Uuden veneen haku lähestyy ja veneessä tällä hetkellä 1 kpl 100ah akku. Ajattelin sen laittaa traileriin sähkövinssille ja hommata veneeseen uuden akun. Kysymys kuuluukin kannattaako rakentaa suoraan 2- akkujärjestelmä vai riittäisikö peräti 1 akku. Virtaa vieviä laitteita tulee; kaiku/plotteri 12', reiskan ev-100 pilotti ja myöhemmin lämmitin. Radiota ei tule. Koneena honda bf 80 vm2019. Lataus tuossa taitaa olla 44A.
Virta riittää varmasti, mutta jos haluaa varmuutta lisää niin sitä tuo kaksoisakkujärjestelmä. Se huolehtii siitä että aina on virtaa tarjolla koneen starttaamiseen, vaikka virrat olisi unohtuneet päälle.
Hondan 44 A lataus toteutuu vasta isommilla kierroksilla, mutta käytettäessä yli 900 rpm kierroksilla latausta tulee aivan riittävästi.
Itse olen koittanut optimoida akkujen painoa, mutta silti säilyttää erillisen starttiakun ja päädyin RebelCellin 1,5 kg painoiseen litium starttiakkuun joka käynnistää vielä 200 hv moottorin. Hupiakkuna on sitten 80 Ah Patriot litium akku (11 kg) ja ne on yhdistetty toisiinsa välilaturin avulla. Välilaturi on tässä vastaava laite kuin lyijyakkuja käytettäessä latausrele. Veneen päävirtakytkin on toimintaperiaatteeltaan sellainen, että se mahdollistaa tarvittaessa molempien akkujen rinnankytkennän (jos starttiakku jostain syystä tyhjenisi).
Kesäisin tulee käytettyä veneessä myös keulakonetta ja sille on ollut oma akkunsa, mutta nyt tuo litium hupiakku riittää myös sille.
https://www.puuilo.fi/noco-apukaynnistin-12v-1000a-gb40
Hätätilanteita varten mukana on aina tollainen apukäynnistin, jolla saa käyntiin isommankin moottorin.