Nyt olis kokemus ja tieto tarpeen. 6 metriseen veneeseen olen haaveillut autopilottia. Hydrauliohjaus ja merkillä ei väliä, koska nykyinen Lowrancen Elite Ti ei tue mitään. Löytyy ilmeisesti Lowrancen ja Garminin ainakin. Onko näissä eroja, pitääkö suuntansa tuulessa ja aallokossa. Tulee käyttöön lohenpyynnissä ja muussa kalastuksessa. Aika pyörällä on jo nyt pää. Onko nuo kalibroinnit rakettitiedettä ja miten onnistuu plotterilla ohjaus? Kaikenlaista kommenttia olis kiva kuulla, paitsi sitä, että Lowrance on kuraa. Sitä on kuultu jo.
Mulla on ti:n rinnalla raymarine ev-100 joka toimii riippumattomasti plotterista. Kai senkin sais jotenkin kytkettyä. Toi pilotti vähän seilaa välillä uistellessa mut johtuu varmaan veneen mallista tai sit on vaan vielä asetukset hakusessa. Yksin kalastaessa ei juuri ilman pärjää. Kalibrointi on tosi yksinkertanen. Ainakin joihinkin valmistajan omiin plottereihin saa ohjauksen.
Raymarine ev-100 tai lowrance, molemmat toimii moitteitta, kummallakin satoja/tuhansia tunteja takana ilman mitään huonoa sanomista.
Ev-100 erillinen ohjauspaneeli jota lowikassa ei ole, lowikkaa ohjataan kaukosäätimellä ja/tai plotterinnäytöltä/näytöiltä.
Hydrayliohjauksiin ja pienempiin veneisiin Raymarine ev-100 on hyvä valinta...
Kokenut ja tunnettu alan kauppamies möi minulle Fasterin 460 veneeseen Reiskan pilotin ja kytki se väylään Reiskan plotteriin... Ja se toimii kelissä kun kelissä ja kuviot kulkee. Valmius tehdä reittejä plotteriin ja pilotti vie. Ei ollut edes kallis.
Ittelle oli hydraylipilotti ennestään tuntematon ja siksi Jokikone myös asensi pilotin ja piuhat. Saas nyt sitten nähdä tartteeko tulevina vuosina tehdä kytkentöihin tuttavuutta? Pitänee toivoa että ei tarvitse ;)
V-P M
Varovainen suositus raymarine ev-150, on parempi kuin ev-100. Ev-100:n toimi noin 8ms vastatuuleen asti, 150:n toimii yli 10ms vastatuulessa. Nämä raksivauhdeilla.
Enpäs lukenu ajatuksella aloitusta joten kysymys, mitä vikaa lowikan pilotissa on ollut?
Itsellä toiminut täydellisesti jopa vakio point1 kompassilla, tietää sitten varautua jos näissä on kerta jotain vikaa ollut muilla?
Kytkin ti2:sen nmea verkkoon reiskan ev 150 kanssa jotta pilotti saa tarvittavan gps tiedon käännöksiin yms kuvioihin. Voi siitä lowrancen näytöltä tökkiä reitti pisteitäkin ja ne menee pilotille myöskin,ei ole kyllä juuri käyttöä muuhunkuin käännöksiin ja suunnanpitoon. Helppo kalibrointi ja ei ongelmia 4 suveen mitä nuo on ollu.
Olishan tuo kiva naputella reittipisteet ajoreitille ja sitten keskittyä tärpin odottamiseen. En tiedä onnistuukohan kuin hyvin, tarvii ainakin sopivan plotterin. Mulla tuo Ti 7 tuumasena, sillä ei varmaankaan pysty ohjaamaan.
Kylläkai se ti myös jakaa tietoa nmea verkkoon?asennus ohjeessa lukee mitä lähettää ja vastaanottaa. Ohjaaminen ja reittipisteiden lähettäminen plotterilta pilotille on hieman eri asioita. Reittipisteiden lähettämisen jälkeen pitää pilotin näytöltä kuitata että aja pisteelle tms.plotterilta pilottia ohjatessa käsketään suoraan pilottia. Epäilisin että plotterilta ohjaaminen onnistuu vain kun molemmat ovat samaa merkkiä. Voin olla väärässäkin.
Luulisin et ti antaa gps tiedon reiskalle. Reiskassa on valmiina joitain uistelukuvioita joihin tieto tarvitaan. Reittipisteiden toimivuudesta ei ole varmuutta, mut kai ne pitää ainakin kuitata pilotin pilotin ohjaimelta kun haluaa siirtyä seuraavalle reittipisteelle. Tämä on vähän omaan muistiin liittyvää enemmänkin arvelua. Tieto varmaan löytys omista ohjekirjoista kun jaksas keskittyä aiheeseen. Eihän sitä tiedä vaikka ens kesänä innostus liittää noi toisiinsa kokeilun vuoksi. Yhden kesän noita käyttäneenä olen ollu tyytyväinen tollasenaan niin en koe suurta tarvetta muuttaa. Kuitenkin toi suunnan muutos ohjaimen nuppia pyöräyttämällä on aika helppo tapa ja pysyy omassa kontrollissa ohjaus kun hiukan seuraa plotterin syvyyskäyrästöä. Ei ne tiheästi laitetut reittipisteetkään ole kiva jos joka pisteen jälkeen pitää kuitata siirtyminen seuraavalle pisteelle. Oikeestaan olen pirun tyytyväinen tähän pakettiin eli ota vaan raymarinen evolution ti:n kaveriksi. Jos myöhemmin haluu ohjauksen plotterilta niin voi vaikka axiomin hommata.
Yksi pointti on virrankulutus. Omassa veneessä ei juuri toi vanha f50 jammu paljon lataa niin pidän yleensä pilottia päällä vain vapoja käsitellessä. Ens kesäksi tosin tuplaan akkukapasiteetin. Viime kesänä oli 75Ah akku ja se riitti noin 6h uisteluun kun käytti pilotti miltei jatkuvasti. Ens kesälle laitan 2x80Ah ja apuna käytän siirrettävää aurinkopaneelia mppt säätimellä. Muut virtaa kuluttavat laitteet on elite 9ti ja striker plus 9'.
Ei siinä muuta kulutusta ole kun noi aiemmin mainitut laitteet. Se nyt vaan on niin että toi veneen mukana tullut 96 vuosimallin four stroke ei jaksa ladata. Menee nytten tyhjä käynnillä liki 6 km/h ilman jarrupusseja mut saa kyllä ton vanhan puoliliukuvan ht-veneen hyvässä kelissä enemmän kuin liukuvaks. Voi siihen vaihtaa 13 nousulla olevan ropelin tilalle 8 nousulla olevan ja tulis kierroksia koneeseen. Ei tuo 4 sylinterinen yhtä monella kaasarilla oleva kone ole kuitenkaan mikään talousihme. Jos toi siirtymä kalapaikoille olis noin 10 km suuntaansa niin vaihtasin uudemman 25-30 hv koneen.
Voisko jokin olla vialla? Jos akussa on täysi varaus niin jännitteen tulee olla 14V:n paikkeilla. Se tulee myös siellä kestää normaaleilla vene-eletroniikan kulutuksilla matka-ajossa kuin uistellessakin. Tuta konetta on ollurt uyistelukäytössä Suomen maalla ehkä enemmän kuin mitään muuta konetta. Tietääkseni sillä on hyvin pärjätty.
Voisko olla mahdollista että koneessasi ei toimi lataus? Siinä vois olla vaikka jännitteen säädin sökönä?
V-P M
Perehdyitkö minkä verran sen Ev-100:n säätöihin ennen kuin vaihdoit tuohon Ev-150:een?
Sieltä valikoista löytyy aika paljon sellaista jota normaali käyttäjä ei osaa edes ajatella, itseni mukaanlukien. Miulla kävi kyydissä kaveri joka noita työkseen asentelee ja totesi että et saa mitään lisähyötyä siitä Ev-150:stä.
En nyt tälleen kauden ulkopuolella pysty mitenkään muistamaan mitä kaikkea sieltä muutettiin mutta kyllähän sen jälkeen voidaan puhua aivan eri tavalla toimivasta paketista.
Itte kanssa miten miten tuuli vaikuttaa moottorin kääntymiseen? Toki isommalla pumpulla varustettu kääntyy nopeemmin. Tohon pilotin valintaan vaikuttaa varmasti muut tekijät enemmän. Omalla veneellä en edes viiti lähtee 8 m/s tuuleen. Mun pitää vielä ens kesänä kans ettii säätöjä et saa jatkuvan seilailun pois.
Olellinen säätö siinä on se asento 'huvi-kalastus-kilpa' Hivenen harhaanjohtava valikko siinä mielessä, että asennossa 'kilpa' se toimii pahtaiten uistelukäytössä ja reagoi kaikkein herkemmin. Ne muut kaksi asento on jopa olellisesti toimintaa heikentävä.
Olen melko vakuuttunut, että asennus väylään plotterin kanssa kannattaa AINA... - on se niin varmatoiminen peli -
V-P M
Tuon lisäksi siellä on sellainen harhaanjohtava asetus, olisiko voinut olla vasteaika, ehkä? Maalaisjärki sanoisi että sitä pitäisi pienentää pilotin korjataakseen suuntaa. Sitä arvoa vai aikaa pitääkin suurentaa toimiakseen haluamallasi tavalla.
Minulla ei ole pilottia, mutta käsittääkseni hydraulipumppu toimiessaan ottaa melko paljon tehoa ja eikös se tule plotterin kulutuksen lisäksi, eikä Jammu tyhjäkäynnillä kovin paljon lataa.
Siinä on kolme asetusta, veneen tyyppi, vastetaso, matka, huvi, kilpa eli mistä vp mainitsikin ja Hard over time johon määritetään kauan koneella menee kääntyä toisesta ääriasennosta toiseen siis pilotin pumpun ajamana. Itse ajattelisin että jos kiemurtelee tuulessa vastetaso herkemmäksi ja jos tyynellä niin pienempi asetus. Käsittääkseni tuo aika säätö on tarkoitettu estämään ohjaus sylinterin vaurioituminen, pilotti tietää kuinka kauan voi kääntää ennen kuin on sylinterin päässä, voi kyllä vaikuttaa muuhunkin käytökseen.veneen tyypeissä oli muistaakseni slow turn ja fast turn, niitäkin kannattaa kokeilla.
Löysin puhelimesta videon jossa on tuo polku jolla pilotin suunnan pitoon saa lisää voimaa;
-standby
-menu
-asetukset
-autopilotin kalibrointi
-käyttöasetukset
-ajoajan ylitys
-vakiona se on yleensä 10, niin sen vaihtaa 15
-tallenna
Tuo kannattaa koittaa ennen kuin vaihtaa isompaa pumppua
Yksinkertainen tapa todentaa lataako kone on mitata jännite yleismittarilla akun navoista kun kone on käynnissä. Jos alle 12,8 niin akku purkautuu. Pitäisi kyllä kunnossa ollessa olla lähellä tai yli 14 V.
Monista kaiuista tai plottereista näkee myös jännitteen suoraan. Voisi kokeilla myös toisella akulla, jos se on sökö.
Kaivelin netin syövereistä vanhan keskustelun jossa pähkäiliin 2-T 40 Yamahan akkuongelmia. Siinä oli mitattu akulta jännitteet seuraavasti: 'Akun navoilta mitaten tyhjäkäynnillä jännite pysyy 13v +/- 0.2V ja kun kierrokset nostaa puoleen jännite nousee 14.5V:n nurkille ja nousee hitaasti ylöspäin.'
Koko pitkä juttu tässä: https://kalamies.com/phpBB3/viewtopic.php?t=46467
En ihan tarkkaan tunned tuon ajan kaasarijammua... On se toki mahdollista, että lataus on huono ihan alimmilla kierroksilla, mutta jos täysillä akuilla lähdetään ja matka-ajossa jännite ei nouse sinne 14V:n paikkeille niin syytä on lähdettävä hakemaan. Jänniteensäädin on aina se aihetta epäillä oleva osa.
Ittellä toki uudemman polven nelikymppinen ja ainakaan siinä ei virrankulutus ole kolmen 5-7 tuuman näytön ja pilotin kanssa tuota mitään ongelmaa...
Pilottin ei käsitykseni mukaan pitäisi virtaa viedä juurikaan plotteria tai kaijkua enempää...
V-P M
Just hypistelen manuaaleja. Actuator unit consumption Ev 100 7A ja 150 12A.ja pumpun manuaali sanoo typical current ev 100 9A ja 150 19A, eli kyllä nuo vähä vetää.
Kuten sanottu ilman pilottia lataus riittää mut pilotin kanssa ei. Siis mikäli ajaa uistellessa jatkuvasti pilotilla. Potkuria vaihtamalla saa kierroksia koneeseen mut noi siirtymänopeudet kärsii aika rajusti. Ei viiti sitä kasituuman ropelia laittaa kun vaihto 12 tuumasen 13 tuumaseen niin nopeus nousi 40 km/h:sta 50 km/h. Saati sit toi kulutus kun tolla 12 noususella vei uistellessa liki 2 litraa/h. Kokemusta mulla ei ole tosta paketista kuin yhdeltä kesältä ja siitäkin vain plotteriin kertyneet 521 km, keskinopeudella 5,6 km/h ja huippunopeus 50,4 km/h. Suurin osa kuhanvetoa 2,8-3,2 km/h nopeudella. Kyllä siinä tota latausta kerkes miettii. Mut jos toi lisä akku ja aurinkopaneeli riittäs vesillä oloaikana...
Kaiku näyttää täydellä akulla 14,4v ja se kestää hyvin uistellessa 13,8-14,4v mikäli ei tartte pilottia käyttää. Epäilen vaan yksinkertasesti ettei latausteho riitä elite 9ti:n ja striker plus 9' lisäks pilotille. Akkuna oli 75Ah mut ens kesälle on jo hyllyssä oottamasa 2 kpl 80Ah akkuja rinnankytkentään. Eikös noissa lataustehot noussu joskus 2000 luvun puolivälin tienoilla laitteistojen yleistyessä?
Saatko välillä ladattua akkuja veneessä? Jos laittaa 2 akkua, niin ehdottomasti kaksoisakkurele niiden väliin. Ja pääkytkimeksi suosittelen sellaista jossa voi valita mitä akkua käytetään. Mulla on starttiakku ja käyttöakku yhdistettynä Blue Sean latausreleellä. Sitten on Blue Sean päävirtakytkin joka ykkösasennossa kytkee käyttöakun päälle ja tarvittaessa kakkosasennossa se kytkee molemmat akut yhteen rinnan.
Olen juuri vaihtamassa Litiumiakkuihin, niin mulla jää ylimääräiseksi tuo Blue Sean kytkin. Jos kiinnostaa käy katsomassa myydään osastoa.
Mulla on 2003,f40 ja hyvin pitää akun(80A) täynnä koko kauden. Syksyllä käytän ylläpitolaturissa pakkas öinä. Reiska ev 150 ja 9 ti2 ja radio päällä Latausteho maksimi 15A service manuaalin mukaan muttei uistelu kierroksilla varmaankaan.
En vielä koe tarvetta releelle ja kuten aiemmin todettu tilanne ei ole huono kun käyttää pilottia vain vapoja käsitellessä. Uskoisin että pärjää hyvin kun vain laittaa sen toisen akun rinnalle. Lataus avuksi hommasin kokeeksi sunwindin 90w kannettavan paneelin sekä sunbeamin moonray mppt säätimen. Akkua en ole välillä irrottanu veneestä vaan olen ladannu trailerin päällä tai laituripaikalla älylaturilla. Vene kun on vanha 84 mallinen 530ht bella niin ei siinä liikaa noita tiloja ole ja kun marraskuussa 2021 ostin veneen niin aattelin kokeilla kuinka halvalla sen saa varusteltua uisteluun. Talven ja kevään kun käytti aikaa ja haali toimivia käytettyjä niin eipä tuo summa päätä huimaa. Uutena ostin vain kaaren, plaanarikelat, -mastot ja -kelkat. 10 vapaputkee, 2 takilaa kääntöpöytineen, elite 9ti, 9' striker plus sekä ev-100 pilotti löyty käytettynä. Noi kaikki löyty neljästä eri paikasta ja kun vähentää ostohinnasta veneen mukana tulleen 5' strikerin myyntihinnan meni käytettyhin vain 1200€. Harrastan vain omaksi iloksi ja silloin kun nautin siitä eli kun keli on hyvä.
Noi pilotin hydrauliikkakytkennät jäi heinäkuulle johtuen paikallisen yrityksen kiireistä. Veneessä oli valmiina pari metriä liian pitkät letkut niin lyhennytin niitä ja teetin pumpun liittimet välille. Ennen tätä käyttöönottoa virta siis riitti hyvin. Ensi kesä näyttää miten tolla pärjää. Jos ei pärjää niin pitää myydä toi jammu pois hommata uudempaa tekniikkaa sisältävä tuuppari. Jää sitten toi toinen akku soutuveneen sähkökoneelle.
Onko tuo nykyinen akku minkä ikäinen ja varmasti kunnossa? Ei tuo pilotille ilmoitettu 7 A kulutus nyt pitäisi uistelupäivän aikana kunnossa ja täynnä olevaa akkua tyhjentää, jos yhtään latausta on tarjolla. Lyijyakut karkeasti ottaen puolittavat kapasiteettiinsa aina kun ne puretaan liian tyhjäksi, vaikka niin ettei kone jaksa enää käynnistyä.
Varmaan toi hankkimasi aurinkopaneeli osaltaan hiukan auttaa.
Latausreleen etu on että voi käyttää kahta aivan erikokoista akkua. Starttiakku vaikkapa 50 Ah ja kulutusakku sitten 80 Ah. Jos kaksi akkua kytketään suoraan rinnan, niin ne pitää aina olla samanlaisia (saman ikäisiä ja saman kuntoisia). Helpompi koneen laturille on ladata ensin pienempi akku täyteen ja releen kytkeytyessä (13,7 V) siirtää latausta toiseen akkuun.
Vähän ohi aiheesta, mutta starttiakusta ei aina Ah arvo kerro paljoa. Itselle tulee 115 Suzukille 12 Ah starttiakku, joka painaa alle 2 kg. Ko. akun luvataan pyöräyttävän vielä 200 hp koneen käyntiin. Toki montaa yritystä ei ole tarjolla :D
4 vuotta vanha toi 75Ah vapaa-ajan akku mitä käytin. Aiemmin oli sähköperämoottorin kaverina vähällä käytöllä. Aina kun ei käytössä niin lämpimässä tallissa säilössä. Nyt on noi uudet 80Ah vene ja vapaa-ajan akut odottamassa. Ovat identtiset ja saman ikäiset. Saattahan se olla ettei aina kalaan lähtiessä ollu akku täysi kun en nähny joka välissä tarvetta ladata. Juhannuksen jälkeisen viikon olin puruvedellä vuokra mökillä ja silloin liki päivittäin pari kahden tai kolmen tunnin reissua kävin vetämässä niin hyvin riitti virta muttei tota pilottia ollu kytketty vielä. Tästä johtuen oletan että akku olis kunnossa. Ainakin meinasin laittaa sen trailerin aisalle kun ostin sähkövinssin. Mulla on autoradion kokonen briteistä tilattu odyssey extreme series pc 680 lyijyakku starttaamassa 5,4 litrasta 12 sylinteristä auton moottoria ja hyvin riittää. No ei silläkään mahdottomia sahata.
Jotta vähän edes sivuttas aihetta niin kaivelen noi plotterin ja kaiun kirjat ja katon niiden virran kulutukset.
Jostain olin saanut päähäni että kone olisi 2-T, mutta nelari yammuhan se on. Uisteletko tyhjäkäynnillä ilman jarrupusseja, vai onko pussit käytössä? Siinä on latauksen suhteen aikamoinen ero onko kierrokset 750 rpm vai 1000 rpm. Korkeammat kierrokset takaavat myös koneen käymisen normaalilämmöissä ( jos termari kunnossa) ja oikeat öljynpaineet.
On isot jarrupussit ja kevyesti kierroksia. Kierrolukumittaria ei ole. Katoin noi virran kulutukset. Lowrancen ja garminin virrantarve on yhteensä 2,5A eli aika pieni verrattuna pilottiin. Pilotin pumpun virran tarve on 7A ja lisäksi seatalk ng verkon virta (kompassi, säädin ja acu). Kyllä luulen ettei tolla regulaattorilla varustetulla vanhuksella ole minkäänlaisia realistisia mahdollisuuksia selviytyä kyseisestä virrantuotosta. Ei kai noi 90 luvun nelaritkaan ole tarkoitettu kuin lataamaan starttiakkua. Haaveissa on tulevaisuudessa vaihtaa moottori johonkin 30-40hv laitteeseen uistelunopeuden säädöllä eli hypätä osittain tekniikassa nykyaikaan. Ilmeisesti jo tolla 30 tohatsulla on 15A virrantuotto.
Kyllä toi on ymmärrettävästi latausteholtaan hyvä. Oon yrittäny ettiä vastaavaa tietoa vuosimallin 1996 yamaha 50 four stroke koneesta mutten oo vissiin kaivellu tarpeeks syvältä että käyrän pää löytys. Mikäli jollain on tietoa tai löytää sen jostain niin vois laittaa tänne. Ihan jo etukäteen kiittäen.
Taitaa 96 mallisen Yamahan maksimilataus olla jonkun verran pienempi, mutta käyrän muoto lienee hyvin samanlainen, kun molemmissa on dynamo-tyyppinen laturi.
Löysinki ulkomaisista lähteistä kun alkoi oikeesti kiinnostamaan. Toi veteraani ei juurikaan lataa alle 1000 rpm. Siitä alkaa nousemaan saavuttaa lopulta 120w tehon. Käytännössä se on noin 1300 rpm. Akkujännitteissä se on 12v jännitteellä 10A ja 13,8v jännitteellä 8,7A. Ei oikein toimi omassa veneessä tuo. Tuskin tuo vanhus kuitenkaan enää maksimia saavuttaa. Teoreettisesti matkanopeudella pitäs jaksaa pitää pilotilla jatkuvasti ajaessa 12,6v jännite. Uistellessa siis ei riitä mitenkään.
Periaatteessa noi 2 80Ah akkua pitäs siis riittää 16 tunnin ajaksi ilman mitään latausta. Tässä täytyy ottaa huomioon että uistelunopeutena on ollu 2,8-3,2 km/h kuhia ettiessä. Jo nopeuden nosto 3,5-4 km/h voi vaikuttaa vähän, mutta totuus on ettei toi moottori fysiikan lakeja riko.
Taitaa vaan pahemmin puhti loppuaa latauksesta jos akkukapasiteeettiä lisäät, ei saa tuota kahden akun pakettia mitenkään täyteen ja jännite jää vieläkin alemmas?
On se aika pohjaton kaivo pienitehoisen laturin kannalta. Tuo ehdottamani latausreleen avulla täyttyisi ensin toinen ja sitten vasta kun sen jännitteet ovat tarpeeksi ylhäällä siirtyisi lataus myös toiseen.