Yamaha teki temppunsa. Trimmin rele pitää jatkuvaa naputusta paitsi jos painan joko kaukosäätimen tai moottorin kyljen katkaisijaa. Ei suostu starttaamaan konetta ollenkaan. Vaihdoin jo päävirtakytkimen mutta sieltä kautta ei apua löytynyt. Selvästi jokin sähkövika mutta kyselen nyt neuvoa ennen kuin alan isompaan purkamiseen. Mistähän päästä alkaisi vikaa ekana penkomaan? Akku? Trimmin rele sökönä? Jokin johto löysällä/ johtonippu vioittunut?
Kaukosäätimen mikrokytkin vikaantunut, tai sitten moottorin päästä vaihdeasennon (jos sellainen on) mikrokytkin rikki. Itselläni oli tuo moottorin päässä oleva (vaihdemekanismin takana) mikrokytkin vaurioitunut, ja se aiheutti startaamattomuuden.
Hyviä vinkkejä, kiitos. Pitää jatkaa 'harjoituksia' kunhan tuo pahin helle helpottaa. Ei jaksa ulkona pitkiä aikoja rassailla. Niin ja lisävinkkejä otetaan vastaan.
Kaverilla oli maajohdon moottoriliitoksen kuparijohdin muuttunut mustaksi ja johtamattomaksi monen sentin matkalta. Näytti ulospäin hyvältä, mutta sähkö ei kulkenut.
Kysymyksessä tosin oli 'isolohko' Evinrude jostakin viime vuosituhannelta, mutta kyseinen johto oli uusittu pari kymmentä vuotta sitten veneen vaihdon yhteydessä.
Vika paikallistui akulta moottorille tulevan pluskaapelin liittimeen joka on trimmin releen alapuolella. Sopivasti muovisen suojakotelon takana ja vielä kumisuojalla peitettynä. Tuli sen verran hämärää remppatilaani, että starttausta yrittäessä sain kerran pienen kontaktin muodostettua niin välähdys paljasti vikakohteen. Olin jo purkanut muovisen koteloinnin siitä edestä pois. Muuten tuskin olisin vikakohdetta huomannut.
Tulipahan uusittua päävirtakytkin ja akun kaapelointiliitokset mutta pääasia, että vika löytyi ja korjaantui kaapeliliitoksen kiristämisellä moottorin puolelta.
Hyvät juhannukset ja kiitokset vinkkejä antaneille.