Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

BMW xDrive

Takaisin keskustelualueille
1.   BMW xDrive    Sca05 - 1/12/2021 7:14:09
Alkaa ikänumerot olemaan niillä lukemilla että on ruvennut kiinnostamaan bmw:n vitossarjalainen... Käytettyjä toki katson. On ollut parikin vm 2015 520d xDriveä kiinnostuksen kohteena. 2.0 dieselin jakoketjuista löytyy jonkun verran juttua, samoin jakolaatikosta ja jarrupusseista ( ei kaikissa toki ole). Juttua toki riittää nykyisin melkein mistä merkistä vaan. Mutta onko tuosta satunnaiseen vetoon? Takavetopainotteinen neliveto, kehuttu 8- vaihteinen automaattiloota jne antais ymmärtää että vois olla kun autokin on melko iso. Puntarilla wa -vene trailerilla oli aika liki 1700kg (kärrinä 2000kg respo). Tällä hetkellä mennään korealaisella autoomaatticitymaasturilla joka on n. 60 tkm ollut harmiton. Onko näiden toimivuudesta mitään kokemuksia? Se kyllä mietityttää että nykyautoissa 30 tkm huoltoväli ilman laatikkoöljyjen vaihtoja, että mitä se tarkoittaa about 150 tkm ajetuissa seuraavalle 50-80 tkm välille. Tämä vaan on aika lailla kaikissa (paitsi kaksoiskytkinlootissa mitkä ei houkuta). On ollut mielessä veneen vaihto helpompaan niin sekin tässä 'painaa' kupissa hieman.
2.   [Vt] BMW xDrive    wsaarja - 1/12/2021 7:56:57
Tuo jakoketjumurhe on N47 koneisissa. B47 (n. 2014->) on siinä suhteessa murhevapaa. Itellä veturina 320D xDrive 2016 ja ainakin tonnin taakka perässä tulee kuin tyhjää vain. Vitossarjalaisessa ilmajouset vielä perässä niin se tasaa kyytiä - kannattaa varmistaa että ne on kunnossa (kompura ja jousipussit). Kyllä se kone ja laatikko kestää - ei ne tuohon öljynvaihtoväliin tai vaihtamattomuuteen hajoa. Tuota en ihan ymmärrä,että mistä jarrupussista puhut?
3.   [Vt] BMW xDrive    lainti - 1/12/2021 13:01:48
Kyllä sillä vene kulkee hyvin , itellä X3 2.0D 2015 malli , samalla trailerilla minun paketti painaa 1800kg , mittarissa 147000km , vaihteisto öljyjen vaihtoa kannattaa mennä valmistajan suositusten mukaan , aikoinaan Volvon huoltovastaava oli sitä mieltä tosta vaihteisto öljyn vaihdosta , jos vaihteisto toimii normaalisti eikä takertele , niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa , mutta toi peräpään kantavuus/tuenta on varmaan henkilöautossa se , mihin kannattaisi kiinnittää huomiota , mulla kokemusta XC Volvosta se toimii kyllä , johtuen sen iskareista. mulla tää BMW ollut 3 vuotta eikä vielä ainakaan ole ollut ongelmia , vuosi takaperin vaihtoivat jonkun kuulerin , BMW takuu! 190HV 400 newtonia vääntö on riittävä mielestäni.
4.   [Vt] BMW xDrive    lainti - 2/12/2021 10:32:53
Mulla X3:ssa Westfalian kääntyvä koukku joka näyttäs maksavan reilun 900 + site pitää hankkia boxi, että auton järjestelmä tunnistaa millaisilla valoilla kärry on varustettu ( Volvon boxi + johtosarja maksoi n.10 vuotta sitte n.450 + systeemin yhyttäminen auton järjestelmään ) tällä tarkoitan sitä , että tulee helposti 1000-2000 lisää kuluja , jos autossa ei ole koukku valmiina!
5.   [Vt] BMW xDrive    kalahtanut - 2/12/2021 11:19:22
Meillä uutena hankitusta 520d xDrivessä vm 2016 löytyi seuraavia pikku vikoja, ERG venttiilit kolmasti huollossa, pyörän napa oli väärin kasattu, vetoakselisto uusittiin (on kuulemma hyvin vaikea fiksattava siis kallis), öljyvuotoja koneessa ja vaihteistossa, jäähdytin nestevuotoja, ilmajousituksen pussit ja kompressori. Lisäksi ohjaukseen piti laittaa koko ajan uutta osaa, jotta sillä viitsi ajella. Kyyti oli mukavaa tasaisella asfaltilla, mutta auto oli kerrassaan p*ska ajettava etenkin uraisilla teillä. Vielä kun tähän yhdistää Laakkosen 'Meillä BMW:llä' asenteen, niin en edes kuse Laakkoseen päin. Laakkosen *ulkut eivät edes viitsineet tutkia ja korjata pikku vikoja. Tiskillä totesivat ettei BMW:ssä ei ole sellaisia vikoja :D
6.   [Vt] BMW xDrive    perämies-keijo - 3/12/2021 18:14:44
Paljon hyviä vinkkejä olet saanut. Laitan vielä pari riviä. Lähdetään vaihdelaatikosta ja ns. ikiöljyistä. BMW:n huolto-ohjelman mukaan laatikon öljyjä ei tarvitse vaihtaa. Tämä perustuu saksalaisten autoilukulttuuriin. Ei siellä pidetä autoa niin kauaa, että laatikko menisi rikki, eikä ainakaan takuuaikana. Kyseessä on autonvalmistajan kilpailukikka painaa huoltokustannuksia alas. Suomalainen ostaa käytetyn auton joka voi olla esim. 100-150 tkm ajettuna kaikin puolin hyvä. Vaihteisto kuitenkin kaipaisi uutta suodatinta ja öljyjä. Se sama laatikko mikä BMW:ssä kestää 'ikuisesti' samoilla öljyillä, vaatii kuitenkin jonkun toisen valmistajan autossa öljynvaihdon... Eli jos löydät muutoin hyvän yksilön jossa on alkuperäiset öljyt laatikossa, osta se, mutta teetä samoin tein öljynvaihto huuhtelemalla. Kustannus pääkaupunkiseudulla on noin 500-600 euroa (öljyä menee yli 10 litraa, suodatin vaihtuu myös). Maakuntien hinnoista en osaa sanoa. Ilmaperä. Ihana varuste sanon minä. Viimeiset kymmenen vuotta tullut ajeltua ilmaperäisellä BMW:llä. Toki pussit voi puhjeta tai kompura hajota, mutta eivät ne tyyppivikoja ole. Yksi yleinen harmi ilmaperään liittyen on kompressorin yhteydessä olevien kosteutta poistavien 'silikarakeiden' vettyminen. Tästä tulee virheilmoitus, ettei perän tasonsäätö toimi. Kompressorin saa irti ja auki, rakeet voi kuivata 30 min 120-asteisessa uunissa, ja takaisin nippuun. Ei maksa mitään. Pussien hinnat eivät päätä huimaa, jos menee rikki. Rautajousiin en enää vaihtaisi. 500-sarja BMW:n ehdottomia valtteja ovat hiljaisuus, mukavuus ja hyvä ajettavuus. Ajettavuus toki riippuu renkaista. Jos alla on runflatit, on auto uraherkkä meidän huonoilla teillä. Lääkkeenä toimii vain normaalit renkaat ja paukkupullo takakontissa. Katsomasi vuosimallit ja moottorivaihtoehdot ovat sellaisia, että kaikkein kriittisin tsekkauksen paikka liittyy egr-järjestelmään, sen termostaatti ja jäähdytin. Niissä on ollut todella laajalti erittäin vakavia tyyppivikoja. Pahimmillaan viallinen osa on johtanut siihen, että muoviseen imusarjaan palaa reikä ja koko auto palaa. Näitä on ollut tien poskessa murheellisen paljon. Jos ostat dieselkoneisen BMW:n jostain 2015-vuosimallin hujakoilta, varmista, että tämä asia on kunnossa. Takaisinkutsukampanjat ovat olleet voimassa pitkään ja googlaamalla löydät paljon tietoa asiasta. Itse ostaisin ennemmin vaikka hieman enemmän ajetun (esim. 200 tkm) jos siihen on alustan kuluvat osat vaihdettu, kuin vaikka 150 tkm ajetun jonka alusta alkaa olla lutiseva joka suuntaan. Älä siis tuijota pelkkiä kilometrejä, vaan katso myös huoltohistoriaa. 500-sarjan BMW:n alustassa on paljon vaihdettavaa puslaa ja tukivartta, eikä halvalla saa hyvää. Itse en laita kuin Lemförderiä tai alkuperäisosaa alustaan, koska muut eivät yksinkertaisesti kestä.
7.   [Vt] BMW xDrive    Sca05 - 1/12/2021 8:29:50
Voi helvata, jarrupussi!! Jousipussit oli toki noi mitä tarkoitinkin... No näitä sattuu
8.   [Vt] BMW xDrive    golfer - 1/12/2021 8:31:20
Näin minäkin olen ymmärtänyt, että jakoketju-ominaisuuksia oli aikaisemmissa malleissa, tosin niilläkin jengi ajanut ongelmitta satoja tuhansia. Oma 2016 518d on takaveto ja hyvin on tullut Eagle Cabin tämänkin takana. Tietysti huonolle luiskalle tuo neliveto olisi ihan kiva, mutta meidän luiskilla ei tarvetta moiselle. Omaa bemaria olen nyt ajanut 129 tkm ja pohjalla oli 49 tkm ostovaiheessa eli mittarissa 178 tkm. 150 tkm kohdalla vaihdatutin vaihteistoöljyt tuohon, olivat ns. puhtaat mekanikon silmään. Huollot olen teettänyt hyvässä liikkeessä, joka tosin ei ole bemarin valtuutettu huolto, mutta käyttävät bemarin orkkis-osia. Huoltojen lisäksi ainoa korjauskohde taitanut olla minulla joku murikan stefa, mikä oli hyvä vaihtaa ennen suurempia ongelmia. Toki takapenkkien suksiluukku jumitti kiinni takuuajan ulkopuolella, mutta vaihtoivat vielä liikeessä sen takuuseen, kun sitä ei ehjänä saatu auki. Jarrut meni vaihtoon 170 tkm kohdalla ja siihen meni tonni. Nyt on kuskin ovi jäässä ja luin, että ulkokahvan vaijeri teettää näitä. Tänään onneksi aika tuohon korjaukseen. Onhan se vitossarjan bemari parasta ajomukavuutta, mitä voit sillä rahalla ostaa. Mersu E-sarja on toinen vaihtoehto, mutta tuppaavat olemaan kalliimpia. Audi A6 on järkivalinta, mutta itse en ole heidän vaihteistoista täysin vakuuttunut. Jos sulla on tolppapaikka, niin ei nämä nykyautot mitään Webastoja tai Ebereitä kaipaa. Sähkövastukset on niin rajut noissa, että tuollainen bemarikin lämpeää todella nopeasti, varsinkin jos sisätilalämmitin on jo valmiiksi puhaltanut hyttiin. Lisävarusteista rattilämmitin olisi hyvä olla. Ja onhan tuossa vitossarjan bemarissa automaattinen vetokoukku aivan luksusta. Siinä vaan täytyy aina muistaa adapteri ottaa irti ennen kuin painaa koukun napista sisään.
9.   [Vt] BMW xDrive    Räiskis - 1/12/2021 14:19:32
Kaverilla 525 xdrive, hienosti neliveto palaa, jokusen kerran veneen säilytyspaikkaan ollut mukana kun vene sinne viety. Ilmajouset takana hienot, kompura hajos ja tonni meni. Ykkösturbo hajos eikä tonni riittänyt, kannattaa koodata start/stoppi pois. Mun ajaessa on vedetty sportilla, pari pykälää pienemmällä vaihteella menee mukavammin, juristaa kun pitää 8 vaihdetta päällä muuten.
10.   [Vt] BMW xDrive    golfer - 1/12/2021 15:16:12
Hyvä huomio tämä sport-asetus. Samalla olen itsekin mennyt aina venettä vetäessä. Kyse ei ole siitä etteikö comfortilla kulkisi, vaan pykälällä pienemmällä olisi hyvä vetää automerkistä riippumatta. Joskus juttelin Volvon huoltopäällikön kanssa noista automaattilaatikon öljyistä ja niiden vaihtotarpeista. Volvolla oli eri maihin omat suosituksensa, tosin huolto-ohjelmaan tuo vaihteistoöljy ei siitä huolimatta kuulunut. Norjassa tiuhempi vaihtovälisuositus laatikkoöljyille. Laatikkoöljyjä kuluttaa kuulemma kuulemma korkea lämpötila ja ne tulee laatikon öljyille pitkiä ylämäkiä ajaessa, joita Suomessa ei juuri olekaan. Pitkälle ajettua laatikkoa eli n. 200-300 tkm ei kuulemma enää välttämättä kannata mennä sorkkimaan, koska silloin ensimmäisestä öljynvaihdosta voi olla enemmän haittaa kun epäpuhtaudet lähtee liikkeelle. Tämä toisaalta jo 10 vuotta vanhaa tietoa ja Volvotkin muuttuneet siinä ajassa. Paikallinen huoltoliike oli bemarista sitä mieltä, että n. 150 tkm hyvä vaihtoväli näiden automaattiöljyille.Ja bemarin huolto-ohjelmaan ei laatikkoöljyt kuulu myöskään. Sinänsä hassua, kun menee lukemaan laatikkovalmistajan sivuja, niin suosittavat 100 tkm kaikille heidän laatikoilleen öljynvaihtoväliksi automerkistä riippumatta.
11.   [Vt] BMW xDrive    tkorkka - 1/12/2021 15:45:12
Menee vähän off topic. Automaattilaatikon öljyjen vaihto ei kuulu Volvolla huolto-ohjelmaan, mutta esim. Sairilan autohuolto (erikoistunut huoltamaan ja korjaamaan Volvoja) suosittelee vaihtoväliksi 90 000 km. Minulla ei muuten Sport mode vaikuta maantiellä venettä vetäessä mitenkään. Aina jurraa ylämäet vene perässä kutosella. Ja auto siis XC60 -17.
12.   [Vt] BMW xDrive    Sca05 - 1/12/2021 16:45:01
Nykyisessä laatikkoöljyt ja jakolaatiko/peräöljyt vaihdettu 60 tkm välein (6 -lovinen Aisinin tekemä loota). Hyvin pelaa vaikka 260tkm...(kopkop) Uudemmassa Kia/Hyundaissa on taas ikiöljyt tietääkseni niiden omatekemässä lootassa, mikä siis autona myöskin pyörinyt mielessä vaihtoehtona. Jotenkin vaan on alkanut miettimään paluuta henkilöfarkkuun (ajettavuus, kulutus jne). En ole koskaan bemaria omistanut kerranko sitäkin kokeilis? Jotenkin sitä ajattelee että näissä Suomen säävaihteluissa laatikon öljynvaihto silloiin tällöin hyvä. Eihän sitä 150 tkm ajetusta koukullisesta tiedä vaikka olis vedetty vaunua tuhansia kilometrejä jne. Osui silmiin myös tuo ZF:n väitetty ohje laatikon öljynvaihdosta, siksi mietin sitäkin että onko ajatus 250-300tkm kesto ja sit 'paaliin' (ei Saksasaa 10 vuotiaat autot ole enää kai kovin tärkeitä)
13.   [Vt] BMW xDrive    Räiskis - 1/12/2021 17:22:28
Jäi tuossa kommentissa juttu kesken. Kaverin veneensäilytyspaikka jyrkän mäen alla missä vielä mutka keskellä, peruuttamalla vietävä, mäessä joutuu pysätymään ja vähän korjaamaan. Ekalla kerralla olin varma että tuli muuten traktorin haku, ei tullut, loistavasti lähti karkeasta sora/sepeli pinnasta ylös vetämään. Senkin jälkeen on hiekkaluiskista nostettu, ei mitään ongelmaa ollut. Volvon xc90 T6 työkaverilla hajos Aisinin laatikko kilometreillä 135000, koukkua ei edes ollut autossa. Ei mitään varoittanut, yhtäkkiä veto loppu, onneks löyty jostain purkuautosta laatikko, enemmän ajettu mutta vielä toimii.
14.   [Vt] BMW xDrive    golfer - 1/12/2021 17:44:36
Älä pelkää sitä automaattikoukun asennuttamista jälkikäteen. Omassa bemarissa ei koukkua ollut ja joku kauppa siitä jälkiasennuksesta väännettiin. Muistankohan oikein, että myyjä yski siinä aikansa, että 1500 € on tuo koukku jälkiasenteisena. Ihan kaupan päälle sitä ei saanut, mutta hyvin onnistui jälkiasennus. Tämä ketjuhan lähti tuosta xDrivesta ja todettakoon, että omaan käyttööni totesin edellisessä Audi A4:ssa nelivedon kivaksi, mutta pärjään ilmankin. Ehkä sitten joskus taas, kun sattuu sellainen sopivaan hintaan vastaan? Hintaero vaan ostohetkellä käytetyissä 518d ja 520d xDriveissä oli merkittävä. Ja 518d on täysin sama auto kuin 520d. Venettä vetäessä ei huomaa kummalla vetää, siitäkin kokemusta.
15.   [Vt] BMW xDrive    Sca05 - 1/12/2021 20:29:24
On ollut kaksi takavetoista autoa, taunus ja omega, mutta mennään viime vuosituhannelle niissä. Eli siksi kai tuo neliveto houkuttaa että se lienee talviliukkailla kuitenkin etevämpi, ja kun niitä on. En tiedä onko enää käytettynä hinta niin kauheasti kovempi mutta toki sitten tulee vikakohteia (ehkä se hintakin siksi tasoittuu). Mutta en usko että kun vaan rampilta pääsee niin takaveto on ihan yhtä hyvä sen jälkeen vetämässä kuin nelikko (siis tiellä). Omegassa oli muistaakseni lukkoperä ja silloin jotain romuja jo nosteltiin luiskilta - hyvin nousi. Käytetyn kauppa on aina vähän tuurikauppa, ja paljon riippunee myös edeltävien pidosta ja auton 'kohtelusta'. On pari huonoa kokemustakin matkan varrella. Tuo koukuttomuus tietysti kertoisi ettei ole mitään vedelty. Jotain tietysti selviää koeajamallakin mutta on se niin lyhyt aika ja siinä on vähän 'huumassa' ettei kaikkea huomaa. Autoliike kun vielä pesee, vahaa ja vähän kuumetta puheillaan nostaa...
16.   [Vt] BMW xDrive    Räiskis - 1/12/2021 20:38:58
Tuolla kaverillani oli aikaisempi auto just 520d, sillä vaihtoon mennessä kilsoja +350000, silloin alkoi moottoriöljyä kulua paljon. Siihen asti täysin viaton.
17.   [Vt] BMW xDrive    Räiskis - 2/12/2021 12:36:02
Tuo koukun asennus jälkikäteen häbyttömän hintaista, koukkuhan ei edes tuossa paljon maksa. Mikä sitten maksaa, ammattitaitoko? Kavrin edelliseen, 520d koukun asennus maksoi liki 1500e, varmaan 8v aikaa.
18.   [Vt] BMW xDrive    Sca05 - 3/12/2021 7:10:09
En tiedä onko noissa 'maanantaikappaleita', jonkin verran kuuluu moista. Noin 5 vuotiaan auton kohdalla tuollaiset tarkoittaa käytännössä 'kahteen kertaan maksua'. Sehän näissä on kun korjaaminen on kallista. Kun jotain menee niin tuhatlappunen on usein pieni raha.
19.   [Vt] BMW xDrive    Sca05 - 3/12/2021 7:16:04
En tiedä onko noissa 'maanantaikappaleita', jonkin verran kuuluu moista. Noin 5 vuotiaan auton kohdalla tuollaiset tarkoittaa käytännössä 'kahteen kertaan maksua'. Turbo ilmeisesti kesti (niistäkin löytyy vähän juttua)? Turbotonta dieseliä ei tosin mistään saa. Sehän näissä on kun korjaaminen on kallista. Kun jotain menee niin tuhatlappunen on usein pieni raha.
20.   [Vt] BMW xDrive    Sca05 - 3/12/2021 7:17:03
Miten tänne korjattu ja korjaamaton teksti tuli... no sama se
21.   [Vt] BMW xDrive    kalahtanut - 3/12/2021 13:58:39
Korjauskulut menivät onneksi leasing firmalle, muuten auto olisi ollut taloudellinen katastrofi. Turbossa ei ollut ongelmia, elleivät huollossa korjanneet sitä omatoimisesti.
22.   [Vt] BMW xDrive    Sca05 - 3/12/2021 21:03:10
Kiitos vaan vihjeistä. Bemareita on paljon tuontiautoja, joiden huoltohistoriaa ei aina ole, tai se muuten 'mietityttää'. Totta tuokin että hyvällä pidolla ollut 200tkm ajettu voi olla parempikin, kuin vähemmän 50-60 tkm ajettu. No, paree on kun ei kiirehdi vaan odottaa 'hyvää kauppaa' ja käy kokeilemassa. Tuossa aiemmin puhuttiin volvossa paukkuneesta Aisinin lootasta. Niistä on valmistajilla omia eri variaatioita varmaan, mutta käsittääkseni sama 'sukua' (TF-80) laatikko on omassakin. Volvolla ei kuuluu ilmeisesti öljynvaihto huolto-ohjelmaan mutta hyundailla taas kuuluu. Volvon iästä ei tosin ollut juttua tämä TF-80 loota oli ilmeisesti 2014 asti xc90:ssä. Valmistaja suosittaa ilmeisesti että raskaassa käytössä 60tkm vaihtoväli. Yli 2 tonnin citymaaaturi voi sitä olla melkein itsessään... Toisaalta ajelin aikoinaan n 270tkm asti Ford galaxyllä 'sealed for life' öljyillä, eikä myydessä ollut toiminnassa vielä ilmennyt mitään vikaa. Tiedä näistä varmaks.
23.   [Vt] BMW xDrive    Räiskis - 4/12/2021 12:14:48
Tuosta takaisinkutsusta tulikin mieleen, kaverin autokin kutsun sai palovaaraan liityen. Käytti liikkeessä ja luulo että asia hoidettu? Joutui huoltoon viemään jonkun vian takia, eri liikkeeseen kuin tuo takaisinkutsu. Sieltä tuli soitto että on tuo takaisinkutsu hoitamatta, hoidetaan se samalla? Mitä vittua, olihan se mutta ei mitään tehty? Aika outo tapaus, nyt ilmeisesti oikeasti tehty?
24.   [Vt] BMW xDrive    Arhippa - 14/12/2021 8:45:54
Aisinin valmistama laatikko kai se on tuossa pihalla lötköttävässä Mitsun Outlanderissakin ja siihen on Mitsu määrittänyt autolootikkoon liemien vaihdot 80 tkm välein. Nyt on juuri aika varattuna kolmanteen vaihtoon. Toistaiseksi ei mitään ongelmia. Se mitä minä oon automaateilla ajellut niin kyllä BMW:n ZF on mukavimmin toimiva vaihteisto. Tai siis kyllä S-tronic on kans ihana, mutta en sitä kuitenkaan aktiiviseen venehommaan hankkisi.Normi arkikäyttöön kyllä oikein mukava.
25.   [Vt] BMW xDrive    perämies-keijo - 4/12/2021 17:47:59
Joo, pitää olla tarkkana. Lisäksi on paljastunut tapauksia, että sen viallista suunnittelua edustavan osan paikalle on merkkihuolto laittanut hyllystä tismalleen samanlaisen uuden. Mikäli nämä dieselbemareiden egr-murheet kiinnostavat enemmän, suosittelen lukemaan btcf.fi-sivuston keskusteluista aihetta 'dieselbemarit palaa'...
26.   [Vt] BMW xDrive    buskalle - 14/12/2021 12:08:20
Ystäväni on BMW 525d -03:lla ajanut 1,25 miljoonaa ja matka jatkuu. Alkuperäinen automaattiloota johon vaihdettu öljyt joka vuosi eli noin 70tkm välein eikä oo tarvinnu tehdä laatikolle muuta. Laittaa miettimään että onko huolto tärkeää
27.   [Vt] BMW xDrive    Arhippa - 14/12/2021 12:51:12
BMW ZF automaatti, Audista Quattron neliveto ja moottoriksi vaikkapa MB:n joku kestäväksi havaittu diesel. Loput komponentit vaikka Lexuksesta. Siinä voisi olla hyvä kombinaatio autoksi :) Meinasin ehdottaa moottoriksi sitä Nissan/Datsun Bluebirdin 2.0D konetta vaan en tiiä miten sillä enää kukaan jaksaisi hinkuttaa menemään. Hajoamaan sitä ei oikein saanut millään.