FB:n ryhmästä löytyi joitakin kokemuksia asiasta, joista rohkaistuneena tilasin itselle starttiakuksi Rebelcellin käynnistysakun, painoa huimat pari kiloa: https://www.marinekauppa.com/tuote/rebelcell-li-ion-akku-starttimoottorille-12ah-153wh/
Hupiakuksi oli messutarjouksena tämä Ruodollakin myynnissä oleva LiFePO4 akku, jonka otin 80 Ah koossa: https://www.ruoto.fi/fi/veneily/patriot-marine-e-force/p/PM-12S80/
Näkyy muuten olevan sama akku tarjouksessa Nordmax nimellä 599 eur.
Akkujen välille valikoitui Victronin välilaturi: https://www.ruoto.fi/fi/veneily/victron-orion-tr-smart-dc-dc-laturi-12-12v-18a/p/8719076046066/
Ja LiFePo4 akkuja ei pidä ladata millä tahansa laturilla ja otin siihenkin Victronin, niin sama puhelin app käy molempiin latureihin: https://www.ruoto.fi/fi/veneily/victron-blue-smart-ip65-12v-10a-alykas-akkulaturi-bluetooth-toiminolla/p/8719076017981/
Uistelukäytössä sain veneen painoa pudotettua 30 kg, mutta kun on jigittelykausi ja keulakone kiinni, en tarvitse enää keulakoneen 110 Ah AGM akkua painoltaan 32 kg. Eli keulakone kaudella painoa pois 60 kg.
Lithiumin haittapuolena on ettei niitä saa ladata pakkasella ja virran ulosantokyky laskee 5 asteen tuntumassa.
Väliaikatietona on ilo kertoa akkujen toimineen oikein hyvin Ahvenanmaan reissuilla, eikä minulle kaverien povaamaa laturin palamista tapahtunut...
Hupiakku olikin jonkin verran vajaa kun jännitteet näyttivät aika alhaista koko ensimmäisen päivän iltaan saakka ja perinteisiin lyijyakkujen jännitteisiin tottuneena meinasin jo alkaa huolestumaan ja piti puhelimen appista tarkistaa että välilaturi toimii ja lataa antaa virtaa hupiakulle. Myöhemmin sitten oppi vähän paremmin ymmärtämään tuon sielun elämää ja jännitteet siinä saattavat nopeastikin vaihdella 12,7 -13,6 V välillä. Mutta virtaa riitti vaikka kaikki sähkölaitteet olivat päällä. Tutkakin vaikka näkyvyyden puolesta ei olisi tarvinnut. Siitä on vaan helpompi MARPAn avulla tutkia mihin suuntaan veneet liikkuvat.
Nykyään varmaan pystyy seuraamaan vaikka latauksen virtaa, mpntako amppeeria laturi joutuu akkuihin tuottamaan?
Nou litiumit varmaan tulevat yleistymään ja veneissä ei kylmyys kovasti vaivaa, pakkasilla ei pajonkaan uistella. Jossain mallissa jo vastukset lämmitystä varten. Pitkillä reisuilla yöllä olis hyvä saada akut ladattua, lyijyakug ja agm ei pidä siitä että eivät lataudu täyteen, kuinka sitten venerannoissa sähköä saatavissa.
Kun starttiakkuna käytetään siihen tarkoitettua litium akkua, ei ongelmia pitäisi tulla, akku näyttäytyy laturille rajallisena eikä pohjattomana kaivona. Myös välilaturi rajoittaa hupiakulle menevää virtaa, kun on 18A laturi, kun koneen max. lataus on 30A. Uudessa kalastuslehdessä on juttua litiumstarttiakuista. Toimittaja oli kysellyt, kuten minäkin tein, myytistä laturin palamisen suhteen mutta ei ollut saanut yhtään tapausta tietoonsa.
Itse lähestyin tuota kylmyysongelmaa muutaman kympin lämmitysmatolla. Se saa virtansa hupiakusta ja liimattu starttiakun kylkeen. Kun hupiakkua kuormittaa se samalla lämpiää ja lämpiää myös starttiakku. Jos sen aikaa lämmittää akkuja kun laittaa vehkeet valmiiksi laiturissa ja vasta sitten käynnistää moottorin -1 - -4 asteen aamuna, niin eiköhän sillä pärjää. Toisekseen, jos vesi on sulaa, niin eihän se pakkasen puolella voi olla silloin pilssissäkään.
Ei taida olla kovin suuri todennäköisyys, palaa veneessä mikä hyvänsä niin melkovarmasti siitä joutuu poistumaan, ainakin jos ainoa sammutin on tuo pakollinen 2kg. Juu lithiumia ei sammu sammuttimella.
Kukapa haluaisi. Moottorilehti on lähestynyt aihetta jutun muodossa, josta pari lainausta:
'Veneisiin tarkoitetut 12 voltin akut ovat litium-rautafosfaattiakkuja, ja niitä merkitään lyhenteellä LFP. Ne tunnistaa myös kemiallisesta merkistä LiFePO4.Muita vaihtoehtoisia kemioita edustaa esimerkiksi NMC-akku, jossa positiivisella elektrodilla on nikkeliä, mangaania ja kobolttia. NMC-akuissa on paljon energiaa, mutta niissä on myös suurempi paloriski.'
'Litiumioniakuissa syntyneistä tulipaloista uutisoidaan usein näyttävästi, eikä lentokoneisiinkaan saa ottaa niitä mukaan kuin pienen määrän. Akkutyypin palo-ongelmat liittyvät enemmän muihin akkukemioihin, ja LFP-akkua pidetäänkin kaikista Li-ioni-akuista turvallisimpana. Silti LFP-akunkin kanssa on oltava valppaampana kuin esimerkiksi lyijyakun kanssa, joka kyllä sekin esimerkiksi oikosulkuun mennessään saattaa räjähtää.'
Totta ja tässä olikin hyvin avattu akkuteknologiaa. Lähinnä itse ole miettinyt kun moni tilaa hinnansäästöissä akun suoraan Kiinasta, niin vähän ymmärtää mistä se suomihinta muodostuu. Itsekin olen tähän tilailuun sortunut ja todennut, että parempi vaan ottaa paikallinen merkkituote sieltäkin kuin YangSungHuu mistä ei ole koskaan kuullutkaan.
Kyllä, silloin on suuri mahdollisuus että saa tuoteväärennöksen ja litium akun tapauksessa siinä on BMS joka toimii vähän sinne päin...
Hiukan tuo vaatii perehtymistä aiheeseen, jos vaikka kaksoisakku järjestelmän rakentaa veneeseen. Sen kun on ennen voinut lyijyakuille toteuttaa ihan vaihtokytkimellä tai latasreleellä, mutta litiumien kanssa olen ymmärtänyt että tarvitaan aina välilaturi. Tosin on minulla Blue Sean päävirta kytkimessä myös mahdollisuus kytkeä 'molemmat akut' yhteen, mutta tämä on lähinnä sellainen teoreettinen mahdollisuus sitä varten että starttiakku olisi virraton eikä sen takia kone käynnisty.