älä viitsi kommentoida, kun et edes viitsi lukea mitä kommentoit. Myös se, että pitää mielessä hyvän säännön: kommentoi vaan sitä mistä ymmärtää. Tässä nähdään taas se normaali tilanne, kun ei oikeasti osaa niin yritetään jotain henkilökohtaista. Minun puolestani voit kirjoittaa mitä vaan mutta yritän auttaa näitä muita täällä, etteivät saa väärää tietoa.