Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Sähkötakiloista

Takaisin keskustelualueille
1.   Sähkötakiloista    Penalti - 6/12/2022 19:32:46
Keväällä menee takilat päivitykseen ja samalla sähköistyy. Olen reilu 20 vuotta ollut scottyn käyttäjä (long arm) mutta mietin nyt myös Cannonin vaihtoehtoja. Muutama kysymys on herännyt. Veneeseen on porattu scottyn takiloille reijät. Sattuisiko nuo cannonit kiinnityspöydät osumaan samoihin reikiin scottyn kanssa? Kesällä vaihdoin vanhan reiskan tutkan simradiin ja ilokseni huomasin että kiinnitysreijät oli molemmissa täsmälleen samat. Toinen kysymys koskee takiloiden kuitusiimoja. Parissa veneessä ollut jossa kuitusiimoihin on viritetty scottyn haka kiinnittyksellä olevat välilaukurit ja aika nopeasti vavan ”jännityksen” jälkeen alkavat liukumaan. Millä tämä ongelma on ratkasitu
2.   [Vt] Sähkötakiloista    JuhaP - 6/12/2022 22:08:42
Parin-kolmen sentin mittaista silikoniletkun pätkää aloin itse käyttämään Scottyn välilaukurin haassa kun vaijerit kuituihin vaihtui, ja en sen jälkeen havainnut laukurin liukumista. Toinen vaikuttava asia lienee se että ei ole ollut tapana ”jännittää” takilavapaa kaksikerroin ihan umpitiukkaan asti, jolloin ei kaiketi laukuriinkaan kohdistu ihan maksimaalista vetoa ylhäältäpäin.
3.   [Vt] Sähkötakiloista    Roseta - 7/12/2022 7:36:13
Mulla on Fasterissa edessä pitkäpuomiset Cannonin sähkötakilat ja takana Scottyn sähkötakilat normaaleilla puomeilla. Kääntöpöydät erilaiset eli ruuvin reiät eivät sovi keskenään. Cannonit vie vähä enemmän virtaa, mut kätevämmät käyttää, sillä ne toimii sähköllä molempiin suuntiin. Cannoneihin saa myös pohjaseurannan jne. Ps Laitoin Fasteriin 2-tahti koneen, sillä siirtymät järvellä ja joella ovat lyhyitä. 80n Jammun nelari oli liian painava uistelumoottorin kans sen peräs...
4.   [Vt] Sähkötakiloista    RedBird79 - 7/12/2022 16:25:07
Sähkötakiloihin en osaa kommentoida, kun ei kokemusta. Kuiduissa on todella paljon eroja, huomasin itse vaihtaessani. Nuo suomessa myytävät ovat pääsääntöisesti 0.8mm paksuja osa liukkaalla pinnalla ja noihin joutuu virityksiä tekemään. Itsellä 1.2mm paksut kuidut ja noissa ei luista mikään. Kaikki kestää kuten vaijerissakin. 1mm paksussakin kaverilla kestää, ovat samaa merkkiä. Tuotakin kun puolaa 100m per takila niin helppo pätkäistä kauden alkaessa pois tarvittava määrä ja silti riittää vielä takilaan.
5.   [Vt] Sähkötakiloista    Juha Hämäläinen - 7/12/2022 16:59:38
Suosittelen olemaan ostamatta cannonin sähkötakiloita, ellei ole vara palkata ammattitaitoista sähkömiestä veneeseen. Kahden eri sähkömallin jälkeen palautin vanhat manuaaliset easitrollit käyttöön ja olen ollut tyytyväinen. En myöskään ole saanut kilpailuissa sähkötakiloista etua kuin yksittäistapauksissa. Kun otetaan huomioon toiminnan epävarmuus on hyöty +-0. Kun uistellaan samoilla järvillä vuodesta toiseen alkaa humminbirdin kartta olla sen verran kattava ettei sähkötakiloita enää tarvita pohjaseurantaan.
6.   [Vt] Sähkötakiloista    Penalti - 7/12/2022 12:36:19
Juhalle vielä kommnenttina, että minullakaan ei ole tarve mitään maksimaalista vetoa itseisarvoisesti vetää takilavapoihin. En ole enään vuosiin kuitenkaan siivoillut mitään vapoja ylös/pois tieltä kun lohta väsyttelen. Tästä tyylistä johtuen pyrin pitämään takilan siimat melko tiukassa paketissa lähellä veneen perää. Jos takilan siimat lahaa perässä kiristyksen puutteen vuoksi niin saattaa tulla liian jännittäviä hetkiä. Tämän vuoksi en ole harkinnut kuitusiimaan siirtymistä kun en ole keneltäkään vielä kuullut miten tämä liukumisongelma saadaan ratkaistua. Olisi kiva tietää antaako tuo silikoniletku niin paljon pitoa lisää, että vapoja voi kiristellä entiseen tapaan.
7.   [Vt] Sähkötakiloista    Penalti - 7/12/2022 11:45:32
Mitä tarkoitat että Cannon takilat toimii sähköllä molempiin suuntiin (miten Scotty sitten toimii). Itse olen miettinyt joko Scottyn 2116 High performance mallia tai sitten Cannonilta Optimum sarjan takilaa. Cannonissa vaan raivostuttaa, että yhteensopivuus on toteutettu vain Hummenbirdin tuotteiden kanssa. Lisäksi on vaikea käsittää, että veneen käytössä olevaa kaikuanturia ei voi hyödyntää Cannonin pohjanseurannan ja siihen liittyvien muiden ominaisuuksien kanssa (vaatii oman Cannonin lisäanturin).
8.   [Vt] Sähkötakiloista    tkorkka - 7/12/2022 13:32:33
Eikös Scottyssa lasketa takilan kuula käsipelillä jarruttaen ja ylös sähkön voimalla, näin ainakin joissain malleissa. Takilan pohjaseuranta on loistava ominaisuus, harmi vaan että se toimii niin epävarmasti uudemmilla Cannoneilla. Näin ainakin mitä olen käyttäjäkokemuksia kuullut. Vanhoissa Digi-Troll IV:ssä se toimii kuin junan vessa.
9.   [Vt] Sähkötakiloista    JuhaP - 7/12/2022 22:37:34
Kyllä ne vavankärjet vettä kohti osoittaa mullakin eli ei siellä mitään löysää siimapussia perässä vedetä. Kuituna on ollut Fishinnon Downrigger Hardcore ja 0,8mm tuo näyttää paksuudeltaan olevan. Peltejä olen vedellyt eli vetovauhti luokkaa 5km/h, ja edelleen olen ollut tyytyväinen tuohon silikoniletku-ratkaisuun. Aluksi mahdollista liukumista kans oletin tapahtuvan ja askartelin välilaukureihin metallihaan yläpuolelle kuituun kiinnitettävän stopparin ”sivutapsi-laukurilla”, mutta kun koin sen kiinnittämisen hankalaksi niin nyppäsin nuo pois eikä ongelmia ole ollut ilmankaan.
10.   [Vt] Sähkötakiloista    Penalti - 7/12/2022 14:37:44
Katselin muutaman Youtube videon ja näin se tosiaan näyttää menevän. Kahvasta jarrua vapautetaan ja kuula alas. Tuota 'ominaisuutta' tai puutetta ei juurikaan Scottyn mainosvideoissa korostettu. Herää heti kysymys kuinka hitaasti tuota kuula voi laskea tuolla tavalla? Manuaali Scottyssä jarrukahva auki ja itse kammesta kääntämällä voi säätää putoamisvauhdin. Näissä sähkömalleissa ei tuota nostokampea ole ja muutenkin pyörivät osat ilmeisesti paketoitu kuoren sisälle. Itse käytän aika paljon levyjä takiloissa ja tuo hidas lasku sotkujen välttämiseksi on ihan keskeinen juttu.
11.   [Vt] Sähkötakiloista    toni - 7/12/2022 17:21:00
Kyllä, Scotty lasketaan juuri yllämainitulla tavalla. Samalla tavalla kuin Scottyn manuaalitakilakin. Siellähän on samanlainen jarrun säätökin. Itsekkin käytän aika paljon levyjä enkä ole kyllä huomannut ongelmaa laskiessa että levyt menisivät sekaisin. Ennemminkin nostaessa. Uuden mallin Scottyssa on meinaan todella nopea ylösnosto. Tämän olen itse ratkaissut siten että käytössä on painavat kuulat. Tämä myös varsinkin merellä virtausten vuoksi. Taitaa olla noin kymmenen vuotta olleet itsellä käytössä ja tyytyväinen saanut olla. Pariin kertaan vieraillut kaverin veneessä jossa Cannonin olisko ollut Digitroll 5. Mahtava takila käyttää, voisin ostaa itsellekkin. Jos nyt miinuksia niin Scottyssa saattaa jäätää nostonappulat pakkasilla. Tämän olen ratkaissut itse siten että loppukaudesta manuaalitakilat käytössä. Ennen kuin joku sanoo että kallis ratkaisu, nikn todetaan että on kaksi venettä niin Paltasta siirrän takilat.
12.   [Vt] Sähkötakiloista    Penalti - 7/12/2022 19:23:50
Mikähän tämä paksumman kuidun merkki oli ja mistä sitä sai hankittua? Nopealla Googlauksella tosiaan tuntui Motonetit ja Ruodot myyvän tuota liukastettua 0,8 mm tavaraa.
13.   [Vt] Sähkötakiloista    Roseta - 7/12/2022 17:50:27
Cannonit ovat olleet käytössä vasta pari kautta. Ihan ok pelanneet. Niihin ei ole asennettu pohjaseurantaa - vielä. Scottyn pitkäpuomiset olivat käytössä edessä yli kymmenen vuotta. Vaihdoin ne Cannoneihin toissa keväänä. Toisen pitkäpuomisen Scottyn moottori otti vähän kipua, kun vettä oli jostain syystä päässyt moottoriin (kuva). Vaihdoin siihen uuden moottorin keväällä (kuva), jonka ostin Samfishingiltä. Maksoi 125 euroa ja aika helppo homma vaihtaa. Toivottavasti se kestää taas seuraavat kymmenen vuotta ja yli 10.000 nostoa. Pistin sen Särkeen, millä käydään merellä lohihommissa keväällä. Voi olla, et ikä loppuu kesken, sillä merellä ei montaa tapahtumaa ole ainakaan meillä ollut kaudessa. Ps Neljää en vaihtaisi...
14.   [Vt] Sähkötakiloista    tkorkka - 7/12/2022 18:36:59
Minä ostin pohjaa seuraavat Cannonit vuonna 2008 jenkeistä ja sähkömiehen poikana itse ne asensin ja siirsin myös seuraavaankin veneeseen. Toista piti käyttää jenkkilässä takuuhuollossa, kun oli kosteutta päästänyt näyttöön. Ihmettelivät miksei Normark suostu niitä huoltamaan... Sen jälkeen toimineetkin aivan mallikkaasti. Kyllä minullekin paikallisten vesien pohjanmuodot tuttuja on, mutta noilla pääsee penkkoja pitkin ja poikin ilman pelkoa pohjaan kiinni vetämisestä.
15.   [Vt] Sähkötakiloista    JPE - 7/12/2022 18:55:53
Cannonin takiloiden mukana tulevien ohjeiden perusteella sähköjen asennus sujuu helposti. - Akulta omat riittävän järeät johdotukset 8-25mm2 per takila. - Huomiota kunnollisiin liitoksiin.
16.   [Vt] Sähkötakiloista    Penalti - 7/12/2022 19:50:43
Saako Juha Hämäläiseltä udella mitkä Cannonin sähkötakilat sinulla on ollut, joista on huonoja kokemuksia.
17.   [Vt] Sähkötakiloista    toni - 7/12/2022 20:24:16
Se unohtui tuossa aiemmassa mainita että siellä kuoren alla on nostokampi. Se tosin ei ole jatkuvaan käyttöön vaan hätätilanteisiin jos esim. sähköt katoo. Niin ja tosiaan sähköllä pystyy laskemaan ihan yhtä hitaasti kuin manuaalitakilalla.
18.   [Vt] Sähkötakiloista    RedBird79 - 7/12/2022 20:15:52
Laittelin @
19.   [Vt] Sähkötakiloista    jukkatapio - 7/12/2022 21:11:10
Mulla on cannon 5st sähkötakilat ollu 4 vuotta joihin asennettu pohjanseuranta toimineet moitteetta
20.   [Vt] Sähkötakiloista    Juha Hämäläinen - 7/12/2022 21:45:54
Ensin oli valkoiset tournament 10 omalla anturilla ja sen jälkeen vitoset yhdistettynä kaikuluotaimeen sen valkoisen laatikon kautta. Toinen 10 on puruveden pohjassa kun irtosi kesken ajon. Toinen 5 vain hajosi parin vuoden käytön jälkeen, todennäköisesti moottori hajosi.
21.   [Vt] Sähkötakiloista    Penalti - 7/12/2022 20:35:22
Millä sitä sähkö scottya jarrutetaan kun ei ole sitä nosto kampea käytössä? jos omista manuaali scotystä vedän jarrukahvan auki niin kuula kyllä menee ihan vapaa pudotuksessa. Ehkä omat manuaali scotyt on sen verran iäkkäitä että tuon jarrukahvan säädöt ovat heikentyneet mutta kyllä se aika on/off tyyppinen on. Kahvasta lasken ja säätelen vauhdin.
22.   [Vt] Sähkötakiloista    toni - 8/12/2022 6:25:34
Sillä aivan samanlaisella kammella kuin manuaalikäyttöistä Scottya.
23.   [Vt] Sähkötakiloista    Nec Pluribus Impar - 8/12/2022 8:14:43
Miulla on 10 vuoden kokemus Cannonin sähkötakiloista. Alkuun oli Digitroll IV -takilat 8v ja nyt ollut pari vuotta Cannon Magnum 5 STX -takilat. Alla muutamia ajatuksia: -Kuiduissa on tosiaan suuria eroja. Digitroll IV:set tuli itselleni käytettynä ja niissä oli valmiina kuidut. Kertaakaan ei Scotyn laukurit luistaneet, vaikka ei ollut mitään virityksiä. Kavereiden veneissä takiloissa oli muita kuituja ja yleensä on enemmän sääntö kuin poikkeus, että laukurit luistaa tai niihin pitää tehdä erikoisia viritelmiä. -Rosteriset kääntöpöydät ovat hyvät, mutta rikkovat ennenpitkään takilat. Hankin innoissani aikanaan rst - pöydät takiloille, koska kavereilla oli noita muovisia pöytiä hajonnut. Virhe! Väitän, että kääntöpöytä toimii 'sulakkeena' ryskytyksessä ja on parempi jos kääntöpöytä antaa periksi. Ne ovat huomattavasti halvempia, kuin rungosta haljenneen takilan uusiminen. -Kalantulo kuitu vs vaijeri. Voipi olla sattumaa, mutta kun käytössä oli Digitroll IV:set kuiduilla jäi kalat takiloista todella vähiin. Välillä tuli jopa tunne, että jaksaako takiloita virittää. Kaverit saivat kuitenkin tasaisesti kalaa takiloilla ja etupäässä huomattavasti paremmin kuin mie. Mikä oli erona? Tuossa vaiheessa suurin osa kavereista käytti vielä vaijeria. Kun uusin pari vuotta sitten takilat Magnum 5 STX -malleihin olin jo tottumuksesta laittamassa kuitua puolalle kun yksi kavereista sanoi, että eikö kannata aluksi koittaa takiloita vaijerin kanssa. No, sille tiellä on sitten jääty... - Cannon -takiloihin saa älyä myös Autotrollingin avulla. (ks. liite) Näin et ole Cannoneiden kanssa sidottu siihen, että joudut hankkimaan Huminan näytön tai Cannonin oman anturin veneen perään. Lisäksi älyä saa myös halvempiin takiloihin, kuten esimerkiksi noihin Magnum 5 STX -malleihin. Tuohon jos ostaa lisäksi pitkä jatkopuomit saa kohtuullisella rahalla varsin pätevät sähkötakilat. -Onko sähkötakilat tarpeelliset? Oma kalastukseni painottuu 95% lohikaloihin ja tässä käytössä sähkötakiloista ei ole mitään iloa. Jos tarvetta pohjanseurannalle kuhahommissa voi tilanne olla toinen, mutta pitäähän pojilla leluja olla :) Muuten laadukkaat manuaaliset takilat hoitavat taatusti saman asian ja ovat periaatteessa ikuiset.
24.   [Vt] Sähkötakiloista    toni - 8/12/2022 6:31:02
Käyn iltapäivällä varastolla ottamassa omista takiloista sinulle kuvan.
25.   [Vt] Sähkötakiloista    kv-setä - 8/12/2022 8:04:24
Yli 30v käyttänyt Scottyn sähkötakiloita. Hyvin ovat pelittäneet. Toinen setti menossa. Kahvasta lasketaan ja napista nostetaan. Jarrun säätö oltava kohdillaan, siihenkin on ohjeet olemassa. Ja johdotus akulle oltava jotain muuta kuin 1,5mm2 lankaa. 30A sulake akun lähelle. Hyvä kampe .
26.   [Vt] Sähkötakiloista    toni - 8/12/2022 13:33:23
Unohdin sen kuvan kun oli pari muuttuja aamulla. Mutta KV tuossa taas kertoi tuon että kahvasta lasketaan ja napista nostetaan. Mikä siinä on vaikea ymmärtää?
27.   [Vt] Sähkötakiloista    tkorkka - 8/12/2022 11:37:06
Minulla taas ei kalantulo muuttunut vaihdettuani kuidut Digi-Trolleihin, tai jos johonkin suuntaan muuttui niin ehkä parani. Tärkein syy vaihtoon oli kyllästyminen joka vuotisiin kuulan menetyksiin Ahvenanmeren pohjaan. Niitä meni, vaikka oli vaijereissa snubberit. Ja yhtään säiettä ei ollut vaijerissa rikki, yks kaks vaan aallokossa keskeltä poikki... Kuituun vaihdon jälkeen (n. 4-5 v.) ei ole mennyt ensimmäistäkään kuulaa. Mulla on kestäneet Cannonin originaalit kääntöpöydät ehyenä, mutta mökkinaapurilla on samanlaiset vermeet ja sillä on pöydät alkaneet murenemaan, eikä veneellä ole edes merellä röykkyytetty. En osaa sanoa missä ero, voisiko olla kiristetty liian tiukalle?
28.   [Vt] Sähkötakiloista    Penalti - 8/12/2022 17:20:32
Kiitos kokemusten jaosta ja autotrolling vinkistä. Tuota anturiongelmaa (täytyy hankkia Cannonin oma anturi) lukuunottamatta tuossa Cannonin optimum mallissa lienee suurin osa autotrolling ominaisuuksista 'vakiona' (Lyhyt Youtube video ohessa). Toki hintaakin on hieman enemmän kuin joissain muissa Cannonin malleissa. Alkaa kyllä vaaka kallistua vahvasti tuon älykkään Cannonin suuntaan. Uskon, että näillä 'leluilla' saadaan harrastukseen taas vähän uusia ulottuvuuksia. Tein hieman kartoitusta saatavuudesta ja huomasin että Ruotsissa tuotta Optimum tournamenttia myydään noin 700€/kpl edullisemmin kuin suomessa? Tämä nettihintojen suoraa vertailua mutta aika merkittävä ero kuitenkin.
29.   [Vt] Sähkötakiloista    Penalti - 8/12/2022 14:54:00
Kuten kirjoitin oma jarru manuuali Scottyssä on on/off tyyppinen. Kun vedän jarrukahvasta sitä sentin auki niin kuula on vapaassa pudotuksessa. Kun kaikki pyörivät osat on tuossa sähkö Scotyssa koteloitu en saannut kiinni mistä sen kuulan menoa voi jarruttaa. Vapaasta pudotuksesta jarru täysin lukkoon ei oikein kuullosta hyvältä vaihtoehdolta. Mutta ilemisesti näissä tuoreimmissa Scotyissä tuossa jarrussa on vähän enemmän saatövaraa...
30.   [Vt] Sähkötakiloista    toni - 8/12/2022 15:32:05
Oletko säätänyt sitä jarrua? Ei sitä jarrukahvaa ole koteloitu minnekkään ja jarrun säätö myös aivan samanlainen kuin manuaalisessa Scottyssa. Siulla on nyt se legendaarinen yleisin vika eli käyttövirhe tai sitten jarrupalat kuluneet tai puuttuu kokonaan, voi olla myös jarrun säätö täysin pielessä. Mikä Scottyn malli siulla on?
31.   [Vt] Sähkötakiloista    Sammy_ - 8/12/2022 15:42:38
Varmaan levyt on kuivat / paskaiset kun 60 vuotiaan, noh. Toinen voi olla et se punainen napukka sieltä jarrun välistä on antautunut tai sitten puolan tuplamutterit on kiristetty aivan väärin, jolloin jarru toimii juuri kuvaamalla tavalla. Purkamiseen ja korjaamiseen menee noin 15 min per takila, jarrun säätämiseen noin 2 min. Purin Syksyllä manuaaliset Strongarmit (n. 10 vuotta vanhat) mitkä ostin ja osat maksoi alle 10 euroa jolla takilat sai kuntoon. Tulen noilla korvaamaan nykyiset Cannonin sähkötakilat.
32.   [Vt] Sähkötakiloista    toni - 8/12/2022 15:37:24
Ei tuo nyt niin piilossa mielestäni ole.
33.   [Vt] Sähkötakiloista    Penalti - 8/12/2022 15:44:32
Minulla on Long armit. Ja en tarkoittanut jarrukahvaa, joka tietysti on esillä. Tarkoitin, että sähkötakilasta puuttuu se kelan päällä oleva 'kelauskahva' ja että kela johon vaijeri/kuitu puolautuu on koteloitu (ei voi kädellä hidastaa pyörintänopeutta). kun nämä molemmat puuttuu niin alkuperäinen kysymykseni oli, mistä kuulan putoamisvauhtia voi kädellä säätää. Ja vastaus oli että ei mistään mutta jarru pitää olla kunnossa. Olen muutaman kerran purkanut Long armit ja säädellyt jarruja mutta kun en ole koskaan laskenut kuulia jarrun voimakkutta vain säätelemällä, niin tämä hifistely on jäänyt hieman vähemmälle huomiolle. On/off tyyppinen jarru riittää.
34.   [Vt] Sähkötakiloista    toni - 8/12/2022 15:41:32
Puolan reuna samalla tavalla hallittavissa jos haluat peukalolla antaa hieman tunnokasta lisäjarrutusta. Kansi lähtee irti ja sen alla se samanlainen säätö kuin manuaalisessa takilassa.
35.   [Vt] Sähkötakiloista    toni - 8/12/2022 18:50:07
Vastaan edelleen että pystyt aivan samalla tavalla kelan reunasta myös jarruttamaan laskiessasi. Se kela ei ole koteloitu kokonaan piiloon. Vai lasketko takilan siten että kampea pyörität vastapäivään laskiessasi. Eikä siinä mistään hifistelystä vaan jarrun oikeanlaisesta säädöstä. Eihän siulla voi olla on/off tyyppinen jarru jossa sentin jälkeen on täysi jarrutusteho. Oletko miettinyt jos vedät kuulan pohjaan, jos siulla ei jarru anna yhtään periksi niin pienemmän veneen kaataa ja heikommasta repii laidan irti.
36.   [Vt] Sähkötakiloista    Räiskis - 8/12/2022 17:29:00
Kyllä soi Scotit aika varmat vehkeet, jarru pelannu loistavasti ja kuulina ollu 7.5kg Polsteekin torpeedot. Kuitu ollu mutta viime Ahvenanmaan reisulla sekin perkele katkes, mukana kuula ja Fish hawkin anturi. Uus solmu tehty 2pv välein, kai noitakin aurinko vanhentaa, ei ollu kyllä vanhat. Uudet ostettiin Marianhaminasta, oli paksumpaa nyt kuin vanha. Käytössä laukureina tupla Scotti, ollu vuosia, jo vaijeriaikaan. Hakanen on varma konsti päästä kuulistaan eroon, ainakin jotkin vaijerit syö hakanen nopeasti.
37.   [Vt] Sähkötakiloista    Klasu77 - 9/12/2022 9:55:37
Ite tuli kesän alussa hommattua Cannonin Optimummit ja jos noista joutuu maksamaan lähes 3k kappale, ni en kyllä ite maksais.! Pohjanseuranta toimii itellä ainakin erittäin hyvin tolla anturilla, sen minkä kesän muutamalla kuhareissulla ehdin kokeilla. Autoup on kyllä hyvä toiminta, kun on yksin ja yhdet vavat per takila käytössä. Syksyllä lohen perässä en niiden takaa suurempia onnistumisia saanut, mutta selkeästi aktiivista liikehdintää sinne saatiin, kun mittailin ja säädin tuota virtaa 'oikeaan' suuntaan. Mitä vaijeriin ja katkeamiseen tulee, niin pari viikkoa sitten katkes, kun noistin kuulan snuubberista veneeseen, eli tuuria tällä kertaa. Tohon pitää koittaa keksiä joku ratkaisu, eli varmaan palaan tohon kuidussa olleisiin laukureihin. Mutta kivat lelut ja jos tykkää leikkiä, noitahan tosiaan voi ohjata puhelimella. Itsellä on ihan oma niitä varten... Edelliset takilat oli Vectorit ja olisin niillä jatkanutkin, mutta noi tuli niin halvalla tarjolle, että oli pakko ottaa pois.. =) -Lasse
38.   [Vt] Sähkötakiloista    Penalti - 8/12/2022 19:09:14
Vasemalla kädellä pidän jarrukammen auki ja oikealla kädellä pyöritän nostokammesta vastapäivään. Tämä on minun tyyli ja on toiminut minulla hyvin. Jollain muulla on toinen tyyli joka sopii hänelle paremmin. Käytössäni oleva jarru toimii minun tyylillä hyvin ja yhtään kuulaa en ole koskaan onnistunut jättämään pohjaan kiinni. Jos joku haluaa jarrujansa säädellä ja vaihdella osia ja laskea kuulan jarrun avulla niin minulle sopii. Itse en koe tähän tarvetta.
39.   [Vt] Sähkötakiloista    toni - 8/12/2022 20:31:05
Ok... Ois aika paljon helpompaa jos kädet olis toisinpäin, onnistuis laskee yhdellä kädellä kun peukalo ois siinä puolalla tarvittaessa. Kokeile joskus ;) Mutta nyt kun kerroit että kädet on tuollain ristissä niin turhaan ostat sähkötakiloita jos et jarrun käyttötavastasi ole valmis luopumaan.
40.   [Vt] Sähkötakiloista    tkorkka - 8/12/2022 23:05:32
Jos ostaa tietyn merkkiset sähkötakilat, niin ylös nuolella nousee ja alas menee sillä alas nuolella... just niin kauan kuin painaa. Ja voi valita kolmesta eri nopeudesta jolla takilat toimii. Ja voi vielä ohjelmoida muistipaikat joihin takila laskee automaattisesti. Kaikki onnistuu yhdellä kädellä :-)