Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Ahvenanmaan kevät 22

Takaisin keskustelualueille
1.   Ahvenanmaan kevät 22    kilkki26 - 26/5/2022 21:08:09
Hieno päivä merellä, vaikkka saalista ei tullutkaan. Sitten päivänpilaaja saapui paikalle, vaikka ko. oleva vene tuli oikealta ja oli siinä mielessä oikeutettu jatkamaan valisemaansa ajolinjaansa, olisi yksi 10 asteen napsu vasemmalle estänyt meidän kalustotappiot ( yksi chost plaanari yksi salsan levy ja yksi as-huppu, vielä kelallinen siimaa). Toivottavasti he saivat suuren tyydytyksen oikeassa olemisesta. Itse kiihdytin vauhdin niin paljon kuin uskalsin, niin ettei plaanarit laukea.
2.   [Vt] Ahvenanmaan kevät 22    tkorkka - 26/5/2022 22:00:03
Noihin tilanteisiin on paha ottaa kantaa kokonaisuutta tietämättä, esim. olisitko voinut itse ennakoida tilanteen paremmin, olisitko itse voinut jossain kohtaa ottaa sen 10 asteen napsun niin tilanne ei olisi eskaloitunut? Mutta kuten sanottu en ota kantaa asiaan, muuten kuin yleisellä tasolla. Mikään ei tietysti oikeuta ajamaan toisten vehkeiden päälle ja oma havainto on etteivät isokelkka miehet juuri pikkuplaanareita väistele...
3.   [Vt] Ahvenanmaan kevät 22    JuhaP - 27/5/2022 10:51:14
Tota noin…Luepa ajatuksella tuo kirjoituksesi läpi ja mieti nyt vielä uudestaan että kuka siinä pilasi ja kenenkin päivää…Oheisesta linkistä oheismateriaalia, joka olis myös hyvä sisäistää ennenkuin köydet rannasta irroittaa. ( Hienoa tänä vuonna kyllä huomata että alkaa väistämissäännöt olla porukalla yleisesti hyvin hallussa 👍🏻 ) Olin kansipoikana tuossa oikealta tulleessa veneessä eilen, ja täältä katsoen tilanteen tulkinta on kyllä täysin selvä, sinä vasemmalta tulevana et tehnyt pienintäkään elettä väistääksesi/ tilaa antaaksesi. Jos sinun tulkintasi on että väistämisvelvollisuudestasi huolimatta oletusarvo on että muiden pitäisi väistää niin voi voi… Tahallaan ei luonnollisesti vermeitä nippuun ajeltu meidänkään taholta, oltiin vain jo liian lähekkäin kun kipparimme alkoi väistääkseen ”napsuja” vasemmalle ottaa. Tilanteen jälkeen, kun pyytimet saatiin tarkastettua, ongittiin mukaan tarttuneet Plaanari, levy ja raksi ylös, todettiin omat tappiot ( 2 Tiura Mag peltiä ja iso Scottyn laukuri ), jonka jälkeen kipparimme soitti plaanarissa olleeseen numeroon, mutta kukaan ei tuossa numerossa katsonut aiheelliseksi vastata… Tyydytystä emme kohtaamisesta saaneet tippakaan, eipä ollut meidänkään päivämme tähtihetki. Terveisin, Juha Pihkanen/ puh 0407711637
4.   [Vt] Ahvenanmaan kevät 22    Räiskis - 27/5/2022 0:41:52
Tuo välinpitämättömyys siirtynyt tuonnekin, samoja pölvästejä huomautellaan liki joka päivä eikä edes olla pahoillaan, vittuillaan? Tänään omaa venekuntaa moinen kans kohtasi, kilometrien näkyvyys ja ajetaan suoraa vasemmalta eteen, meillä veneitä ympärillä eikä voi mihinkään mennä? Torven soitto ainoa konsti huomauttaa kun ei antennia katolla ole.
5.   [Vt] Ahvenanmaan kevät 22    tkorkka - 27/5/2022 8:16:40
Yleensä vastaus on että on se ratti sullakin, kun vasemmalta tulijalle radiolla koittaa väistämissäännöistä muistuttaa. Itseä ihmetyttää miksi sinänsä ihan järkevät ihmiset ajautuvat tälläiseen tilanteeseen... Vaikka olisi matka kuinka ottipisteelle ja tulee vene oikealta, niin koitan jo 1 km ennen huomioida sen kohtaamisen ottamalla sen napsun joko vasemmalle tai yleensä oikealle jolloin pääsee sen perän yli ohi. Oma kokemus oli että tänä vuonna ajaminen oli helpompaa kuin koskaan aiempina vuosina. Uskon sen johtuvan lähettävästä AIS:ista joka asensin keväällä. Vastaanottimia taitaa olla jo Amaan uisteluveneissä aika hyvin ja lähettimetkin ovat lisääntyneet huimaa vauhtia. AIS:n ansiosta ennakointi helpottuu huomattavasti kun plotterilta voi seurata AIS-veneiden suuntimia.Vain kerran meinasi peltivene ajaa suoraan kylkeen, mutta pienen radiohuomautuksen jälkeen se teki lähes U-käännöksen ja uskon kyseessä olleen puhtaasti tähystyksen unohdus.
6.   [Vt] Ahvenanmaan kevät 22    Räiskis - 28/5/2022 8:57:05
Vhf siis meillä katolla mutta ei kohtaamallamme veneellä, siellä ensin ystävällisesti pyydetty, käsketty, kirottu.
7.   [Vt] Ahvenanmaan kevät 22    Coho - 29/5/2022 16:51:02
Niinpä. Väistämisvelvollisen tulisi jo hyvissä ajoin tehdä sellaiset manööverit, joista toinen huomaa, että aikoo noudattaa väistämisvelvollisuutta.
8.   [Vt] Ahvenanmaan kevät 22    golfer - 29/5/2022 21:45:07
Yleisenä huomiona vesiliikenteessä kaikilla on väistämisvelvollisuus ja auttamisvelvollisuus.
9.   [Vt] Ahvenanmaan kevät 22    Räiskis - 30/5/2022 2:31:32
Viimeinen ilta, tulihan sieltä niitä. Kultaa ja hopeaa. Lohi 15.5kg ja kiekkoväelle kultaa. Kyllä varmaan meiltäkin huuto kuulu kauas Suomen maaleista, molemmista.
10.   [Vt] Ahvenanmaan kevät 22    Luukkanen - 30/5/2022 12:21:49
Ihan yleisesti tuntuu porukalla olevan pipo melkolailla tiukalla tuolla. Itse väistämme aina ja hyvissä ajoin tuli sitten oikealta tai vasemmalta, pääsääntöisesti tuolla kuitenkin pitäisi olla tilaa kaikille. Eli muutama napsu pipoa löysemmälle niin ei tarvitse kenenkään kiukutella. T: Salsa 3 venekunta.
11.   [Vt] Ahvenanmaan kevät 22    tkorkka - 30/5/2022 14:29:56
Tuo on periaatteessa hieno asenne, mutta näen tässä yhden ongelman. Jos aina lähtee väistämään muita, tulivat ne sitten oikealta tai vasemmalta, aiheuttaa se turhaa ketjureaktiota ja poukkoilua. Eli jos lähdet väistämään vasemmalta tulevaa venettä saattat aiheuttaa väistämistarpeen jollekin toiselle veneelle. Oma mielipide on että ajellaan ihan vesiliikennesääntöjen mukaan. Toki poikkeuksia voidaan tehdä jos tilaa radiolla pyydetään, syystä tai toisesta.
12.   [Vt] Ahvenanmaan kevät 22    golfer - 30/5/2022 15:40:37
Ajellaan toki vesiliikennesääntöjen mukaan. Vesiliikennesääntöjen mukaan olet aina väistämisvelvollinen, jos pystyt törmäyksen estämään. Nyt suututan osan porukasta, mutta sanonpahan että on vähän sellasta diipadaapaa tuo teidän oikealta tulevaa väistetään meininki uisteltaessa. Väitän, että tuolla merelläkin valtaosa uistelijoiden tapauksista nähdään jo pitkältä matkalta. Kaikki väistää, jotka pystyy. Nyt olen hetken hiljaa, kun kohta lähtee kiehumaan.. ja se ei ole lohisoppa mikä täällä kohta kiehuu :) Minä väistän sinne missä on tilaa ja yritän tehdä sen hyvissä ajoin. Kummasti muuten kalatkin tuli merellä alueilta, missä ei tarvinnut väistellä. Jos nekään ei jaksa sitä rallia? Siinä olen Korkan kanssa samaa mieltä, että jos kaikki väistäisivät oikealta tulevaa, niin karuselli pyörisi nätisti vastapäivään ja helpottaisi kummasti kaikkien elämää..
13.   [Vt] Ahvenanmaan kevät 22    Luukkanen - 30/5/2022 17:01:07
Jep, mutta yhtään jos seuraa mitä ympärillä tapahtuu niin pystyy ennakoimaan aika nätisti. Toki joukkoon mahtuu niitäkin ketkä eivät väistä yhtään ketään ja soppa on ruuhkassa silloin valmis, mutta pääsääntöisesti kun kaikki ottavat toisensa huomioon niin siellä on ihan kivaa ja kalojakin voi saada. Tämä minun osaltani tässä. T:Niko P.S lohiakin saatiin ☺️
14.   [Vt] Ahvenanmaan kevät 22    tkorkka - 30/5/2022 17:40:43
Olen samaa mieltä että ennakoimalla ei tule kovin herkästi tilanteita että ajautuu pattitilanteeseen, jossa ei voi tehdä mitään, kun väistettävä vene tulee oikealta mutta väistämään ei pääse kun on vene vasemmalla...
15.   [Vt] Ahvenanmaan kevät 22    Räiskis - 31/5/2022 6:45:20
Hukkui yks Ghoust, oikea. Lukee Jr-fishing ja puhelin numero. Löytääköhän kotiin, joskus meni 2kpl kerralka ja toinen silloin palautui? Aika paljon noita päätyy vapauteen, tuttu venekunta löysi 4kpl reisunsa aikana, yhdessäkään ei yhteystietoja, ei vaikeat noihin kirjoittaa.
16.   [Vt] Ahvenanmaan kevät 22    toni - 1/6/2022 14:59:39
Kirjoitetaan pieni kommentti itsekkin. Jäi sellainen mielikuva että sitä ahdasta tilaa oli usein muutamilla tietyillä venekunnilla ainoastaan. Lisäksi yhtenä aamuna sumussa kun porukka ajeli tutkien kertoman mukaan pärjättiin taas paremmin kuin sumun hälvettyä, erikoista?