Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Avoveneen trailerointijuttua

Takaisin keskustelualueille
1.   Avoveneen trailerointijuttua    Spede - 1/5/2023 19:56:43
Onko kukaan koittanut pienentää vetoauton kulutusta peittämällä veneen? Paljonkohan sellainen todellisuudessa vaikuttaa kulutukseen? Riippuu tietysti veneen mallista, painosta, kärristä,autosta ja kaikesta mutta oon ymmärtänyt että sillä olisi ihan todellista hyötyä kun kyllähän se avovene on melkoinen tuulijarru tienpäällä. Jotenkin tuntuu että tuo nykyinen vene on oikein erityisen ongelmallinen. Suht korkea laitainen, korkea ja liian pitkä kärri. Tuossa on varmaan liki 2m auton perästä veneen keulaan eikä kärsi eteenpäin siirtää kun menee aisapaino liian isoksi. Vene painaa kärrin kanssa reilu 1200kg ja vetoautona BMW X3 f25 3.0d automaatti ja kulutus vaan tahtoo mennä yli 13l vaikka miten nätisti koittaisi ajaa. Sama homma on muillakin autoilla millä tuota oon vetänyt. Homman on melkein pakko johtua ilmanvastuksesta koska samanlaisilla autoilla vetävät paljon isompia/painavampia veneitä pienemmällä kulutuksella. Jotain pressuviritystä vois koittaa jos siitä olisi hyötyä ennen kun rupeaa lyhkäsempää kärriä ehtimään.
2.   [Vt] Avoveneen trailerointijuttua    Räiskis - 1/5/2023 22:11:11
Oletko koittanu vetää jonkun muun pakettia, vaikkaa kavereitten kanssa vaihtaa vedettävää venettä, käykö toisella autolla sama? Peitto mikä pysyy kiinni on oltava hyvin tehty ja kunnon aineesta. Miten peitteen saa pysymään kiinni? Kunnollisen peiton teko ammattilaisen homma, saattaa saada jokusen litran polttoainetta siillä hinnalla? Tietty jos kilsoja tulee paljon niin tilanne toinen. Sulkavan reisu tehtiin kaverin X6M Bemarilla ja kelkkakärry perässä meni dieseliä 11l/100km, kelkka ja kärry tuli kevyesti perässä ja silti tuon verran meni, jarruton kärry ja kevyt kelkka.
3.   [Vt] Avoveneen trailerointijuttua    Spede - 2/5/2023 6:30:49
En oo tuolla autolla vetänyt muita veneitä, vois koittaa. Mut tuota venettä oon kyllä vetänyt muutamalla muullakin autolla. Muutama vuosi sitten tehtiin Inarin reissu, kilsoja tuli +1500 ja veturina oli silloin mitsun asx 1.8d. Se auto kulki ilman kärryä matkaa reilusti alle 5l ja pohjoisen reissun keskikulutus tuon veneen kanssa oli 13,5l. Ajattelin silloin että siinä on niin onneton vääntö että soppaa menee. Siellä sai jo hieman miettiä että minne diesel riittää kun vielä niin pieni tankki siinä autossa eikä sillä nurkalla oo huoltsikoita ihan vierivieressä. Mut joo, kallista varmaan olisi ihan teetetty peite ja silläpä yritänkin kysellä faktaa että mikä sellaisen todellinen hyöty on.