Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Suzuki df 115 (2016) käyntiongelma

Takaisin keskustelualueille
1.   Suzuki df 115 (2016) käyntiongelma    tenojoki - 21/6/2022 23:14:39
Olisko tietäjiä, jotka voisi ohjata eteenpäin, jos olisi ollut samaa vaivaa. Hain Ruåttista syksyllä veneen , jossa on 115 hp Suzuki df lean burn. Käyttöönotettu 2016 ja ajettu 100 h. Koneessa oli myyjällä tullut kesällä vikaa ja kävi matalimmillaan 1500 rpm. Myyjän oli tarkoitus asennuttaa ennen luovutusta uusi engine control unit (huollon diagnosoima asia), mutta saatavuudessa oli haasteita. Sovittiin , että haen veneen ja ecu-oxi tulee perässä. Näin kävi ja sitten marraskuussa vaihdoin omassa pihassa seisseeseen veneeseen maahantuojalta kysytyn ohjeistuksen mukaan uuden boxin ja kaikki toimi hienosti maissa. Nyt vasta kiireiltä ehdin saada veneen ekan kerran veteen. Koekäytin maissa ja kaikki tuntui olevan ok. Vesillelaskun jälkeen kävi ok matalia kierroksia. Tuli kuitenkin jonkin ajan kuluttua vikakoodi 3-6 (eli o2 sensori ?) , mikä poistui heti kohta itsekseen. Puolen tunnin putputtelun jälkeen, kun koitti nostaa kierroksia , niin sammui. Ihan ok kävi matalilla ja putputeltiin kotilaituriin. Laiturissa , kun testaili niin alkoi käymään epätasaisesti , kun nosti kierroksia vapaalla. Ja sitten sammui. Samaa toistui useamman kerran. Tuntui , että imi aina tissin tyhjäksi ja , kun täytti niin kävi ok tyhjäkäynnillä. Ts että ei tullut riittävästi bensaa läpi. Veneessä on kiinteä tankki ja myös ulkoinen suodatin. Lopulta ei suostunut enää käynnistymään, kun aikansa testaili. Tissin, kun pumppaa täyteen , niin itekseen tyhjenee/täyttyy ilmalla aika nopsaan. Ite lisäilin syksyllä parikytä litraa uutta bensaaa, ja nyt sitten lopullisen sammumisen jälkeen 36 ltr uutta bensaa. Nyt tankki reilu puolillaan ( max 150ltr) . Ei mitään tietoa vanhan bensan iästä, voi olla pääosin parikin vuotta. Olisiko apuja mitä vois tehdä DIY , vai onko vaan paketin pajalle roudaus ? Ite aattelin , että jos koittas ohi syötöllä uudella bensalla, josko lähtis käyntiin. Jos ok, niin sitten letkujen liitosten tarkastus , suodattimen vaihto, tankin tyhjennys ja imupään tsekkaus. Jos ei lähe, niin …???
2.   [Vt] Suzuki df 115 (2016) käyntiong...    tkorkka - 22/6/2022 0:24:17
Mulla on ihan sama kone, mutta vm. 2014, ajettu pari tuhattu tuntia ongelmitta. Tuo ECU:n vaihto on tosiaan varsin helppo operaatio, itsekin sen tein kun koneeseen tuli valmistajan takaisin kutsu ja uusi ECU vanhan tilalle. Toki jälleenmyyjä olisi vaihtanut, mutta matka olisi ollut turhan pitkä. Lähtisin ratkomaan tuota ongelmaa juurikin tuon ohisyötön kautta, mutta tyhjentäisin sitä ennen koneesta sen oman PA-suodattimen, sen läpinäkyvän muovikupin. Ehkä tässä kohtaa olisi myös helppo sulkea viallinen sytystulppa pois vaihtamalla koko setti? Jos ei tuolla tokene, niin sitten on vaarana että korkeapainepumpun puolella on vanha bensa tehnyt sakkaa ja sen sihti on tukossa. Tämän tukkeutumisen olen kuullut konetyypissä aiheuttavan juuri sen ettei käy kovemmilla kierroksilla. Youtubesta kun katselin miten tuo avataan, niin tulin siihen tulokseen että minulla alkaa kompetenssi olemaan siinä rajoilla että avaisinko itse vai veisinkö huoltoon... Se on nimittän siellä imusarjan takana pultattuna imusarjaan kiinni. Itse olen luopunut koko tissistä siinä vaiheessa kun uusin PA-letkuston. Huomasin että jaksaa hyvin nopeasti imeä PA-linjan täyteen kiintotankilta, vaikka olisi tyhjänä erillinen PA-suodatin.
3.   [Vt] Suzuki df 115 (2016) käyntiong...    Tenojoki - 22/6/2022 6:55:21
Kiitos. Lähdetään tästä liikkeelle ja katotaan kuinka käy. Sen verran iso pulaaminen huoltoon viemisessä ,että olisi kiva, jos selviää kotinurkilla.
4.   [Vt] Suzuki df 115 (2016) käyntiong...    tkorkka - 22/6/2022 7:08:17
Toivottavasti auttaa. Kerrohan sitten miten kävi... Itse olen hommannut parin vuoden välein Maintenance kitin tuohon. Siinä tulee reilulla satasella mukavasti kulutusosia, mm. nuo tulpat ja koneen sisäisen suodattimen filtteri joka voisi olla hyvä vaihtaa tässä kohtaa? Tai ainakin puhdistaa. Lisäksi siinä tulee vesipumppu, uudet anodit ja öljynsuodatin.
5.   [Vt] Suzuki df 115 (2016) käyntiong...    oopee66 - 22/6/2022 10:45:05
Lisäksi voisi tankkiin laittaa injection cleaneria (esim. STP), saattaa auttaa, jos pa-järjestelmässä epäpuhtauksia. Myös höyrystin tyhjäksi vanhasta bensasta (ohut punertava letku, tyhjennystä varten, tyhjennys ruuvi auki), tälläinen ainakin hieman pienemmässä Suzukissa.
6.   [Vt] Suzuki df 115 (2016) käyntiong...    tenojoki - 23/6/2022 14:22:41
-Morjens vaan. Ei ole ongelma ratkennut. Tänään vasta pääsin asian kimppuun. a) siäinen pa-suodatin vaihdettu b) ulkoinen pa-suodatinvedeneroitin vaihdettu.c ) tulpat vaihdettu yhtä lukuunottamatta, kun avain hajosi. d) uutta bensaa ohisyötöllä, jossa lisäaine joukossa. e) letkut käyty silmämäärin läpi ja tsekattu , että koneelle tulee bensa. f) ei herjoja näytössä. QR koodin analytiikalla näkyy vain käyntialuehistoiria ja tunnit. g) tuo höyrystin on ilmeisesti kolme pa letkua yhdistävä mötikka , jossa polttoaineen valutusruuvi, mutta taitaa sijaita siellä imusarjojen alla, joten tyhjennystä siltä osin ei tehty. -> pyörittää ja pyörittää, mutta ei mitään elonmerkkejä. Lopputilannehan toissapäivänä vesillelaskun jälkeen oli, että laiturissa vapaalla pari yritystä nostin joutokäynnin kierroksia hitaasti ja sammui aina vaeltavan käynnin jälkeen. Ja ei sitten muutaman kerran jälkeen enää startannut.
7.   [Vt] Suzuki df 115 (2016) käyntiong...    tkorkka - 23/6/2022 14:51:41
No perhana, onpas sitkeä vaiva. ECU:n piuhat olet varmasti tarkistanut että ovat kunnolla kiinni. Saisitko jostain hetkeksi toisen ECU:n lainaan, ei kellään kaverilla olisi? Varmaan 140 hv:n ECU olisi käypänen, niitä kun on enemmän. Alkaa olla DIY vaihtoehdot vähissä... Mutta johan tuossa on monta juttua pois suljettu.
8.   [Vt] Suzuki df 115 (2016) käyntiong...    tenojoki - 23/6/2022 18:04:22
Huollosta tuli hyviä ohjeita,jos pääsis jussin viettoon. Seuraava steppi oli polvia myöten veteen, moottorin posket irti ja imusarjan alta olevasta höyrystimestä laskea poistoruuvin kautta bensaa ( mömmöä) pois. On kuulemma ollut tapaus , jossa tuli ihmeellistä mömmöä ( tankissa muhinut paskaa) , joka samoilla oireilla esti käynnistymästä. Mulla nyt tuli ihan kirkasta bensaa ilman sakkoja. Pumppailin vielä lisää läpi pullon melkein täyteen. Limsa pullollinen pitäis suunnilleen kuulemma tulla. Itsekseen ei pystynyt kuuntelemaan käykö korkeapainebensapumppu. Kolme sekkaa pitäis käydä siitä , kun laittaa virrat päälle. tarvii kokeilla huomenna kaverin kanssa. Kun oli posket levällään otin vielä Ecun esiin ja katoin , että kaikki pinnit ok. Niinkuin oli ulkoisesti kaikki kunnossa. Jos ei kuuhoito yön yli auta , niin jussi vietetään mökkilaiturissa ja kalat kasvaa Järvessä. Ohessa vielä kuva tuosta höyrystimen poistoletkun sijainnista , jos auttaa jotakuta.
9.   [Vt] Suzuki df 115 (2016) käyntiong...    pihlaja1 - 23/6/2022 19:14:28
Joskus tappelin pitkän tovin df90 käynnistys ongelman vuoksi. Siinä tuli käyty vaihtoehtoja läpi niinkuin siunkin tapauksessa. Pumppu varmaan toimii, koska muutoin ei käynnistyisi ollenkaan. Tosiaan virrat päälle, niin muutaman sekan kp pumppu pyörii, sillä on helppo todeta pumpun kunto. Tuossa df90 oli loppujen lopuksi ongelmana lämpöanturin väärä tieto, tallissa 20c lämmintä, anturi kertoi -20c lämpötilaa ja ecu sekosi. Työnsi niin paljon bensaa ettei käynnistyny. Tää tapaus tuntuis olevan aivan erilainen, mut ehkä anturit ja etenkin niiden arvot olisi hyvä tarkistaa. Tai sit pahimmillaan ecu vika, johtosarja tms tai jotain aivan muuta : )
10.   [Vt] Suzuki df 115 (2016) käyntiong...    tkorkka - 23/6/2022 19:20:00
Kiitos kuvasta, tuo pitää joskus tehdä ihan ennakoivasti.
11.   [Vt] Suzuki df 115 (2016) käyntiong...    haavi - 24/6/2022 11:54:53
Merc Veradoissa oli pirtubensan aiheuttamaa ongelmaa. Bensapintaa indikoiva uimurikoho turpos ja jumitti. Lopputulos käynti vaelteli miten sattu ja sammuili.
12.   [Vt] Suzuki df 115 (2016) käyntiong...    tenojoki - 24/6/2022 13:34:28
Nyt käy laiturissa ja ottaa myös kierrokset. Kokeilin ohjeen mukaan suihkauttaa imuilmaan käynnistyssprayta ja sillä starttasi kävi hetken ja sammui. Sama uusiksi ja sama juttu. Yksin vain ei hyttiveneessä päässyt kuuntelemaan pumppua, joten tätä kautta epäilys , että korkeapaine bensapumppu entinen tai jumissa. Ei ollut vehkeitä kokeilla virtoja pumpulle, niin aattelin kattoa korkeapainepumpun sulakkeen, josko jotain olisi , vaikka oli kuitenkin vajaa tunti putputeltu ennen koneen kuolemaa. Kas kummaa: Korkeapainepumpun sulake oli pompannut pois pidikkeestään. Perussyy taisi olla ruåttin pojan huolimaton sulakkeen kiinnitys ja tärinä yhdistettynä koneen kippailuun. Loppu hyvin , kaikki hyvin, ainakin tähän asti.